Radiolatarnia VOR, st. Maarten
Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk
- Damian88888888
- Cadet
- Posty: 37
- Rejestracja: sob 25 cze, 2011 23:21
- Skąd jesteś: Garwolin
Radiolatarnia VOR, st. Maarten
Chciałbym wykonać misję w fsx dotyczącą lądowania na st. Maarten. Jak najprościej ustawić się na pas ? Wiem, że chyba można wspomóc się radiolatarnią VOR, lecz wydaje mi się, że jest ona z boku pasa i powoli będzie mnie spychało na bok. Co mogę zrobić ? Jakieś linki ?
"Jeśli choć raz zasmakowałeś latania, będziesz już zawsze chodził z oczami utkwionymi w niebo, bo tam byłeś i zawsze będziesz chciał tam wrócić"
Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci
Re: Radiolatarnia VOR, st. Maarten
Najprościej jest delikatnie manewrując celować prosto w próg pasa. Nie w pas gdzieś tam, tylko w jego próg. def. CRJ-700 nie jest jakoś super zwrotny, no ale też nie jest latającą cegłą. Poza tym nie ma w tej misji nic nadzwyczajnego - trzeba tylko wylądować...Damian88888888 pisze:...Jak najprościej ustawić się na pas ?... Jakieś linki ?
Linków do filmików na YT nie ma co wstawiać - nie o to chodzi. Jak już zaczniesz doczytywać sobie o rodzajach podejść to będzie Ci potrzebna pewna mapa. Żeby trochę ułatwić Ci życie i może zachęcić do czegoś więcej niż trening zręcznościowy w lataniu CRJ'tem: >>wspomniana mapka<<.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Warto zapoznać się z oznaczeniami pasów i sprawdzić, które zostały tam umieszczone właśnie do celowania:Najprościej jest delikatnie manewrując celować prosto w próg pasa. Nie w pas gdzieś tam, tylko w jego próg.
http://www.faa.gov/air_traffic/publicat ... html#2-3-3 (FAA, ICO można znaleźć w aneksie 14)
Radiopomoce nie służą do "ustawiania się na pas", a do doprowadzenia samolotu w miejsce z którego przy nie gorszej pogodzie niż tzw. minimalna pilot ten pas zobaczy i dalej będzie mógł kontynuować z widzialnością (czyli "z łapki"). Dla oprzyrządowanych lotnisk przygotowuje się algorytmy postępowania zwane podejściami i publikuje w postaci mapki.
Zanim pokombinujesz jak tu dolecieć szukasz mapek dla danego lotniska. Jak znajdziesz to wykonujesz jak opublikowano. Jak znajdziesz ale dla innych pasów, to zawsze możesz wykonać manewr z okrążenia (szukajka CTL). Dopiero jak nic nie znajdziesz kombinuj jak przy pomocy jakiejś radiopomocy dolecieć do kregu pasa, na którym chcesz lądować.
Piotr
Zanim pokombinujesz jak tu dolecieć szukasz mapek dla danego lotniska. Jak znajdziesz to wykonujesz jak opublikowano. Jak znajdziesz ale dla innych pasów, to zawsze możesz wykonać manewr z okrążenia (szukajka CTL). Dopiero jak nic nie znajdziesz kombinuj jak przy pomocy jakiejś radiopomocy dolecieć do kregu pasa, na którym chcesz lądować.
Piotr
- Damian88888888
- Cadet
- Posty: 37
- Rejestracja: sob 25 cze, 2011 23:21
- Skąd jesteś: Garwolin
Na zamieszczonych mapkach są takie skróty: D7.0 lub D2.0 Co oznaczają?
Ostatnio zmieniony sob 16 lip, 2011 11:52 przez Damian88888888, łącznie zmieniany 1 raz.
"Jeśli choć raz zasmakowałeś latania, będziesz już zawsze chodził z oczami utkwionymi w niebo, bo tam byłeś i zawsze będziesz chciał tam wrócić"
Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci
D = distance, D2.0 = odległość 2 mil.
http://www.aztec.pl/index.php?option=co ... &Itemid=39
http://www.aztec.pl/index.php?option=co ... &Itemid=39
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
- Damian88888888
- Cadet
- Posty: 37
- Rejestracja: sob 25 cze, 2011 23:21
- Skąd jesteś: Garwolin
Dzięki wielkie za wytłumaczenie i poradnik.
