Podejście ILS na EKRN

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

mufio1
Cadet
Cadet
Posty: 14
Rejestracja: czw 24 mar, 2011 12:01
Skąd jesteś: EPKT

Podejście ILS na EKRN

Post autor: mufio1 »

Czy lecąc z lotniska EPGD kursem ~289o należy podchodzić do lądowania na pas 29 wg ILS bezpośrednio czy należy wykonywać zakręty ujęte na karcie podejścia. Ewentualnie z jakich kierunków nadlatując należy wykonywać te zakręty?

Karta podejścia:
http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/ ... -29_en.pdf
emils
Cadet
Cadet
Posty: 28
Rejestracja: pt 06 maja, 2011 16:57
Skąd jesteś: żyrardów

Re: Podejście ILS na EKRN

Post autor: emils »

mufio1 pisze:Czy lecąc z lotniska EPGD kursem ~289o należy podchodzić do lądowania na pas 29 wg ILS bezpośrednio czy należy wykonywać zakręty ujęte na karcie podejścia. Ewentualnie z jakich kierunków nadlatując należy wykonywać te zakręty?

Karta podejścia:
http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/ ... -29_en.pdf
A po co chcesz wykonywać jakieś zakręty?
Kropkowane linie to (licząc od prawej):
1. Holding
2. Odejście na drugi krąg

A ciągłe linie (okręgi) to po prostu ścieżki podejścia z innych kierunków
mufio1
Cadet
Cadet
Posty: 14
Rejestracja: czw 24 mar, 2011 12:01
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: mufio1 »

Tak wiem, że kropkowane to procedura odejścia. Reasumując - lecąc od wschodu wykonuję podejście ILS bezpośrednio, z północy wykonuję wspomniane zakręty...a jak wykonać podejście z południa ?
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Jeśli nie masz szans na podejście z prostej, to korzystasz z lokatora FAU. Wchodzisz jak w hold i wychodzisz już na prostej.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
ylid
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 90
Rejestracja: śr 29 wrz, 2010 22:48
Skąd jesteś: Olkusz

Post autor: ylid »

Lecąc z południa drogami lotniczymi, gdzieś musisz przecież skończyć tą fazę lotu i wlecieć w przestrzeń kontrolowaną przez służby lotniska, żeby rozpocząć podejście i wylądować. Na mapie jest podany punkt RNAV FIX ULRED, do którego powinieneś kierować się lecąc z południa odpowiednio dobierając trasę, w nim trzeba się zgłosić i wtedy kontrola powinna powiedzieć czy można podchodzić dalej czy czekać w holdingu. Jak pozwolą na podejście to rozpoczyna się od punktu FAP, itd. zgodnie z mapką.
Ale może ktoś bardziej obeznany z czytaniem map skoryguje to co napisałem na wypadek gdybym mocno mijał się z prawdą.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Ale co ma do tego przestrzeń kontrolowana? Jeśli lecisz IFR pod kontrolą, to w 99,9% przypadków będziesz leciał w niej przez cały czas.
W przypadku lotu na zasadach VFR ILS nie jest potrzebny.

Obrazek
Trasę - prowadzoną drogami lotniczymi - należało by kończyć albo w ROE VOR (i z niego ładnie odkręcić na R111) albo w punktach wlotowych jak LUSID, AMROR, KOLOB czy GOSOT i z nich DCT ULRED.

Kontroler raczej nie będzie stawiał nikogo w hold nad ULRED, skoro nad FAU jest opublikowany. Poza tym jak będzie zapewniona służba radarowa, to da wektory na przechwycenie.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
mufio1
Cadet
Cadet
Posty: 14
Rejestracja: czw 24 mar, 2011 12:01
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: mufio1 »

RzEmYk pisze:Jeśli nie masz szans na podejście z prostej, to korzystasz z lokatora FAU. Wchodzisz jak w hold i wychodzisz już na prostej.
Jeżeli nie lecę bezpośrednio przez ULRED a mogę wykorzystać FAU (jak przy Racetracku) to sprawa jest dla mnie jasna. Dziękuję za wyjaśnienie.
emils
Cadet
Cadet
Posty: 28
Rejestracja: pt 06 maja, 2011 16:57
Skąd jesteś: żyrardów

Post autor: emils »

Moim zdaniem powinieneś tak planować lot, żeby znaleźć się bezpośrednio w punkcie, w którym zaczyna się mapa podejścia.
W innym przypadku powstałoby zbyt duże zamieszanie ze względu na to, że samoloty dolatywałyby ze wszystkich stron.
Takie moje skromne zdanie :)
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Bez sensu jest planować trasę na około, byle tylko wlecieć na prostą do pasa. To tak jakby układać plan z Gdańska do Warszawy przez Kraków tylko dlatego, żeby podejść w miarę z prostej do pasa 33.
Od tego są procedury i kontrola, żeby móc sprowadzić na pas samolot z dowolnego położenia względem lotniska.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
mufio1
Cadet
Cadet
Posty: 14
Rejestracja: czw 24 mar, 2011 12:01
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: mufio1 »

emils pisze:Moim zdaniem powinieneś tak planować lot, żeby znaleźć się bezpośrednio w punkcie, w którym zaczyna się mapa podejścia.
Zgadzam się z tym, że należy dobrze zaplanować lot i najlepiej lecieć bezpośrednio z tego punktu, no ale przecież zakręty ujęte na mapie podejścia też mają czemuś służyć (zresztą naprowadzają w pobliże punktu ULRED) - też moje skromne zdanie :-)
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Te "zakręty" nie służą doprowadzenia na punkt, tylko mają umożliwić przechwycenie wiązkę localizera z odpowiedniego dystansu.
Po prostu, jak jest możliwość, to podejście z prostej (przez FIX), jeśli nie, to przez VOR albo lokator i kręcić. Trzecia opcja to wektory jeśli lotnisko zapewnia kontrolę radarową.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
ODPOWIEDZ