Dwa lub kilka monitorów

Problemy ze sprzętem (karty graficzne, karty dźwiękowe, joysticki, wolanty, itp.).

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Roki117
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 85
Rejestracja: pt 06 sty, 2006 21:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Roki117 »

a spada wydajność FS-a jeśli na jednym monitorze odtwarzam 2D panel a na drugim overhead, fmc itd.??
I5 3570K 16GB RAM 1600MHz GTX750TI 2GB Saitek X52 PRO
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Tak.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Jeśli na innych monitorach będą elementy 2D, to nie. Jeśli jakieś widoki 3D to tak.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

FMC to 2D, czy 3D?
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

2D panel
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Zgredd
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 188
Rejestracja: pn 21 kwie, 2008 23:00
Skąd jesteś: EPPO

FSX i monitor dotykowy

Post autor: Zgredd »

Szukałem, ale nigdzie konkretnie odpowiedzi nie znalazłem.
Otóż pytanie mam następujące: czy jest możliwe, używając 1 komputera i 2 monitorów (w tym 1 dotykowy), wyświetlić na tym dotykowym panel CDU, ALE!pozostawiając FSX w trybie pełnoekranowym?
Awatar użytkownika
leszek81
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 115
Rejestracja: śr 19 sty, 2011 23:03
Skąd jesteś: Warszawa

4 monitory do FSX

Post autor: leszek81 »

Witajcie!

Przymierzam się do postawienia symulatora na 4 jednakowych moniotrach 24''. Zastanawiam się nad zakupem Radeona HD6970. Czy ktoś testował taki zestaw? Da się postawić 3 monitory w panoramie na VC a na czwarty ustawiony pod spodem na środku wyrzucić instrumenty? Czytałem fora dotyczące karty i mam już mętlik w głowie, jedni piszą, że trzeba specjalnych przejściówek, inni, że nie... Może ktoś już testował?
system Win7 64.

pozdrowienia,
Leszek
toki
Cadet
Cadet
Posty: 3
Rejestracja: śr 09 mar, 2011 12:17
Skąd jesteś: Tarnowskie Góry

Post autor: toki »

Leszku ja poległem przy dołożeniu trzeciego LCD przez głupią sprawę: brak przejściówki DisplayPortu ;) ale pracuję nad tym
Awatar użytkownika
leszek81
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 115
Rejestracja: śr 19 sty, 2011 23:03
Skąd jesteś: Warszawa

3 monitory - sukces

Post autor: leszek81 »

Po pogrzebaniu na forach zagranicznych i kontakcie z supportem ATI udało mi się postawić FSX-a na 3 monitorach. Oto krótkie info co i jak trzeba zrobić, może innym się przyda na przyszłość.

Wykorzystuję kartę Radeon HD 6970, która ma 2xDVI i 4xDisplayPort.
użyłem 3 monitorów 24 cale Dell z końcówkami DVI.
2 monitory idą przez DVI, trzeci przez DisplayPort. Trzeba kupić przejściówkę AKTYWNĄ. Szczegóły co do tego, jakie to przejściówki są na stronie Radeona. Niestety w PL trudne do kupienia. Kto ma wujka w stanach kupi tam w każdym sklepie elektronicznym za ok 30 dolarów. Kto nie ma, musi kupować w Europie Zachodniej. Mnie to kosztowało wraz z przesyłką 50 euro.

Po podłączeniu tego otwieramy narzędzie z karty graficznej do konfiguracji monitorów i pulpitów i łączymy wszystkie trzy monitory w jedną grupę. Od tej pory nasz pulpit ma szaloną rozdzielczość (w moim przypadku prawie 6000x1920) Otwieramy FSX, w ustawieniach obrazu otwieramy okno z rozdzielczością i w rozdzielczościach do wyboru pojawia się właśnie taka szalona rozdzielczość. Klikamy, odpalamy lot i cieszymy się maaaagiczną panoramą. Dodam, że przy Virtual Cockpit jest troszkę niewygodnie bo rozciąga straszliwie boki. Dlatego wrzucam normalny kokpit i widok z szyby na full screen i dorzucam drugie okno z instrumentami. W przypadku Learjeta, którym głównie latam sprawdza się doskonale. A wrażenia niesamowite...

pozdrawiam wszystkich i w razie dodatkowych pytań służę pomocą. A w międzyczasie z niepokojem czekam na rachunek za prąd, bo wsadziłem do kompa zasilacz 1000W....
toki
Cadet
Cadet
Posty: 3
Rejestracja: śr 09 mar, 2011 12:17
Skąd jesteś: Tarnowskie Góry

Post autor: toki »