EDIT:
I jeszcze jedno moje pytanie: Jak prawidłowo wykonać zakręt na pas lecąc kursem 318 od VOR tak, jak jest to pokazane na mapce?
EDIT:
I jeszcze jedno moje pytanie: Jak prawidłowo wykonać zakręt na pas lecąc kursem 318 od VOR tak, jak jest to pokazane na mapce?
Ostatnio zmieniony ndz 17 lip, 2011 13:40 przez Damian88888888, łącznie zmieniany 1 raz.
"Jeśli choć raz zasmakowałeś latania, będziesz już zawsze chodził z oczami utkwionymi w niebo, bo tam byłeś i zawsze będziesz chciał tam wrócić"
Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci
Można na przykład wykonać zakręt standardowy.
viewtopic.php?t=6947
viewtopic.php?t=6947
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
- Damian88888888
- Cadet
- Posty: 37
- Rejestracja: sob 25 cze, 2011 23:21
- Skąd jesteś: Garwolin
Może tak, najpierw powiedz o które podejście Ci chodzi - nazwa karty.
Bo chyba jednak mówimy o różnych podejściach.
Na mapce VOR RWY 09 masz podany czas, a na mapce VOR DME 09 masz do wykonania ARC DME. Technika została omówiona na forum.
viewtopic.php?t=9554
Bo chyba jednak mówimy o różnych podejściach.
Na mapce VOR RWY 09 masz podany czas, a na mapce VOR DME 09 masz do wykonania ARC DME. Technika została omówiona na forum.
viewtopic.php?t=9554
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
- Damian88888888
- Cadet
- Posty: 37
- Rejestracja: sob 25 cze, 2011 23:21
- Skąd jesteś: Garwolin
- Damian88888888
- Cadet
- Posty: 37
- Rejestracja: sob 25 cze, 2011 23:21
- Skąd jesteś: Garwolin
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
- Damian88888888
- Cadet
- Posty: 37
- Rejestracja: sob 25 cze, 2011 23:21
- Skąd jesteś: Garwolin
-
- Light Planes Captain
- Posty: 57
- Rejestracja: ndz 23 maja, 2010 20:33
- Skąd jesteś: Radlin
Damianie....
Tutaj masz genialny materiał dotyczący procedury ARC DME
http://www.youtube.com/watch?v=bN_gVJewu-w
A teraz z innej beczki.
Niektórzy każą Ci celować w jakiś próg pasa, inni pokazują, co znaczą symbole na pasie i się przerzucają argumentami różniącymi się bodaj o kilkadziesiąt metrów.
A ja Tobie powiem tak, nie masz w nic celować. Bo jeśli na wysokości 2180 stóp w odległości 7 mil od VOR PJM będziesz miał widoczność, to zobaczysz światła podejścia PAPI. A jak nie będziesz miał widoczności... to ani nie zobaczysz świateł, ani progu pasa, ani początku strefy lądowania, więc w nic nie masz szans celować. Jeśli widoczności nie będzie na tej wysokości, to zgodnie z pierwszą mapką zaczynasz podejście z prędkością pionową adekwatną do prędkości samolotu - ta jest dokładnie podana na pierwszej mapce. I tak schodzisz do 600 stóp (? chyba stóp). Na tej wysokości musisz już mieć wzrokową orientację. Światła podejścia pomogą Ci znaleźć się na ścieżce schodzenia, natomiast wzrokowo musisz starać się ustawić samolot w osi pasa. Jeśli nie widzisz niczego, co pozwala Ci się zorientować jaka jest Twoja pozycja - bezwzględnie przerywasz podejście!
Bo już byli tacy... co celowali i nie trafili. I źle na tym wyszli. Bardzo źle.
Natomiast owe symbole D 7.0 są odległościami od radiolatarni VOR. Ta radiolatarnia jest wyposażona w DME i to dzięki temu przyrządy Twojego samolotu pokazują Ci w jakiej odległości od niej się znajdujesz. A o tym, na których przyrządach odczytać tę odległość jest mowa w filmie, który Ci podałem w linku.
