Nawigacja, lot i podejście.

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

R1990
Cadet
Cadet
Posty: 7
Rejestracja: pn 20 sie, 2012 17:31
Skąd jesteś: EPSO

Nawigacja, lot i podejście.

Post autor: R1990 »

Witam. Wiem, że ten temat przewijał się (albo część ) w jakiś innych wątkach. Jednakże ja chciałbym wszystko mieć w jednej kupie. Jeśli byłby ktoś cierpliwy i zechciał pomóc , byłoby mi miło :) Otóż mam parę pytań i wątpliwości co do w/w tematu. Zaczne od początku. Od nawigacji i samego lotu. Latam według procedur ''za pomocą przyrządów''. Mój lot polega na tym, że startuję i za pomocą kontrolera i autopilota, zmieniam kurs na pokrętle HDG. I tutaj moje pytanie. Jak sprawić , żeby samolot sam leciał w korytarzu, bez tej pomocy kontrolera? Wiem, że trzeba zaprogramować jakoś ten system INS ale nie wiem do końca jak to się robi. Druga sprawa. Lądowanie. Zbliżam się do lotniska. Kontroler podaję mi odległośc w jakiej jestem od pasa, numer pasa na którym ląduje. Szybko w mapach odczytuje kurs CRS pasa i częstotliwość ILS. Pokrętłem zmieniam odpowiedni CRS a w okienko NAV1 wstukuje częstotliwość ILSa i włączam w tryb active. Gdy już jestem na tej ostatecznej wysokośći podanej przez kontrolera podchodzenia (zazwyczaj koło 2000 stóp) wyłączam tryb HDG i wciskam przycisk NAV. Wtedy to samolot ustawia mi się w kierunku pasa lecąc w jego stronę. Gdy jestem w miarę blisko wciskam przycisk APP. I tu jest problem. Na forum czytałem, że ten tryb sam będzie sterował ciągiem i wysokością tak abym cały czas był na ścieżce schodzenia. Jednakże tak nie jest. sam muszę tym sterować. W czym tkwi mój błąd?
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Ciągiem steruje inny tryb autopilota.

Jaśli chodzi o utrzymanie na ścieżce - jaką pozycję samolot ma względem ścieżek poziomej i pionowej w momencie uruchomienia APP?

Jeśli chodzi o nawigacje po drogach - co to jest korytarz?

Piotr
R1990
Cadet
Cadet
Posty: 7
Rejestracja: pn 20 sie, 2012 17:31
Skąd jesteś: EPSO

Post autor: R1990 »

Jaki to tryb autopilota? Samolot jest idealnie w osi pasa, jeżeli chodzi o ścieżke pionową to nie wiem. Korytarz, czyli inaczej te szlaki powietrzne, które mają swoje nazwy.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Myślę, że dobrze było by gdybyś zaczął od podstaw. Zrozumiał pojęcia i "odkrywał" nawigację i prowadzenie samolotu po kolei, a nie od końca. W tym wypadku nawet bazy pojęciowej nie mamy wspólnej - nie wystarczy opisać tego w poście, ani w temacie - tu by trzeba książkę napisać, żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie. Z tym, że te "książki" są już napisane i w sieci łatwo wszystkie potrzebne informacje znaleźć - wystarczy chwilę poszukać.
R1990
Cadet
Cadet
Posty: 7
Rejestracja: pn 20 sie, 2012 17:31
Skąd jesteś: EPSO

Post autor: R1990 »

No właśnie w tym problem, że posiadam różne skrawki tej wiedzy, nie do końca poukładane w chronologicznej kolejności. Chyba jak na razie pozostaje mi nawigować według poleceń wieży zmieniając kurs HDG...Z tym drugim trybem chodzi mi o nawigację według radiolatarni VOR
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

No właśnie w tym problem, że posiadam różne skrawki tej wiedzy, nie do końca poukładane w chronologicznej kolejności. Chyba jak na razie pozostaje mi nawigować według poleceń wieży zmieniając kurs HDG...Z tym drugim trybem chodzi mi o nawigację według radiolatarni VOR
Proponuję zacząć od lektury - szkoła FSa świetnie to wyjaśnia.
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Świete słowa Wojtka poprę przykładami:
R1990 pisze:Jaki to tryb autopilota? Samolot jest idealnie w osi pasa, jeżeli chodzi o ścieżke pionową to nie wiem. Korytarz, czyli inaczej te szlaki powietrzne, które mają swoje nazwy.
- Jak nie znasz pozycji samolotu względem ścieżki pionowej, to jakakolwiek rozmowa traci sens. Dodam, że pozycja wzdłuż ścieżki poziomej wcale nie musi oznaczać "idealnie w osi pasa".
- Dopóki nie wiesz co to jest korytarz rozmowa o nawigacji po nim nie ma sensu.

Piotr
R1990
Cadet
Cadet
Posty: 7
Rejestracja: pn 20 sie, 2012 17:31
Skąd jesteś: EPSO

Post autor: R1990 »

A jest w sieci gdzieś to zrozumiale opisane?
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

wojteek
Cadet
Cadet
Posty: 48
Rejestracja: pn 08 sie, 2011 22:05
Skąd jesteś: xx

Post autor: wojteek »

Tylko, że czemu zawsze szukać po necie, itd? No przecież szkółka z FSa jest idealnie zrobiona; i przystępnie i na wesoło i zrozumiale. Warto poświęcić te parę h. :)
Ostatnio zmieniony pt 24 sie, 2012 17:39 przez wojteek, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