Leszek ja jadę na 650W i Radeonie 6950 a rachunki za prąd nie są tragiczne więc damy radę. Na razie na dwóch monitorach ale przejściówka już idzie pocztą.
Ostatnio zmieniony pn 30 maja, 2011 20:42 przez toki, łącznie zmieniany 1 raz.
slimak
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 85
Rejestracja: sob 26 maja, 2007 19:19
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: slimak »

Witam,

Znów mam problem z konfiguracją FS pod dwa monitory. Mam monitory Benq G2222HDL, Jeden podpięty na DVI drugi na D-SUB w ustawieniach karty wybrałem dual view, oba monitory ustawione na tą samą rozdzielczość zarówno pod winda jak i w samym FS, Problem polega na tym że FS w trybie full screen nie chce pracować na dwóch monitorach, nie ma szans na rozciągnięcie widoku VC również działa na jednym monitorze. Pisałem post w tym wątku opisując że udało mi się osiągnąć rozciągnięcie widoku na dwa monitory w trybie full screen zarówno w panelu 2D jak i w VC jednak jak to bywa zapomniałem jak to zrobić... FS po odpaleniu wyświetla obraz tylko na jednym monitorze na drugim mam zwykłą tapetę windy, Dodatkowo dziwi mnie to dlaczego w dual view winda nie rozciągnęła paska narzędzi na drugi monitor? Tak właśnie rozciągnięty pasek miałem na dwóch monitorach CRT, w tym momencie na jednym monitorze mam wszystko na drugim czystą tapetę. Czy może ktoś pomóc rozwiązać problem z widokiem full screen na dwóch monitorach??

EDIT

Zastanawiam się nad zastosowaniem programu opisanego w tym wątku:
viewtopic.php?t=9724&postdays=0&postord ... y&start=20

Pytanie czy działa również pod FS2004? opisany jest tylko do 2004.

Aha i czy ten program jest tylko pod WIN7? Mam XP...
toki
Cadet
Cadet
Posty: 3
Rejestracja: śr 09 mar, 2011 12:17
Skąd jesteś: Tarnowskie Góry

Post autor: toki »

No to już mogę potwierdzić, że 6950 z aktywną przejściówką daje radę i wczoraj odpaliłem na 3 LCD.
Załączniki
P6130662.JPG
P6130662.JPG (55.62 KiB) Przejrzano 21412 razy
Piterson
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 60
Rejestracja: pn 07 maja, 2007 23:12
Skąd jesteś: EPWA, EPBC

Post autor: Piterson »

Witam, czy jest możliwe na stałe "zakotwiczyć" na drugim monitorze przeciągnięte panele FMC, radio itp (ATR od F1), czy za każdym, tj. nowym odpaleniem FSXa trzeba je przeciągać na drugi monitor? Latam na full view.

Karta graf.:
ASUS 8800 GTS 512, 2xDVI out,
monitor główny to: LG Flatron W1952TQ, rozdz. 1440x900
pomocniczy: Samsung Sync Master 931 BF rozdz. 1280x1024.

Ogólnie wszystko hula jak trzeba, pomimo różnych rozdzielczości. Jedyny mankament to po chwilowym wyjściu z FSX (zrzucenie na pasek klawiszem windows) i powrocie do trybu full panele zmieniają wymiary i od nowa trzeba je rozciągać.
kwx-pl
Cadet
Cadet
Posty: 2
Rejestracja: pt 20 sty, 2012 14:30
Skąd jesteś: Gdańsk

FSX w oknie

Post autor: kwx-pl »

Jak zrobić aby FSX był w oknie a nie rozciądał się na dwa monitory?
Awatar użytkownika
leszek81
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 115
Rejestracja: śr 19 sty, 2011 23:03
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: leszek81 »

Da się. Po prostu wychodzisz z trybu pełnoekranowego i regulujesz wielkość okna tak jak w przypadku każdego innego okienka windowsowego.

pozdr,
Leszek
kwx-pl
Cadet
Cadet
Posty: 2
Rejestracja: pt 20 sty, 2012 14:30
Skąd jesteś: Gdańsk

Post autor: kwx-pl »

A jak odpalić ten tryb?
Ostatnio zmieniony pt 20 sty, 2012 17:20 przez kwx-pl, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: tidit »

Alt+enter albo w opcjach.
Awatar użytkownika
Krzysiek767.
Cadet
Cadet
Posty: 23
Rejestracja: sob 28 sty, 2012 20:36
Skąd jesteś: Chicago

3 monitory + 2 karty graficzne ?

Post autor: Krzysiek767. »

Witam.
Uzywam dwie karty graficzne AMD EAH6850 ( Asus) polaczone poprzez crossfire , Panowie czy wszystkie trzy monitory powinny byc podlaczone do jednej karty graficznej ? ( mam tak obecnie ) czy moge podlaczyc 2 monitory do jednej karty i trzeci monitor do drugiej karty zeby uzyskac efekt ( 1 in 3 ) czy jest taka mozliwosc ?

