Trasa EPKT EPKK
Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk
Piotr ma rację. Na powierzchni kuli najkrótsza droga łącząca dwa punkty to ortodroma, która jednak ma tę wadę, że przecina południki pod różnymi kątami. Praktyczniej jest wyznaczyć kilka loksodrom, które będą przybliżeniem ortodromy. W praktyce jednak dla odległości w prostej ok 400km różnica między ortodromą a loksodromą jest na tyle nieznaczna, że pomijalna.
W samolocie nie ma "żyrokompasu" - jest "żyroskopowy wskaźnik kursu", który żyrokompasem nie jest - jest tym na co wskazuje jego nazwa. Jest to jedynie urządzenie wskazujące kurs niezależnie od ruchów maszyny - w przeciwieństwie do busoli, która np. w zakrętach "głupieje". W lekkich maszynach żyroskopowy wskaźnik kursu należy uzgadniać z busolą co jakiś czas (wg Podręcznika pilota samolotowego co 15 minut). Jak jest w cięższych maszynach nie wiem - nie latam.Mi się wydaje, że w zdecydowanej większości kurs samolotu jest wyznaczany przez żyrokompas, a ten pokazuje kierunki względem biegunów geograficznych
W FSX jedyną maszyną na której dane mi było zaobserwować rozbieżność między wskazaniem żyroskopowego wskaźnika kursu a busoli jest P-47 (mam wersję A2A + AccuSim). Szczęśliwie jest tam też pokrętło, którym po wyrównaniu można sobie wskaźnik kursu ustawić prawidłowo - wg busoli. I jest to jeszcze jeden powód dla którego warto kupić ten samolot
To zależy jak na to patrzeć jeśli za stały, niezmienny kierunek uznamy ortodromę to odpowiedź brzmi - tak. Jeśli za stały kierunek uznamy z jakiegoś powodu loksodromę to nie. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie który kierunek rzeczywiście będzie niezmiennym proponuje przećwiczenie tego na globusie loksodromy (poza tymi, które pokrywają się z ortodromami) zawsze zaprowadzą Cię do bieguna i będzie to kręta jazda.Czy lecąc w stałym, niezmiennym kierunku południki geograficzne też przecinamy pod zmiennym katem?
-
- Light Planes Captain
- Posty: 57
- Rejestracja: ndz 23 maja, 2010 20:33
- Skąd jesteś: Radlin
Dziękuję bardzo. Mój błąd z kursem wziął się stąd, że w samolociku od ifly widziałem różnicę między wskazywanym kursem a kursem magnetycznym, więc przyjąłem, że wskazywany kurs jest geograficznym. Teraz już wiem. Natomiast co do kątów przecięcia, to ja analizowałem te kąty w sytuacji, kiedy płaszczyzna przecięcia kuli nie była płaszczyzną zawierająca koło wielkie. Teraz się muszę pogłowić, według jakich warunków ustaliłem sobie tę płaszczyznę przecięcia... bo ją widzę, tylko nie potrafię jej zdefiniować. Jeśli jeszcze mogę. Zatem kurs jest kątem dwuściennym zawartym między dwoma płaszczyznami zawierającymi koła wielkie a koła te są wyznaczone przez południk i powiedzmy.. oś symetrii samolotu?
Albo nie, nie wiem... teraz już nic nie wiem
Albo nie, nie wiem... teraz już nic nie wiem
ATC: Panie Kapitanie, lądując był pan troszkę na lewo od osi pasa...
Kapitan: Zgadza się... a mój pierwszy oficer troszkę na prawo.
Kapitan: Zgadza się... a mój pierwszy oficer troszkę na prawo.
"Kurs statku powietrznego (samolotu) jest to kąt zawarty pomiędzy północnym kierunkiem południka a podłużną osią samolotu, mierzony od 0 stopni do 360 stopni..."Zatem kurs jest kątem dwuściennym zawartym między dwoma płaszczyznami zawierającymi koła wielkie a koła te są wyznaczone przez południk i powiedzmy.. oś symetrii samolotu?
Za podręcznikiem pilota samolotowego.
Żeby nie robić dalszych off topiców - poszukaj w sieci definicji kursu, kąta drogi itd. Albo zapoznaj się przy okazji z ww książką.[/quote]
PZL Belfegor pisze:Możesz przybliżyć o jaką zasadę chodzi? Przecież nie ma żadnego zakazu lotów IFR poniżej FL95...Nie trzeba trzymać się ś ciśle zasady FL95 na loty IFR .
Do FL095 jest przestrzeń G , oczywiście poza TMA , CTR czy innymi strefami . Oczywiście ,że można lecieć w tej przestrzeni jako IFR ;: składasz plan lotu , masz komunikację z FIS-em , lecisz na odpowiednim poziomie , masz transponder na pokladzie z modem C . A w tym samym czasie na przeciwnym kierunku leci człowiek , który : nie ma złożonego planu lotu ( bo nie musi , przestrzeń G) , nie komunikuje się z FIS-em ( bo nie musi , przestrzeń G), nie ma na pokładzie transpondera z modem C.Jednym slowem nie widomo gdzie i jak leci . Ryzykowałbyś lot z pasażerami , jako IFR w takich warunkach ????
Piccolo - ludzka intuicja geometryczna dotyczy płaszczyzny, a powierzchni kuli już nie "łapie". Na kratkowanej kartce papieru najkrótsza droga łącząca dwa punkty, to prosta tnąca pionowe linie zawsze pod tym samym kątem. Na powierzchni kuli ta prosta, to ortodroma, a linia tnąca południki pod stałym kątem to loksodroma i one się istotnie różnią (pierwsza to koło wielkie, druga to spirala). 99% populacji ma problem z rozróżnieniem.
