Kiedy przęłączyć ap z FMC na ILS przy podejściu do EPGD

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

michu.
Cadet
Cadet
Posty: 5
Rejestracja: czw 24 sty, 2013 12:59
Skąd jesteś: Gdynia

Kiedy przęłączyć ap z FMC na ILS przy podejściu do EPGD

Post autor: michu. »

Witam Panowie,
Od jakiegoś czasu ćwiczę loty moim ATR72-500 i ostatnio coraz bardzieju męczy mnie jedna kwestia. Dość długo szukałem na forum informacji jednak nie uzyskałem odpowiedzi, która by mnie zadowoliła stąd moje zapewne proste pytanie.
Czy ktoś mógłby mi powiedzieć opierając się na mapach ILS x rwy 29 oraz STAR GRUDA 1P , w którym miejscu powinienem przełączyć AP z trybu LNAV na ILS (Loc)? Czy zaraz po minięciu GOKAR, ale jeszcze przed skrętem w lewo czy już po wyjściu "na prostą"? Jeśli przełączam już na prostej to przeważnie ATR dokonuje znacznej korekty kursu. Czy to normalne? Bo mam wrażenie jakby ten zakręt w lewo dość znacznie "przestrzelił". Czy istnieje jakś zasad mówiąca o tym kiedy zmienia się tryb LNAV na ILS?
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Możesz zaraz po GOKAR. Wykonujesz opisany ARC DME (16 GZD), zakręt zaczynasz przy cięciu R115 GZD (radial 115 od GZD), stabilizujesz się na lokalizerze.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
leszek81
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 115
Rejestracja: śr 19 sty, 2011 23:03
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: leszek81 »

Nie wiem czy robię to dobrze, ale ja jeszcze przed dolotem do GOKAR przełączam się na HDG, zmieniam źródło danych na EFIS z RNV na V/L i przełączam widok z mapy, żeby mieć podgląd na położenie względem ILS. Łuk robię w trybie HDG, zakręt wykonuję "jak opublikowano" czyli przecinając radial 115 st. GZD i w międzyczasie uzbrajam APP (bo zakładam że o to Ci chodzi pisząc o ILS/LOC - takiego trybu w AP w ATR nie ma). Wychodzi w miarę płynne przechwycenie kursu.
Pełen RNV w ATR-72 zwykle skutkuje przestrzeleniami bo AP jest w tym modelu niezbyt doskonały. Na przykład holdingi zawsze wykonuję ręcznie a nie przez programowanie w FMC bo to co zdarza mu się wyprawiać przy wejściu w holding woła o pomstę do nieba.

A tak w ogóle to latając online zwykle wcześniej będziesz się przełączał w HDG bo radar Cię będzie wektorował.
Tyle ode mnie, ale za eksperta od ATR-a się nie uważam, więc być może koledzy mnie poprawią.

Pozdrawiam,
Leszek
i7 4770 4,2GHz, ASUS MAXIMUS VI FORMULA, Z87, GeForce GTX 780, FSX, ASN i wiele wiele innych :)
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Należy pamiętać, że łuk wykonuje się w oparciu o GZD, nie w oparciu o DME z ILSa.
(bo zakładam że o to Ci chodzi pisząc o ILS/LOC - takiego trybu w AP w ATR nie ma).
Jest mod LOC i działa w pełni poprawnie.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
michu.
Cadet
Cadet
Posty: 5
Rejestracja: czw 24 sty, 2013 12:59
Skąd jesteś: Gdynia

Post autor: michu. »

leszek81 pisze:S z RNV na V/L i przełączam widok z mapy, żeby mieć podgląd na położenie względem ILS. Łuk robię w trybie HDG, zakręt wykonuję "jak opublikowano" czyli przecinając radial 115 st. GZD i w międzyczasie uzbrajam APP (bo zakładam że o to Ci chodzi pisząc o ILS/LOC - takiego trybu w AP w ATR nie ma).
Tzn. do tej pory robiłem tak, że po zakręcie wykonanym przez FMC, przełączałem na V/L i tryb NAV w AP dzięki czemu ustawiałem się na odpowiednim kursie wg. ILS i dopiero jak wskaźnik GS pokrył się z moją obecną wysokością (do tego momentu obniżanie wykonywałem wedle wskazań FMC) włączałem tryb APP.
Dziękuje bardzo za odpowiedź, bo widzę, że zasadniczo jednak różni się od tego co robilem do tej pory. Tylko mam pytanie odnośnie opisanej procedury. Czy po tym jak wykonam zakręt w HDG nie powiniem włączyć najpierw NAV (oczywiście V/L) żeby ustabilizować się po ścieżce i dopiero na odpowiedniej wysokości po przechwyceniu GS włączyć APP? Pytam, bo czytałem również, że włączenie APP bez przechwycenia GS może spowodować jego "zignorowanie" nawet gdy teoretycznie samolot właśnie przecina wiązkę GS.
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

michu. pisze:Dziękuje bardzo za odpowiedź, bo widzę, że zasadniczo jednak różni się od tego co robilem do tej pory. Tylko mam pytanie odnośnie opisanej procedury. Czy po tym jak wykonam zakręt w HDG nie powiniem włączyć najpierw NAV (oczywiście V/L) żeby ustabilizować się po ścieżce i dopiero na odpowiedniej wysokości po przechwyceniu GS włączyć APP? Pytam, bo czytałem również, że włączenie APP bez przechwycenia GS może spowodować jego "zignorowanie" nawet gdy teoretycznie samolot właśnie przecina wiązkę GS.
Zależy od modelu. Wykonaj parę prób monitorując położenie względem ścieżki i będzie jasne jak dany model reaguje.

Piotr
Awatar użytkownika
leszek81
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 115
Rejestracja: śr 19 sty, 2011 23:03
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: leszek81 »

Jest mod LOC i działa w pełni poprawnie.
Masz rację Rzemyk. Niedoprecyzowanie z mojej strony. Guzik APP uzbraja zarówno mod LOC jak i GS.
Czy po tym jak wykonam zakręt w HDG nie powiniem włączyć najpierw NAV (oczywiście V/L) żeby ustabilizować się po ścieżce i dopiero na odpowiedniej wysokości po przechwyceniu GS włączyć APP?
Właśnie wejście w tryb APP (czyli uzbrojenie mod LOC i GS) spowoduje ustabilizowanie się na kursie localizera. Potem nastąpi przechwycenie GS. Jak przełączysz na NAV mając ustawioną częstotliwość i kurs ILS to uzbroisz tryb LOC bez GS. Jeśli będąc na ścieżce uzbroisz APP to dorzuci Ci tryb GS i zacznie zniżać w odpowiednim momencie. (pod warunkiem, że zrobisz to przed przecięciem ścieżki zniżania) Więc chyba obie wersje doprowadzą do tego samego celu. Ale nie chcę się mądrzyć, która jest bardziej poprawna z punktu widzenia POH.

Z drugiej strony jeśli w RNV wykonuje Ci poprawnie zakręt i stabilizujesz na kursie bez problemu to HDG może być zbędny. Zmieniasz tylko źródło danych dla trybu NAV z RNV na L/V i po sprawie. Ja miałem z tym zwykle problem więc wolałem przechodzić w HDG albo nawet w pełen manual bo było mi tak po prostu wygodniej.

Pozdrawiam,
Leszek
i7 4770 4,2GHz, ASUS MAXIMUS VI FORMULA, Z87, GeForce GTX 780, FSX, ASN i wiele wiele innych :)
ODPOWIEDZ