Druga sprawa gdy mam podlaczone 3 monitory do jednej karty graficznej to w drugiej karcie pracuje jedynie wiatrak , czy nie uwazacie ze dwie karty powinny pracowac razem ? jezeli przeloze wszystkie 3 monitory do drugie karty to sytuacja powtarza sie , karta do ktorej podlaczone sa monitory pracuje OK a w drugiej wszystkie parametry sa na zero jedynie wiatraczek ?

Trzecia sprawa testowalem FSX na jednej karcie oraz tak jak mam obecnie z dwoma kartami , niestety nie widze zadnej roznicy w framerates , sterowniki sa najnowsze , karty nie uszkodzone , co jeszcze moge zrobic ?, z gory bardzo dziekuje za kazda porade .
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

FSX nie obsługuje dwóch kart.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Awatar użytkownika
Krzysiek767.
Cadet
Cadet
Posty: 23
Rejestracja: sob 28 sty, 2012 20:36
Skąd jesteś: Chicago

Post autor: Krzysiek767. »

Dzieki Tomek .
Kurcze druga karte kupilem specialnie pod FSX z mysla ze na duzych lotniskach o duzym
natezeniu ruchu wszystko plynnie bedzie smigac a tu lipa :(
Intel 7 , 10Gb DDR3 , Geforce 960 .
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Tomek1158 pisze:FSX nie obsługuje dwóch kart.
Bzdury.
viewtopic.php?p=102475&highlight=crossfire#102475
http://forum.avsim.net/topic/319888-wil ... nd-gaming/
http://forum.avsim.net/topic/250913-fsx-and-crossfire/
http://blogs.msdn.com/b/ptaylor/archive ... -core.aspx
Inna sprawa, że zakup drugiej karty tylko pod kątem FSX wielkiego sensu nie ma, chyba że chodzi o obsługę dużej ilości monitorów albo ogromną rozdzielczość i wysoki antialiasing - choć z tym ostatnim obecnie i jedna silna karta powinna sobie poradzić.
ad_verbum
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 417
Rejestracja: sob 23 kwie, 2011 22:36
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: ad_verbum »

toki pisze:No to już mogę potwierdzić, że 6950 z aktywną przejściówką daje radę i wczoraj odpaliłem na 3 LCD.
Wiem, że można uzyskać analogiczny efekt na kartach Nvidia w trybie Surround 2D (podtryb technologii NVIDIA 3D Vision Surround) dla trzech monitorów - otrzymując jeden obraz (wirtualny monitor) o rozdzielczości np. 5760x1080.

Mam pytanie, czy można uzyskać podobny efekt dla dwóch monitorów (rozdzielczość np. 2x1920 na 1080) podłączonych do obu wyjść DVI jednej karty graficznej Nvidia (jednoukładowej)?

Mając podłączone dwa jednakowe monitory do jednej karty i uruchamiając FSX nie mogę uzyskać jednego obrazu VC na obu monitorach. Chodzi o efekt takiego "wirtualnego" monitora o rozdzielczości 3840x1080. Jedyne co mi wychodzi to osobny widok (undocked window) na jednym monitorze i osobny/osobne widok na drugim. W trybie pełnoekranowym jest tak samo.

Gdy próbowałem rozciągnąć w trybie okienkowym widok VC na oba monitory, to mogłem sobie swobodnie przesuwać obraz, ale zawsze miał on rozdzielczość (i wymiar) pojedynczego monitora (tj. 1920x1080). Czy nie można uzyskać widoku VC o rozdzielczości 2x1920 na 1080?
nebogipdfel
Cadet
Cadet
Posty: 28
Rejestracja: pn 09 maja, 2011 14:56
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: nebogipdfel »

Do dwóch monitorów ja używałem tego softu:
http://www.kegetys.fi/forum/index.php?topic=2123.0
oba monitory podłączone do karty graficznej przez DVI.
ad_verbum
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 417
Rejestracja: sob 23 kwie, 2011 22:36
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: ad_verbum »

nebogipdfel pisze:Do dwóch monitorów ja używałem tego softu:
http://www.kegetys.fi/forum/index.php?topic=2123.0
oba monitory podłączone do karty graficznej przez DVI.
Czy używasz tego do FSXa? Na stronie twórcy tego programu, http://www.kegetys.fi/SoftTH/ , znajduje się następująca informacja: "Compatibility and performance: Not working: Microsoft Flight Simulator X"
nebogipdfel
Cadet
Cadet
Posty: 28
Rejestracja: pn 09 maja, 2011 14:56
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: nebogipdfel »

