Nawigacja, AIRAC, mapy - prośba o wsparcie dla teoretyka.

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Awatar użytkownika
Yossarian
Cadet
Cadet
Posty: 27
Rejestracja: sob 06 lis, 2010 12:04
Skąd jesteś: Wrocław

Nawigacja, AIRAC, mapy - prośba o wsparcie dla teoretyka.

Post autor: Yossarian »

Witam,
od jakiegoś czasu jestem posiadaczem PMDG 737NGX i CS777. Jestem zafascynowany lotami "as real as possibile". Ale na razie chcę to poćwiczyć offline. Kilka lotów na bazie tutoriali mam już za sobą. Ale wiecie jak to jest z tutorialami, człowiek tylko klika co napisali... No ale powiedzmy, że 737 w miarę mam ogarnięty, tak na 3- :D.
Teraz chciałbym poznać tajniki zaawansowanej nawigacji takimi samolotami jak 737/777.
Podstawy nawigacji mam raczej opanowane, czytanie map też (przynajmniej częściowo).
Obsługę FMS w zasadzie też rozumiem ale bez większej praktyki.
Przeczytałem też większość pomocy, które są dostępne w internecie. Ale tego jest trochę dużo i nie wiem co powinienem wybrać. I chciałbym Was prosić o poradę.
Chciałbym korzystać z pokładowych FMS/CDU (PMDG737 i CS777), oraz z EFB, który jest w CS777.

Rozumiem, że powinienem mieć dostęp do AIRAC. Z tego co wyczytałem, mam dwie opcje (obie płatne):
1. Navigraph
2. NavDataPro
Rozumiem, że oba serwisy dostarczają dane do FMS/CDU i te dane są mi potrzebne do tego aby zaprogramować FMS/CDU bazując na aktualnych mapach i procedurach (SID, STAR, Enroute). Wiem, że można też ściągnąć darmową wersję AIRAC ale jest ona chyba za stara aby amator mógł sobie poradzić z korektami... Co polecacie?

Kolejna kwestia, mapy. Tu mam chyba też dwie opcje:
1. Bezpłatne serwisy, czyli wydrukowanie mapy i wgranie plików map do odpowiednich katalogów EFB.
2. Mapy z serwisu Navigraph (nie wiem czy NavDataPro też oferuje mapy bo nie sprawdzałem).
Tu pytanie, czy kupowanie map w serwisie Navigraph ma sens? Czy są jakies dodatkowe zalety kupowania map w tym serwisie?

Następna kwestia - planowanie trasy lotu.
Tu znalazłem kilka stron internetowych, trochę oprogramowania.
A może wystarczy ręczne planowanie, palcem po mapie?
Ciekaw jestem Waszej opinii. Co warto wybrać, i za co warto zapłacić.

I na koniec. Co sadzicie o programie EFB firmy? http://www.aivlasoft.com/products/efb/index.html
Z tego co doczytałem, to zawiera on AIRAC 1101 ale dostęp do map też jest przez Navigraph lub przez pliki wgrywane do określonych katalogów.
Ale chyba nie ma opcji aby klienta EFB zainstalować na tablecie z Androidem albo iOSem?

Może znacie jakieś aplikacje typu EFB/FMS na urządzenia typu tablet (Android/iOS), które są godne polecenia?
Ostatnio zmieniony czw 07 lut, 2013 17:26 przez Yossarian, łącznie zmieniany 1 raz.
Prepar3D, Falcon BMS, DCS
TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder.
Windows 7 64b, 16GB RAM, i7 2600K, GTX 1070
Kirow
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 275
Rejestracja: wt 06 maja, 2008 08:20
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Kirow »

Do planowania trasy praktycznie wystarczy mapa i palec, ale stworzenie planu tak, aby był poprawny (brał pod uwagę rozmaite wymagania przestrzeni) jest zajęciem dość skomplikowanym i dlatego radziłbym zaczynać od prostych, krótkich planów w obrębie jednego kraju. Fajnym narzędziem jest vroute.net. Jest to baza (poprawnych, stworzonych przez człowieka) planów lotu a jednocześnie posiada mnóstwo innych funkcji przyspieszających przygotowanie lotu. Zawiera też możliwość wpisywania swoich traz i ich sprawdzania walidatorem Eurokontroli.
Co do EFB, to nie wiem jak działa to, co podałeś. Ja do samego układania tras używam Flightsim Commandera. Jest to po prostu mapa dróg lotniczych świata z aktualizowanym Airakiem.

Co do map z Navigraphu (NavDataPro nie oferuje map), to nie mają innych zalet poza tym, że mam wszystkie mapy w jednym miejscu i tym samym formacie (kupuję je właśnie dlatego).
Pozdrawiam
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
Awatar użytkownika
Yossarian
Cadet
Cadet
Posty: 27
Rejestracja: sob 06 lis, 2010 12:04
Skąd jesteś: Wrocław

Post autor: Yossarian »

Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź.
Rozumiem, że z płatnych rzeczy na początek podstawa to AIRAC.

Bardzo proszę o więcej podobnych porad/uwag. :)
Prepar3D, Falcon BMS, DCS
TrackIR3 Pro+vector, Thrustmaster Hotas Warthog, Slaw Rudder.
Windows 7 64b, 16GB RAM, i7 2600K, GTX 1070
Kirow
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 275
Rejestracja: wt 06 maja, 2008 08:20
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Kirow »

Jeśli nie latasz online, to airac możesz mieć dowolny. Kwestia tylko dobrania map (trasówek, SID, STAR, podejścia) do tego airaca, który masz - może to być trudne. Sam airac nie kosztuje dużo a większość VACCów (lokalnych, krajowych organizacji Vatsimu) uaktualnia mapy na swoich stronach do bieżących cykli airac. Więc kupując go jednak, otrzymujesz spójne środowisko do tworzenia planów. Co więcej masz także w samolocie bazę, która na pewno te twoje plany "łyknie".
Pozdrawiam
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
ODPOWIEDZ