Zwróć uwagę na to stwierdzenie:
"Po łuku lecimy dokładnie wtedy, kiedy igła wskazuje godzinę trzecią a ja dodam - lub dziewiątą - w zależności, po której stronie naszego samolotu znajduje się radiolatarnia.
Tutaj masz genialny materiał dotyczący procedury ARC DME
http://www.youtube.com/watch?v=bN_gVJewu-w
A teraz z innej beczki.
Niektórzy każą Ci celować w jakiś próg pasa, inni pokazują, co znaczą symbole na pasie i się przerzucają argumentami różniącymi się bodaj o kilkadziesiąt metrów.
A ja Tobie powiem tak, nie masz w nic celować. Bo jeśli na wysokości 2180 stóp w odległości 7 mil od VOR PJM będziesz miał widoczność, to zobaczysz światła podejścia PAPI. A jak nie będziesz miał widoczności... to ani nie zobaczysz świateł, ani progu pasa, ani początku strefy lądowania, więc w nic nie masz szans celować. Jeśli widoczności nie będzie na tej wysokości, to zgodnie z pierwszą mapką zaczynasz podejście z prędkością pionową adekwatną do prędkości samolotu - ta jest dokładnie podana na pierwszej mapce. I tak schodzisz do 600 stóp (? chyba stóp). Na tej wysokości musisz już mieć wzrokową orientację. Światła podejścia pomogą Ci znaleźć się na ścieżce schodzenia, natomiast wzrokowo musisz starać się ustawić samolot w osi pasa. Jeśli nie widzisz niczego, co pozwala Ci się zorientować jaka jest Twoja pozycja - bezwzględnie przerywasz podejście!
Bo już byli tacy... co celowali i nie trafili. I źle na tym wyszli. Bardzo źle.
Natomiast owe symbole D 7.0 są odległościami od radiolatarni VOR. Ta radiolatarnia jest wyposażona w DME i to dzięki temu przyrządy Twojego samolotu pokazują Ci w jakiej odległości od niej się znajdujesz. A o tym, na których przyrządach odczytać tę odległość jest mowa w filmie, który Ci podałem w linku.
Zwróć uwagę na to stwierdzenie:
"Po łuku lecimy dokładnie wtedy, kiedy igła wskazuje godzinę trzecią a ja dodam - lub dziewiątą - w zależności, po której stronie naszego samolotu znajduje się radiolatarnia.
ATC: Panie Kapitanie, lądując był pan troszkę na lewo od osi pasa...
Kapitan: Zgadza się... a mój pierwszy oficer troszkę na prawo.
Kapitan: Zgadza się... a mój pierwszy oficer troszkę na prawo.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Być może pomyliłeś tematy, w tym żadnego przerzucania argumentami nie było. Tak przy okazji, jako przykład tych "kilkudziesięciu metrów", odległość między progiem pasa 29 na EPWA a aiming pointem wynosi prawie kilometr (a około 400 metrów od przesuniętego progu).się przerzucają argumentami różniącymi się bodaj o kilkadziesiąt metrów.
Tak, stóp.I tak schodzisz do 600 stóp (? chyba stóp).
Nie od razu po osiągnięciu wysokości tych 600 stóp, decyzję o MA można podjąć najpóźniej w odległości 2mil od PJM.Na tej wysokości musisz już mieć wzrokową orientację. (...) Jeśli nie widzisz niczego, co pozwala Ci się zorientować jaka jest Twoja pozycja - bezwzględnie przerywasz podejście!
Te aiming pointy to jakiś sabotaż.Bo już byli tacy... co celowali i nie trafili. I źle na tym wyszli. Bardzo źle.
Należałoby jeszcze dodać, że opis dotyczy sytuacji bezwietrznej."Po łuku lecimy dokładnie wtedy, kiedy igła wskazuje godzinę trzecią a ja dodam - lub dziewiątą - w zależności, po której stronie naszego samolotu znajduje się radiolatarnia.