Tak używałem do fsx-a i na pewno działało na dwóch monitorach. Może zależy od wersji, ja na dysku mam wersje v2.05 alpha i z takiej korzystałem.
Tu jest też wątek o tym:
viewtopic.php?t=9724&start=20
jeżeli chcesz to mogę przesłać na maila tą wersję którą mam.
ad_verbum
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 417
Rejestracja: sob 23 kwie, 2011 22:36
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: ad_verbum »

nebogipdfel pisze:Tak używałem do fsx-a i na pewno działało na dwóch monitorach. Może zależy od wersji.
Spróbuję w weekend z wersją 2.08 alpha, choć w Readme są uwagi odnoście problemów z FSXem. Dam znać o efektach. Swoją drogą, czy nikt nie próbował uruchomić Nvidia Surround 2D na dwóch monitorach?
ad_verbum
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 417
Rejestracja: sob 23 kwie, 2011 22:36
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: ad_verbum »

U mnie SoftTH v2.08b alpha (wersja dla aplikacji 32 bitowych, bo taką jest FSX i tak zaleca autor) nie działa. Po wgraniu dostarczonej biblioteki d3d9.dll do katalogu głównego FSX wyskakuje błąd: "Flight Simulator was unable to load some program files and will now exit. Please reinstall Flight Simulator to restore or repair the program installation."

Być może wynika to z faktu, że nie mam zainstalowanego "DirectX 9 runtime", czego instalację określa autor SoftTH jako wymaganą. Jednak nie mam zamiaru tego robić - w normalnych warunkach kompatybilność wsteczną do DX9 dla FSX zapewnia w Win7, natywny dla tej wersji systemu, DX11 i nie uśmiecha mi się psuć poprawnie działającej konfiguracji. Jedyne co mi pozostaje, to sprawdzić czy tryb Nvidia 2D surround będzie chciał działać w konfiguracji jedna karta i dwa monitory.

Nebogipdfel, czy miałeś zainstalowany wcześniej lub instalowałeś na potrzeby SoftTH biblioteki DirectX 9 runtime?
jarzemant
Cadet
Cadet
Posty: 3
Rejestracja: czw 01 mar, 2012 09:46
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: jarzemant »

ad_verbum pisze:Być może wynika to z faktu, że nie mam zainstalowanego "DirectX 9 runtime", czego instalację określa autor SoftTH jako wymaganą. Jednak nie mam zamiaru tego robić - w normalnych warunkach kompatybilność wsteczną do DX9 dla FSX zapewnia w Win7, natywny dla tej wersji systemu, DX11 i nie uśmiecha mi się psuć poprawnie działającej konfiguracji
Korzystałem z SoftTH w najnowszej wersji 2.08 na WIN7 x64bit i FSX chodził bez najmniejszych problemów, oczywiście tylko na pełnym ekranie.
Biblioteki DX9 są wymagane, bowiem sam SoftTH to przecież zmodyfikowany d3d9.dll
Poza tym nie wiem co mogłoby "zepsuć" w systemie zainstalowanie bilbiotek DX9 :shock:
Nie oznacza to przecież zastąpienia DX11, system nie uwsteczni się w ten sposób do wcześniejszej wersji DirectX. Jak dla mnie nie ma tu żadnego problemu - ja przynajmniej takich nie napotkałem.

SoftTH ma jedną zasdniczą wadę - obsuguje mysz tylko na lewym ekranie.
Natomiast nie obciąża zbytnio FPS'ów. Oczywiście spadek FPS związany jest z 2x większą rozdzielczością. Testowałem SoftTH i sprzętowego Matrox Triplehead2go na tej samej konfiguracji - dawały mi w FSX praktycznie tyle samo FPS.

Dość długo szukałem informacji o możliwości podłączenia Nvidii w trybie rozciągania obrazu na dwa monitory - ale z tego co czytałem na forach, z jedną kartą, poza zastosowaniem softu w stylu SoftTH lub rozwiązań sprzętowych, jest to niewykonalne.

Dla mnie rozwiązaniem było więc znalezienie używanego Matroxa TripleHead2Go (względnie DulaHead2Go) za rozsądną cenę - co też uczyniłem i polecam 8-)
Wrażenia z lotu na trzy monitory są nieporównywalne.
ad_verbum
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 417
Rejestracja: sob 23 kwie, 2011 22:36
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: ad_verbum »

jarzemant pisze: Poza tym nie wiem co mogłoby "zepsuć" w systemie zainstalowanie bilbiotek DX9 :shock:
Nie oznacza to przecież zastąpienia DX11.
Z praktycznego doświadczenie wiem, że jednak coś się wtedy psuje. Mam dwie aplikacje do pracy, które intensywnie korzystają z DX, po zainstalowaniu DX9 (jakiś stary program mi to zrobił bez specjalnego dopytywania się) miałem problem. Być może jest to jakiś konflikt odnośnie ścieżki obsługi DX tj. czy ma być obsługiwany/emulowany przez biblioteki DX11, czy też przez te dodatkowo doinstalowane, starsze z DX9.

