Podejście VOR/DME lub NDB z wykorzystaniem FMC.
Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk
Podejście VOR/DME lub NDB z wykorzystaniem FMC.
Witam. Czy jest możliwość wykonania tych podejść przy użyciu FMC? Sa na to jakieś turtoriale, nie moglem nic znaleźć. Była by to duża wygoda.
Podejście VOR/DME lub NDB z wykorzystaniem FMC.
Tzn. biore punkty z tej mapki i wpisuje do FMC?
http://www.pl-vacc.org/files/maps/ead/E ... _6-2-5.pdf
http://www.pl-vacc.org/files/maps/ead/E ... _6-2-5.pdf
To ja z innej beczki.
Po co chcesz wpisywać podejścia VOR i NDB do FMC? Takie "wklepane" podejście przestaje być podejściem VOR czy NDB, a staje się nieopublikowanym RNAV.
Po co chcesz wpisywać podejścia VOR i NDB do FMC? Takie "wklepane" podejście przestaje być podejściem VOR czy NDB, a staje się nieopublikowanym RNAV.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Czasami nie na wszystko jest czas...Ale przypuścmy, dostaje od kontroli STARA LOGDA 1V, a mam wykonac VOR/DME do 29 to mam sie wracac znów na LIN? Bez sensu.
Zdecyduj się, czy używasz polskich znaków, czy nie.
Zdecyduj się, czy używasz polskich znaków, czy nie.
Ostatnio zmieniony pn 09 lip, 2012 20:04 przez mleczus, łącznie zmieniany 1 raz.
Zobacz dokąd prowadzi STAR LOGDA 1V. Tak, aż do FAF. Zobacz na mapce podejścia VOR do pasa 29 gdzie jest ten cały FAF.
Skąd pomysł o powrocie do LIN?
Poza tym, od czego masz klasyczną nawigację? Chyba szybciej się ustawia częstotliwość, kurs (CRS) i przestawia EHSI na klasyczną nawigację, niż wklepuje wszystko w FMC i sprawdza ewentualne nieciągłości?
FMC nie służy jako "wklepywarka" podejść.
A co byś zrobił, bdybyś dostał anulowanie STARa i wektory do przechwycenia końcowego traku? "Wklepywanko"?
PS FAF - Final Approach Fix.
Skąd pomysł o powrocie do LIN?
Poza tym, od czego masz klasyczną nawigację? Chyba szybciej się ustawia częstotliwość, kurs (CRS) i przestawia EHSI na klasyczną nawigację, niż wklepuje wszystko w FMC i sprawdza ewentualne nieciągłości?
FMC nie służy jako "wklepywarka" podejść.
A co byś zrobił, bdybyś dostał anulowanie STARa i wektory do przechwycenia końcowego traku? "Wklepywanko"?
PS FAF - Final Approach Fix.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Dodam jeszcze ciekawostkę.
W FSie praktycznie nie uświadczysz IRS drift, bo albo go dany samolot go nie symuluje albo wręcz przeciwnie - symuluje korekcję dryfu za pomocą odczytów GPS. Stąd rózowa linia pokrywa się z tym, co prezentuje odczyt z radiolatarni.
Taki IRS drift (bez korekcji) jest symulowany przez Wilco PiC B737. Lot na dystansie 2500 nm potrafi "rozjechać" pozycję o 2 - 4 mile. Wtedy można się nieźle "przejechać" na ślepej wierze w FMC i jego różową linię.
W FSie praktycznie nie uświadczysz IRS drift, bo albo go dany samolot go nie symuluje albo wręcz przeciwnie - symuluje korekcję dryfu za pomocą odczytów GPS. Stąd rózowa linia pokrywa się z tym, co prezentuje odczyt z radiolatarni.
Taki IRS drift (bez korekcji) jest symulowany przez Wilco PiC B737. Lot na dystansie 2500 nm potrafi "rozjechać" pozycję o 2 - 4 mile. Wtedy można się nieźle "przejechać" na ślepej wierze w FMC i jego różową linię.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Działa. Kiedyś leciałem EPWA-LPMA na "holding party" event. Po tych ~ 2500 nm i z 30 minutach w holdzie dostałem w końcu zgodę na podejście. Przejście z nawigacji obszarowej na klasyczną spowodowało konieczność niezłego "dokręcenia się" na odpowiedni radial.
Oczywiście przy krótkich lotach nie ma z tym większego problemu, bo się samolot mieści w
PRNAV.
Sądzę, że platformy INS również (i tym bardziej) powinny to symulować, ale nie testowałem żadnej. Wiem, wstyd.
Oczywiście przy krótkich lotach nie ma z tym większego problemu, bo się samolot mieści w
PRNAV.
Sądzę, że platformy INS również (i tym bardziej) powinny to symulować, ale nie testowałem żadnej. Wiem, wstyd.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Na PPRuNe można poczytać o tym jak piloci podczas podejść opartych na VOR i NDB sprawdzają przez cały czas poprawność wykonywania procedury w oparciu o GPS i ADF.Taki IRS drift (bez korekcji) jest symulowany przez Wilco PiC B737. Lot na dystansie 2500 nm potrafi "rozjechać" pozycję o 2 - 4 mile. Wtedy można się nieźle "przejechać" na ślepej wierze w FMC i jego różową linię.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
To 737, więc powinien symulować korektę położenia na podstawie odczytów z radiopomocy (może być przeprowadzana automatycznie) - błąd określenia pozycji skutkujący "rozjechaniem" różowej linii powinien być zauważalny dopiero gdy w okolicy nie ma dwóch DME albo jednego VOR/DME (danych do poprawki może dostarczyć też lokalizer z DME bądź sam lokalizer, ale to już po ręcznym wybraniu częstotliwości).W FSie praktycznie nie uświadczysz IRS drift, bo albo go dany samolot go nie symuluje albo wręcz przeciwnie - symuluje korekcję dryfu za pomocą odczytów GPS. Stąd rózowa linia pokrywa się z tym, co prezentuje odczyt z radiolatarni.