- Damian88888888
- Cadet
- Posty: 37
- Rejestracja: sob 25 cze, 2011 23:21
- Skąd jesteś: Garwolin
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Nie - zastanów się, czy (w sytuacji bezwietrznej) utrzymując radiolatarnię na kierunku 30 stopni względem kursu (czyli dla "Twojej trzeciej" oznaczającej 30 stopni) utrzymywałbyś się w stałej odległości od niej (bez jakiegoś szalonego sideslipu).
[Uzupełnienie]
Oczywiście tak by nie było - samolot w rozważanej sytuacji zbliżałby się do radiopomocy:
A to prowadzi do wniosku, że godzina trzecia nie może oznaczać 30° - w rzeczywistości oznacza 90°:
[Uzupełnienie]
Oczywiście tak by nie było - samolot w rozważanej sytuacji zbliżałby się do radiopomocy:
A to prowadzi do wniosku, że godzina trzecia nie może oznaczać 30° - w rzeczywistości oznacza 90°:
Ostatnio zmieniony wt 19 lip, 2011 15:20 przez PZL Belfegor, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Light Planes Captain
- Posty: 57
- Rejestracja: ndz 23 maja, 2010 20:33
- Skąd jesteś: Radlin
Możesz to rozwinąć?
Nie od razu po osiągnięciu wysokości tych 600 stóp, decyzję o MA można podjąć najpóźniej w odległości 2mil od PJM
Informacje dotyczące projektowania procedur oraz same procedury zostały zawarte w Doc 8168 Procedury Służb Żeglugi Powietrznej, Operacje statków powietrznych, tom I – procedury lotu i tom II – opracowanie procedur lotów z widocznością i według wskazań przyrządów
Minimalna wysokość bezwzględna zniżania (MDA) lub minimalna wysokość względna zniżania (MDH) - Minimum descent altitude or minimum descent height - określona wysokość bezwzględna lub wysokość względna przy podejściu nieprecyzyjnym lub przy podejściu z okrążeniem, poniżej której zniżanie nie może być wykonane bez wzrokowego kontaktu z terenem. Wymagany kontakt z terenem oznacza widzenie części pomocy wzrokowych lub strefy podejścia w odstępie czasu wystarczającym dla oceny przez pilota pozycji SP i szybkości jej zmian w odniesieniu do nominalnego toru lotu.
ATC: Panie Kapitanie, lądując był pan troszkę na lewo od osi pasa...
Kapitan: Zgadza się... a mój pierwszy oficer troszkę na prawo.
Kapitan: Zgadza się... a mój pierwszy oficer troszkę na prawo.
No to akurat nie tak (odnosi się to do utrzymywania stałej odległości przy radiolatarni w namiarze 30). To by oznaczało lot po drodze przypominającej spiralę.. Utrzymując radiolatarnię w namiarze bocznym 30 stopni będziesz się do niej zbliżał. W namiarze 90 stopni będziesz w równej odległości, a w namiarach >90-190 będziesz się oddalał.Nie - zastanów się, czy (w sytuacji bezwietrznej) utrzymując radiolatarnię na kierunku 30 stopni względem kursu utrzymywałbyś się w stałej odległości od niej (oczywiście bez jakiegoś szalonego sideslipu).
[Po uzupełnieniu o "pytający miał zauważyć, ze godzina 3 to nie może być 30 stopni, bo lecąc tak skończyłby nad pomocą."]
Rozumiem - wcześniej źle odczytałem Twój zamysł.
"Godziny" to kierunki względne - jak na rysunku w poście PZL Belfegor. Z kierunkami geograficznymi nie mają nic wspólnego - odnoszą się tylko do Ciebie.Chciałbym się upewnić: Godzina dziewiąta to kurs 90? Godzina trzecia to kurs 30? Itd...
Ostatnio zmieniony wt 19 lip, 2011 15:04 przez wojtek_84, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Oczywiście - spójrz na profil pionowy na mapce. Możesz zniżyć do MDA (czyli 600 stóp n.p.m.), wyrównać i wypatrywać, póki nie osiągniesz MAPt w odległości 2 mil od VORa - jeśli do tego momentu nie wypatrzyłeś, odchodzisz.Możesz to rozwinąć?