Podobną obawę żywię odnośnie wpływu doinstalowania DX9 na pracę FSXa. Teraz pracuje on na bibliotekach DX11 zapewniających wsteczną obsługę trybu DX9 i wszystko pracuje mi całkiem wydajnie. Po zainstalowaniu DX9, FSX zacznie wykorzystywać natywne biblioteki DX9c i obawiam się możliwego spadku wydajności.
jarzemant pisze: Dla mnie rozwiązaniem było więc znalezienie używanego Matroxa TripleHead2Go (względnie DulaHead2Go) Wrażenia z lotu na trzy monitory są nieporównywalne.
Myślałem o tym, jednak najpierw chciałem się dowiedzieć jakie możliwości oferuje Nvidia 2D Surround. Przecież to nie taki problem dodać taką opcję w sterowniku, skoro autor SoftTH mógł napisać coś takiego, to tym bardziej Nvidia powinna być w stanie.
I pewnie byłaby, gdyby im nie padło tak bardzo na tryb 3D surround. Ja rozumiem, że to ładnie wygląda w materiałach marketingowych, ale w praktyce znacznie więcej jest klasycznych konfiguracji dwu i trzy monitorowych niż trzy monitorowych 3D.
jarzemant
Cadet
Cadet
Posty: 3
Rejestracja: czw 01 mar, 2012 09:46
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: jarzemant »

ad_verbum pisze:Po zainstalowaniu DX9, FSX zacznie wykorzystywać natywne biblioteki DX9c i obawiam się możliwego spadku wydajności.
Tworzysz punkt przywracania przed dodaniem bibliotek, dodajesz, testujesz, w razie niepowodzenia przywracanie systemu wyrzuci dodane pliki i zmiany w rejestrze. Przynajmniej w teorii ;)

ad_verbum pisze:Przecież to nie taki problem dodać taką opcję w sterowniku, skoro autor SoftTH mógł napisać coś takiego, to tym bardziej Nvidia powinna być w stanie.
Zapewne tak. Ale może mieć to związek z technlogią obecnych kart Nvidia, które tryb wieloekranowy obsługują tylko w przypadku istnienia dwóch fizycznych rdzeni graficznych (GTX590 i inne w SLI). Z lektury forów wynika, że nowa generacja chipów Nvidii która wejdzie w 2012 r. może posiadać natywną obsługę trybu wielomonitorowego w kartach jednordzeniowych.
SoftTH jest natomiast rozwiązaniem typu "walkaround", nie majacym oficjalnego wsparcia sprzętowego ani gwarancji kompatybilności, z tego też zapewne powodu nie jest wprowadzane przez producenta sprzętu.
Skoro rzecz tak banalna jak limiter FPS została dodana przez Nvidię do sterowników dopiero w grudniu 2011 r. i to też w sposób "ukryty", przez opcje NVInspectora, to raczej nie liczyłbym na oficjalne rozwiązanie typu SoftTH dla istniejących urządzeń. Jak pisałem nowe karty Nvidia mają podbno rozwiązać ten problem w sposób podobny do ATI (eyefinity).

I na koniec jedna uwaga, jeżeli obawiasz się o wydajność FSX = nie masz nadmiaru, to tryb wieloekranowy z rodzielczością ok. 3800x1200 może skutecznie "zakilować" system.
Nawet prosta fotosceneria + defaultowy samolot+kilka chmurek mogą zjechać z klatkami o połowę. U mnie dodatkowo pojawiły się straszne "szarpania" grafiki, nawet przy stabilnym FPS.
ad_verbum
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 417
Rejestracja: sob 23 kwie, 2011 22:36
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: ad_verbum »

jarzemant pisze: może mieć to związek z technlogią obecnych kart Nvidia, które tryb wieloekranowy obsługują tylko w przypadku istnienia dwóch fizycznych rdzeni graficznych (GTX590 i inne w SLI).
W przypadku układów Fermi (serie 400 i 500) pracujących w trybie surround 2D (nie bardzo wiadomo dlaczego dostępnym tylko dla konfiguracji 3. monitorowych) pierwsza karta (jednoprocesorowa) generuje sygnał dla dwóch monitorów, a druga karta dla trzeciego. Czyli jedna karta, jednoukładowa może wygenerować "wirtualną" rozdzielczość np. 2x1920 na 1080 dla dwóch monitorów. Problem polega na tym, że z założenia Nvidia opracowała stosowne sterowniki jedynie(?) dla konfiguracji trzy monitorowej.
Zerknij tu: http://www.nvidia.pl/object/3d-vision-s ... ts-pl.html