Taki IRS drift (bez korekcji) jest symulowany przez Wilco PiC B737.
Ostatnio zmieniony pn 09 lip, 2012 21:33 przez PZL Belfegor, łącznie zmieniany 4 razy.
Wojtek, ale to już wyższa szkoła jazdy. Piloci umieją, wiedzą jak i są w każdej chwili gotowi by przejść na nawigację klasyczną.
Tutaj mamy na razie etap klikologii, ciut po magicznym przycisku APP.
Tutaj mamy na razie etap klikologii, ciut po magicznym przycisku APP.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
No wiesz - "w trzeciej sekundzie naciśnij X, a po pięciu sekundach kolejno Y i Z". Tak żeby się dało wylądować na Vatsim i żeby nikt nie marudził w jakimś nudnym* temacie na forum.
* - nudny jest każdy temat, w którym wypowiadający się piszą o czymkolwiek prócz podawania linków do poradnika (opis poradnika - wyżej). Pytający nijak nie zainteresował się kilkoma postami, które przewinęły się między jego pytaniami...
* - nudny jest każdy temat, w którym wypowiadający się piszą o czymkolwiek prócz podawania linków do poradnika (opis poradnika - wyżej). Pytający nijak nie zainteresował się kilkoma postami, które przewinęły się między jego pytaniami...
Podobnie jak przy podejściu ILS w automacie kontrolują stale stabilizację i nie walą na PPRune postów dlaczego ILS im nie zadziałał choć zrobili wsio jak Lodzik.wojtek_84 pisze:Na PPRuNe można poczytać o tym jak piloci podczas podejść opartych na VOR i NDB sprawdzają przez cały czas poprawność wykonywania procedury w oparciu o GPS i ADF.
EDIT:
Zacznij od poradnika czytania map. Sam wiesz gdzie znaleźć link.mleczus pisze:Jest moze w sieci jakiś poradnik?
Potem przeczytaj mapy STARów i ułóż sobie plan ich wykonywania.
Na samym końcu zastanów się co z tego planu zlecisz FMC.
Piotr
Ostatnio zmieniony pn 09 lip, 2012 21:36 przez PK, łącznie zmieniany 1 raz.
Skoro zadajesz to pytanie w tym kontekście wątku to znaczy, że nie zakumałeś, że troszkę drzemy łacha. Moja rada (już bez szydery) - poczytaj jeszcze raz, co napisał PK i Rzemyk i ZRÓB TO. Potem pytaj.mleczus pisze:Jest moze w sieci jakiś poradnik?
Ostatnio zmieniony pn 09 lip, 2012 21:57 przez Kirow, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
Podejście VOR/DME lub NDB z wykorzystaniem FMC.
Nie potrzebuje uczyć się czytać map bo to potrafię! Nie jestem początkującym pilotem, nie potrzebuje takich info. Moje pytanie tylko brzmiało, czy da się jakoś zaprogramować w FMC VOR-a, tyle, czy istnieje do tego jakiś poradnik. Ręcznie to ja go potrafię wykonać, bo to pestka.
Wraz z samolotem masz na pewno instrukcję oraz bardzo możliwe, że i jakiś poradnik.
Znów przewrotnie zapytam. To jak do tej pory wybrałeś rodzaj podejścia w FMC?
Znów przewrotnie zapytam. To jak do tej pory wybrałeś rodzaj podejścia w FMC?
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Re: Podejście VOR/DME lub NDB z wykorzystaniem FMC.
Chcesz przy takich deklaracjach pozostać, to Twoja sprawa. Widziałem wczorajsze próby i na tej podstawie i swojego doświadczenia napisałem post z 21:32. Nie chcesz skorzystać - też Twoja sprawa.mleczus pisze:Nie potrzebuje uczyć się czytać map bo to potrafię! Nie jestem początkującym pilotem, nie potrzebuje takich info. Moje pytanie tylko brzmiało, czy da się jakoś zaprogramować w FMC VOR-a, tyle, czy istnieje do tego jakiś poradnik. Ręcznie to ja go potrafię wykonać, bo to pestka.
Piotr
Są tutoriale o programowaniu FMC i tworzeniu predefiniowanych procedurek, w tym mieści się predefiniowanie podejść (programowanie podejścia instrumentalnego w trakcie lotu ma znikomy sens ergonomiczny). Jak wielokrotnie zaznaczono podejście instrumentalne i RNAV, to nie to samo.
Niezależnie czy obszarowo wykonujemy procedurę RNAV czy instrumentalną zamienioną na RNAV podstawą działania pilota jest mapa, która jest nadrzędna nad FMC. Trzeba też mieć jasność co z danej procedury wykonuje FMC czyli w jakim zakresie kontrolujemy działanie FMC, a co pilot musi wykonać sam. Przy takim podejściu nie ma odrębnego zagadnienia - jak wklepać podejście w komputer.
Piotr
Niezależnie czy obszarowo wykonujemy procedurę RNAV czy instrumentalną zamienioną na RNAV podstawą działania pilota jest mapa, która jest nadrzędna nad FMC. Trzeba też mieć jasność co z danej procedury wykonuje FMC czyli w jakim zakresie kontrolujemy działanie FMC, a co pilot musi wykonać sam. Przy takim podejściu nie ma odrębnego zagadnienia - jak wklepać podejście w komputer.
Piotr