Ostatnio zmieniony wt 19 lip, 2011 15:01 przez PZL Belfegor, łącznie zmieniany 1 raz.
@Piccolo1972 - absolutnie podstawowy elementarz tu przerabiamy ale akurat w tym przypadku to ma sens.
Co innego minimalna wysokość (MDA) której nie wolno minąć bez widoczności pasa, a co innego punkt odejścia (MAPt) do którego można kontynuować podejście. To są warunki łączne! Na MDA możesz się bujać aż do punktu odejścia.
Piotr
Co innego minimalna wysokość (MDA) której nie wolno minąć bez widoczności pasa, a co innego punkt odejścia (MAPt) do którego można kontynuować podejście. To są warunki łączne! Na MDA możesz się bujać aż do punktu odejścia.
Piotr
-
- Light Planes Captain
- Posty: 57
- Rejestracja: ndz 23 maja, 2010 20:33
- Skąd jesteś: Radlin
- Damian88888888
- Cadet
- Posty: 37
- Rejestracja: sob 25 cze, 2011 23:21
- Skąd jesteś: Garwolin
Czego nie rozumiesz na rysunku w tym poście:
viewtopic.php?p=111638#111638
???
Godziny jako wygodne podanie kierunku - 12 do przodu, 6 z tyłu, 3 i 9 z prawej i lewej - i tak dalej.
Czy jesteśmy już tak głęboko w erze zegarków cyfrowych
viewtopic.php?p=111638#111638
???
Godziny jako wygodne podanie kierunku - 12 do przodu, 6 z tyłu, 3 i 9 z prawej i lewej - i tak dalej.
Czy jesteśmy już tak głęboko w erze zegarków cyfrowych
Ostatnio zmieniony wt 19 lip, 2011 15:06 przez wojtek_84, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... gqtbwJV98T + http://www.americansmallbusiness.com/Ed ... 0hands.jpg = http://academy.ivao.aero/files/aca/L5-Tra1.gifMoże jakieś linki już bez pisania ?
Ostatnio zmieniony wt 19 lip, 2011 15:02 przez PZL Belfegor, łącznie zmieniany 1 raz.
- Damian88888888
- Cadet
- Posty: 37
- Rejestracja: sob 25 cze, 2011 23:21
- Skąd jesteś: Garwolin
To jeżeli VOR jest po prawej stronie, to tak jakby lecąc w koło, to zawsze zegar ustawiony równo z samolotem będzie wskazywał tą samą godzinę-trzecią. A gdyby VOR była po lewej, to wtedy nie godzina trzecia, lecz dziewiąta. Dobrze mówię ? Myślę, że już zrozumiałem...
"Jeśli choć raz zasmakowałeś latania, będziesz już zawsze chodził z oczami utkwionymi w niebo, bo tam byłeś i zawsze będziesz chciał tam wrócić"
Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci
- Damian88888888
- Cadet
- Posty: 37
- Rejestracja: sob 25 cze, 2011 23:21
- Skąd jesteś: Garwolin
Sprawdzałem w Szukaj, lecz nie znalazłem techniki lotu dookoła VOR. Pod jaką nazwą mogę ją znaleźć ? Dzięki za odpowiedź, i już nie będę wam zabierał czasu.
"Jeśli choć raz zasmakowałeś latania, będziesz już zawsze chodził z oczami utkwionymi w niebo, bo tam byłeś i zawsze będziesz chciał tam wrócić"
Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci
http://www.google.pl/search?sourceid=ch ... &q=arc+dme
A zupełnie na poważnie - proponuję przed nauką takich podejść zacząć od nauki latania, opanowania przyrządów i podstawowej wiedzy o lataniu - te tajemnicze godziny mieszczą się właśnie w dziale "podstawowa widza".
A zupełnie na poważnie - proponuję przed nauką takich podejść zacząć od nauki latania, opanowania przyrządów i podstawowej wiedzy o lataniu - te tajemnicze godziny mieszczą się właśnie w dziale "podstawowa widza".
Ostatnio zmieniony wt 19 lip, 2011 14:18 przez wojtek_84, łącznie zmieniany 1 raz.