Starsze układy (seria 200) rzeczywiście wymagały obecności trzech kart / trzech GPU dla uzyskania obrazu na trzech monitorach.
jarzemant
Cadet
Cadet
Posty: 3
Rejestracja: czw 01 mar, 2012 09:46
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: jarzemant »

ad_verbum pisze:pierwsza karta (jednoprocesorowa) generuje sygnał dla dwóch monitorów, a druga karta dla trzeciego. Czyli jedna karta, jednoukładowa może.
Nie jestem ekspertem w kwestiach technicznych, ale "na chłopski informatyczny rozum" w przypadku SLI fizyczne podłączenia monitorów nie przesądzają o tym, jakie dane liczy dany procesor (karty są przecież połączone wewnętrzną szyną danych).
Obraz generowany jest moim zdaniem przez obie karty w pełnej rozdzielczości w sposób jednorodny, bez podziału na ekrany (jeden procesor linie parzyste, drugi nieparzyste), natomiast po wygenerowaniu wyświetlanie rozdzielanie jest na trzy wyjścia - na tej zasadzie działa TripleHead2Go, który czerpie dane z jednego portu "oszukując" system co do fizycznej rodzielczości monitora.

Myślę więc, że nie pomoże tu żaden sterownik, bo ograniczenie wynika z rozwiązania sprzętowego Nvidii.
Jak jednak zastrzegam nie jestem tu specem :roll:
ad_verbum
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 417
Rejestracja: sob 23 kwie, 2011 22:36
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: ad_verbum »

jarzemant pisze:po wygenerowaniu wyświetlanie rozdzielanie jest na trzy wyjścia - na tej zasadzie działa TripleHead2Go, który czerpie dane z jednego portu "oszukując" system co do fizycznej rodzielczości monitora.
Technologia TripleHead Matroxa działa zupełnie odmiennie od Eyefinity, czy Nvidia surround 2D. W Eyefinity, czy surround 2D gra widzi, dzięki obsłudze przez sterownik jedną sumaryczną rozdzielczość równą sumie poziomej rozdzielczości wszystkich monitorów. Karty oczywiście wysyłają do danego monitora sygnał obrazowy odpowiadający zawartości bufora obrazu przypadającego na dane wyjście monitorowe. Układy Fermi od 460 i 550 w górę obsługują po dwa wyjścia na jeden GPU w trybie pracy obrazu łączonego.
Przy dwóch kartach lub dwóch GPU technologia Nvidia surround 2D jest widoczna dla uruchamianej gry jako rozdzielczość 3x1920 na 1080 i wyświetlana na trzech monitorach. W tym przypadku jej działanie jest analogiczne do Radeonowego Eyefinity.

Problem i moje pytanie dotyczy przypadku, gdy nie ma tej drugiej karty obsługującej trzeci monitor. Czy surround 2D zadziała na dwóch monitorach?
jarzemant pisze:Myślę więc, że nie pomoże tu żaden sterownik, bo ograniczenie wynika z rozwiązania sprzętowego Nvidii.
Moim zdaniem jest to tylko kwestia sterownika, bo dla dwóch kart i trzech monitorów to działa. Czemu miałoby nie działać dla jednej karty i dwóch monitorów skoro taka konfiguracja jest podzbiorem/wycinkiem tej 3. monitorowej.

Uzupełnienie: wydaje się, że w przypadku Nvidia jest to problem natury mentalnej - typu "a kto chciałby rozciągać obraz na dwa monitory i mieć słupek po środku" i właśnie dla tego mają być trzy monitory. Pal licho, że sporo samolotów ma słupek po środku kokpitu - w Nvidii widocznie tylko shootery znają.
Awatar użytkownika
leszek81
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 115
Rejestracja: śr 19 sty, 2011 23:03
Skąd jesteś: Warszawa

trzy moniotory i efekt śniegu i deszczu

Post autor: leszek81 »

Witam,

Czy ktoś z was spotkał się z takim problemem przy konfiguracji trzymonitorowej? Efekt śniegu i deszczu ma za mały promień i wygląda to tak jak na załączonym obrazku.

Obrazek

Co ciekawe problem występuje też na widokach zewnętrznych, ale tylko jak nie ruszam kamerą. Przy ruchu efekt jest rozciągany...