Jak Cię to bawi, to poświęć tydzień na analizę ortodrom i kolejny tydzień na loksodromy. To może pomóc nabyć intuicję. W przypadku ortodrom warto porównac zapisy z AIP dla dróg UM977 (zmiana linii drogi o mniej niż 1 stopień na 250nm) i UL984 (zmiana o 3 stopnie na 185nm). Dla loksodrom pouczające może być wyprowadzenie ich wzoru analitycznego (nie uda się ale warto zrozumieć dlaczego). Na samym końcu warto jeszcze przyjąć do wiadomości, że ziemia to elipsoida (a nie kula) czyli, że naszą intuicję musimy modyfikować w okolicach biegunów.
Siatka geograficzna w nawigacji nabiera znaczenia wtedy i tylko wtedy, gdy towarzyszy jej znajomość deklinacji w każdym punkcie. Bez deklinacji to kompletnie zbędna rzecz w sensie praktycznym. A dla ostatecznego zamulenia tematu przypomnę, że różnica pomiędzy kursem, a linią drogi wynika z wiatru i rzadko kiedy bywa stała nawet na krótkich odcinkach.
Piotr
Jak Cię to bawi, to poświęć tydzień na analizę ortodrom i kolejny tydzień na loksodromy. To może pomóc nabyć intuicję. W przypadku ortodrom warto porównac zapisy z AIP dla dróg UM977 (zmiana linii drogi o mniej niż 1 stopień na 250nm) i UL984 (zmiana o 3 stopnie na 185nm). Dla loksodrom pouczające może być wyprowadzenie ich wzoru analitycznego (nie uda się ale warto zrozumieć dlaczego). Na samym końcu warto jeszcze przyjąć do wiadomości, że ziemia to elipsoida (a nie kula) czyli, że naszą intuicję musimy modyfikować w okolicach biegunów.
Siatka geograficzna w nawigacji nabiera znaczenia wtedy i tylko wtedy, gdy towarzyszy jej znajomość deklinacji w każdym punkcie. Bez deklinacji to kompletnie zbędna rzecz w sensie praktycznym. A dla ostatecznego zamulenia tematu przypomnę, że różnica pomiędzy kursem, a linią drogi wynika z wiatru i rzadko kiedy bywa stała nawet na krótkich odcinkach.
Piotr
Takie ryzyko jest ponoszone przez wiele zalog na calym swiecie kazdego dnia.zorro pisze:PZL Belfegor pisze:Możesz przybliżyć o jaką zasadę chodzi? Przecież nie ma żadnego zakazu lotów IFR poniżej FL95...Nie trzeba trzymać się ś ciśle zasady FL95 na loty IFR .
Do FL095 jest przestrzeń G , oczywiście poza TMA , CTR czy innymi strefami . Oczywiście ,że można lecieć w tej przestrzeni jako IFR ;: składasz plan lotu , masz komunikację z FIS-em , lecisz na odpowiednim poziomie , masz transponder na pokladzie z modem C . A w tym samym czasie na przeciwnym kierunku leci człowiek , który : nie ma złożonego planu lotu ( bo nie musi , przestrzeń G) , nie komunikuje się z FIS-em ( bo nie musi , przestrzeń G), nie ma na pokładzie transpondera z modem C.Jednym slowem nie widomo gdzie i jak leci . Ryzykowałbyś lot z pasażerami , jako IFR w takich warunkach ????
"Bo final był za krótki..." - stop wirtualnej przemocy
Jeśli już tak rozprawiamy o C i G, to w omawianym przypadku, znajdujemy się ciągle w obrębie TMA Kraków. Mamy zatem przestrzeń C po starcie od ziemi, potem od ok. 1800ft, następnie przez 8km (lecąc przez pkt. Bravo) od ok. 3400ft i z powrotem 1800ft. Zatem na wspomnianej wysokości 6000ft jesteśmy w C, a nie G. Dobrze to widać na AD2 EPxx 7.3.1
PS. Przeliczenie z m na ft można zrobić szybko w pamięci: metry*3 +10% wyniku mnożenia.
PS. Przeliczenie z m na ft można zrobić szybko w pamięci: metry*3 +10% wyniku mnożenia.
Centrum Szkolenia Pilotów - (prawie) wszystko o wirtualnym lataniu
-
- Light Planes Captain
- Posty: 57
- Rejestracja: ndz 23 maja, 2010 20:33
- Skąd jesteś: Radlin
Piotrze, czy mogę Cię zaprosić do tego wątku?
viewtopic.php?p=99177#99177
viewtopic.php?p=99177#99177
ATC: Panie Kapitanie, lądując był pan troszkę na lewo od osi pasa...
Kapitan: Zgadza się... a mój pierwszy oficer troszkę na prawo.
Kapitan: Zgadza się... a mój pierwszy oficer troszkę na prawo.
Wysokości są w metrach i są to wysokości minimalne. Dopiero po SONUS (36nm JED) skręcasz na KRW NDB.hacek pisze:Po minięciu JED, kurs 194, 7.5nm od JED wysokość 1850, 24.1nm od JED wysokość 1200, kurs 202 wysokość 900.
http://www.pl-vacc.org/pol3/maps.php#id5 - mapka STARa
viewtopic.php?t=9896
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11