Obrazek

Jakieś pomysły?
Awatar użytkownika
Yossarian
Cadet
Cadet
Posty: 27
Rejestracja: sob 06 lis, 2010 12:04
Skąd jesteś: Wrocław

[FSX] - Problem: FPS + multimonitor

Post autor: Yossarian »

Witam,

Mam problemy z poprawnym skonfigurowaniem FSX'a. I mam gorąca prośbę o porady.
Czytałem trochę na forach ale nie znalazłem tam skutecznych rozwiązań mojego problemu.

Konfiguracja: FSX + Acceleration + REX + VRS F/A-18E.
Mój sprzęt:
Windows 7 64b, 8GB RAM, i7 2600K, GTX580 SOC, GT250
Do tego mam podłączone trzy monitory. Jeden duży podłączony przez HDMI do GTX580 i dwa 8" monitory do GT250 (VGA).

Sterowniki nVidia mam najnowsze.

PROBLEM:
Jak nie wyświetlam żadnych paneli na tych małych monitorach to FPS'y mam bardzo ładne 30-40fps. Niestety po włączeniu pierwszego panelu wynik spada mi do 15 fps, a po włączeniu drugiego panelu jest tylko 10fps'ów.

Drugim problemem jest uruchamianie się FSX'a w podstawowej palecie kolorów. Ale tu sobie trochę poczytałem i chyba będę musiał zrobić reinstalację FSX'a. Z tego co zrozumiałem, muszę uruchomić instalację w trybie "run as administrator" i najlepiej nie instalować FSX'a do katalogu "Program files"... Ale jak ktoś ma jakieś dodatkowe uwagi do procesu poprawnej instalacji to chętnie je wysłucham :D


CO ZROBIŁEM:
- wyłączyłem w BIOS'ie HT;
- wyłączyłem w BIOS'ie Turbo; - domyślam się, że jest to ten " Turbo Boost"...
- nvidia inspector Limit FPS 20, na FSX mam w tej chwili "unlimited";
- antialiasing i filtrowanie anizotropowe wywalone przez Inspectora do karty graficznej (tu nie wiem czy zrobiłem to dobrze - robiłem to na podstawie jakiegoś postu);
- w FSX filtrowanie trilinear;
- w FSX wyłączony AA;
- dodałem do fsx.cfg : HIGHMEMFIX=1
- zmieniłem w fsx.cfg : WideViewAspect=false na true;

Moje obserwacje:
Przy tych ustawieniach wydajność Core0 oscyluje mi od 80-100%.

Prośba o porady :)
Prepar3D, Falcon BMS, DCS
TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder.
Windows 7 64b, 16GB RAM, i7 2600K, GTX 1070
ad_verbum
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 417
Rejestracja: sob 23 kwie, 2011 22:36
Skąd jesteś: EPGD

Re: - Problem: FPS + multimonitor

Post autor: ad_verbum »

Yossarian pisze:Jak nie wyświetlam żadnych paneli na tych małych monitorach to FPS'y mam bardzo ładne 30-40fps. Niestety po włączeniu pierwszego panelu wynik spada mi do 15 fps, a po włączeniu drugiego panelu jest tylko 10fps'ów.
Co konkretnie i w jakim trybie jest wyświetlane na tych dodatkowych monitorach? Niezależnie od tego mam dla Ciebie raczej złe wiadomości. Każdy osobny widok (nowa kamera) jest przeliczany niezależnie od widoku zasadniczego, tym samym dodatkowo obciąża on główny wątek obliczeniowy FSXa (ten zazwyczaj skorelowany z core0). U mnie po otwarciu drugiego okna ilość FPS także spada, z 35 fps do 20-25.

Dodatkową przyczyną spadku wydajności jest to, że w Twoim przypadku obraz dla tych dwóch monitorów jest generowany przez drugą, dodatkową kartę graficzną. FSX współpracuje z kartą graficzną w sposób niestandardowy i dlatego też dystrybucja danych dla drugiej karty graficznej powoduje dodatkowy spadek wydajności. Do tego typu rozwiązań lepiej jest, przynajmniej teoretycznie, zaprzęgnąć jedną kartę graficzną potrafiącą obsłużyć kilka monitorów (np. GTX660). Jednak należy pamiętać o tym, że każdy osobny widok (camera) spowoduje dodatkowe obciążenie głównego wątku na procesorze i spadek ilości FPS - na to żadna karta graficzna nie pomoże.

Z tego wszystkiego najlepiej, z najmniejszym spadkiem wydajności, wychodzi FSXowi generowanie pojedynczego, rozszerzonego widoku na trzy monitory, niestety to nie jest to o co Ci chodzi. Sam jestem zainteresowany przenoszeniem określonych paneli na dodatkowy (dodatkowe) monitory i niestety jak na razie nie znalazłem na to sensownej metody w obrębie FSXa. Znacznie lepiej z tym radzą sobie aplikacje zewnętrzne korzystające z SimConnect.
Awatar użytkownika
Yossarian
Cadet
Cadet
Posty: 27
Rejestracja: sob 06 lis, 2010 12:04
Skąd jesteś: Wrocław

Re: - Problem: FPS + multimonitor

Post autor: Yossarian »

ad_verbum pisze: Co konkretnie i w jakim trybie jest wyświetlane na tych dodatkowych monitorach? Niezależnie od tego mam dla Ciebie raczej złe wiadomości.
Tego się trochę obawiałem... :(

Na tych panelach wyświetlam ekrany DDI lub MFD, różnie nazywane w różnych typach samolotów bojowych. Nie wiem czy coś Ci to mówi... Generalnie są tam wyświetlane różne informacje. Do najbardziej złożonych należy mapa, obraz z radaru powietrze ziemia, itp.
Ale tu niezależnie od tego co tam jest wyświetlane obciążenie w klatkach fps jest raczej stałe.
Obraz na tych monitorach też mam w dosyć niskiej rozdzielczości 800x600.

Myślałem, że mimo iż FSX wykorzystuje tylko jeden rdzeń, to dany obraz jest generowany przez procesor tylko raz... Bo na tych małych monitorach mam zduplikowany obraz DDI, czyli widzę to samo na głównym ekranie w jakiejś części wirtualnego kokpitu, i to samo na tym małym ekranie.
Prepar3D, Falcon BMS, DCS
TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder.
Windows 7 64b, 16GB RAM, i7 2600K, GTX 1070
ad_verbum
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 417
Rejestracja: sob 23 kwie, 2011 22:36
Skąd jesteś: EPGD

Re: - Problem: FPS + multimonitor

Post autor: ad_verbum »

Yossarian pisze: Na tych panelach wyświetlam ekrany DDI lub MFD, różnie nazywane w różnych typach samolotów bojowych. Nie wiem czy coś Ci to mówi... Do najbardziej złożonych należy mapa, obraz z radaru powietrze ziemia, itp.
Dawniejszymi czasy sporo latałem na warbird'ach więc bez problemu domyślam się co przenosiłeś i dlaczego, na te dodatkowe ekrany. Jednak dalej mi brakuje informacji w jaki sposób przenosiłeś te MFD na dodatkowe monitory. Opisz czynności wykonane celem przeniesienia i napisz, czy są to widoki 2D, czy 3D. Niestety nie posiadam Super Horneta więc sam sobie tego nie wydedukuję. Swoją drogą chętnie poznam Twoja opinię czy FSX jest dobrą platformą dla takich maszyn.
Yossarian pisze: Myślałem, że mimo iż FSX wykorzystuje tylko jeden rdzeń, to dany obraz jest generowany przez procesor tylko raz... Bo na tych małych monitorach mam zduplikowany obraz DDI, czyli widzę to samo na głównym ekranie w jakiejś części wirtualnego kokpitu, i to samo na tym małym ekranie.
FSX wykorzystuje wiele rdzeni (do 256), ale do pobierania i przetwarzania modelu terenu, tekstur i obiektów 3D. Synteza obrazu jest niestety przeliczana na jednym rdzeniu. Jeśli masz więcej niż jeden widok (kamerę) to dla każdej z nich jest tworzony osobny "viewing frustum" i na podstawie jego zawartości jest renderowany obraz sceny widzianej przez daną kamerę.
W czasach, gdy tworzono kod odpowiedzialny za ten aspekt sprawy nikt nie myślał, że wielomonitorowe konfiguracje będą dostępne cenowo dla na tyle szerokiego spektrum odbiorców, by warto było tworzyć znacznie bardziej skomplikowany kod. Gdyby nie doszło do likwidacji ACES to pewnie SP3 lub FS11 przyniósłby rozdzielenie renderingu dla osobnych kamer na osobne wątki, które mogłyby być przydzielane różnym rdzeniom.
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

viewtopic.php?t=11960
Przy okazji przypomnę, że X, S i D to spółgłoski.
ad_verbum
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 417
Rejestracja: sob 23 kwie, 2011 22:36
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: ad_verbum »

PZL Belfegor pisze:viewtopic.php?t=11960
Przy okazji przypomnę, że X, S i D to spółgłoski.
Dzięki za link, przeczytałem, mało zrozumiałem z tego wszystkiego i tylko mi się włosy zjeżyły na myśl, że miałbym się z takimi problemami zmagać. FSX z pozoru tak niegroźnie wygląda. ;-)
Przy okazji, o co chodzi z tymi spółgłoskami? Ja zdecydowanie lepiej się czuję w otoczeniu liczb. Staram się pisać poprawnie, ale wiem, że do doskonałości to mi daleko.
ODPOWIEDZ