Pocedura STAR

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

arwo
Cadet
Cadet
Posty: 7
Rejestracja: sob 26 lip, 2014 17:57
Skąd jesteś: Leszno

Pocedura STAR

Post autor: arwo »

Witam.

Mam wyznaczoną trase lotu z Poznania do Heathrow (EPPO DCT OBOLA L980 SUI UL980 RKN UP20 GORLO UL980 LOGAN STAR EGLL).
Moje pytanie jaką procedurę STAR wybrać?
Latam offline.
Ostatnio zmieniony pn 22 wrz, 2014 11:04 przez arwo, łącznie zmieniany 2 razy.
Artur S.
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 287
Rejestracja: wt 17 lut, 2004 14:13
Skąd jesteś: WAW

Post autor: Artur S. »

Witam,
LAM3A.

Pzdr - Artur S.
AZT017 (WAW)

Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
arwo
Cadet
Cadet
Posty: 7
Rejestracja: sob 26 lip, 2014 17:57
Skąd jesteś: Leszno

Post autor: arwo »

Dzięki.
Na przyszłość jak wybrać odpowiednią procedurę STAR?
Ostatnio zmieniony pn 22 wrz, 2014 11:04 przez arwo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Re: Pocedura STAR

Post autor: RzEmYk »

arwo pisze:EPPO DCT OBOLA
Trasa jest niewłaściwie utworzona, bo w Poznaniu są i obowiążują SIDy.
Vroute podaje (wg obowiązującego obecnie AIRACu) trasę: UBOMI Z181 XIGRI DCT HLZ UL980 LOGAN.
http://www.pl-vacc.org/pol3/airports.php?d=EPPO
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Misiok
Cadet
Cadet
Posty: 31
Rejestracja: pn 09 gru, 2013 13:57
Skąd jesteś: Świętochłowice

Re: Pocedura STAR

Post autor: Misiok »

Jeśli pozwolisz Krzysztof też się dołączę do pytania arwo:
RzEmYk pisze: Trasa jest niewłaściwie utworzona... Vroute podaje...
Jak rozumiem tylko Vroute podaje właściwe trasy? Bo ja korzystam z Online Flight Planner i ułożyło mi trasę tak jak koledze, więc jak mniemam nie można temu wierzyć, gdy chciałoby się latać online? Pytam, dla mnie czysto teoretycznie, bo raczej nigdy nie będę latał online (choćby ze względu na moją znajomość, a raczej jej brak, angielskiego, co jest tam warunkiem podstawowym). :)
Ostatnio zmieniony pn 22 wrz, 2014 20:52 przez Misiok, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Nie tylko, ale vroute jest bazą, do której każdy wpis jest weryfikowany podczas dodawania. Są dostępne generatory tras jak Professional Flight Planner X czy FlightSim Commander.
Trasę można również ułożyć samemu patrząc na mapy dróg lotniczych i mapy lotnisk.

Online Flight Planner wysypał się na tej trasie, bo nie uwzględnił SIDa w Poznaniu. Chyba bierze dane z RouteFindera, bo tam jest ten sam błąd.

Trasę można (a wręcz należy) zweryfikować na walidatorze (realnych tras):
https://www.public.nm.eurocontrol.int/P ... index.html > Flight Planning >a tam> Structured Editor
Trasa z directem pisze:-(FPL-SBABD-IS -1B737/M -SDWY/C -EPPO1200 -N450F320 DCT OBOLA L980 SUI UL980 RKN UP20 GORLO UL980 LOGAN -EGLL0200 -)

Validation Results
Errors
PROF205: RS: TRAFFIC VIA BAREP L980 SUI IS OFF MANDATORY ROUTE REF:[EP2084A] DEP. EPPO THIS TRAFFIC SHALL FILE VIA 1.
PROF205: RS: TRAFFIC VIA BAREP L980 SUI IS OFF MANDATORY ROUTE REF:[EP2084B] DEP. EPPO THIS TRAFFIC SHALL FILE VIA 1.
ROUTE135: THE SID LIMIT IS EXCEEDED FOR AERODROME EPPO [EPPO51131A] CONNECTING TO OBOLA.
Trasa z vroute pisze:-(FPL-SPABC-IS -1B737/M -SDWY/C -EPPO1200 -N450F320 UBOMI Z181 XIGRI DCT HLZ UL980 LOGAN -EGLL0200 -)
Validation Results

NO ERRORS
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Misiok
Cadet
Cadet
Posty: 31
Rejestracja: pn 09 gru, 2013 13:57
Skąd jesteś: Świętochłowice

Post autor: Misiok »

Czyli Online Flight Planner generalnie nadaje się jedynie dla takich jak ja, którzy traktują to jako rozrywkę offline.
Dzięki za odpowiedź.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Do rozrywki offline też się średnio nadaje, bo istnieje rozbieżność między bazą nawigacyjną zaszytą w FSie a aktualizowanymi generatorami. Można by było mu zmienić AIRAC na dużo starszy. Wtedy mniej więcej będą się pokrywać punkty trasy z danymi w FSie.
Ewentualnie importować plan z aktualnego AIRACu do FSa i ściśle się trzymać trasy. FSowe ATC i tak tylko sprawdza odstępstwo od "różowej linii", a nie orientuje się w trasie jako takiej.
Chyba, że używasz samolotu (bądź dodatku w stylu FMS, INS), który posiada możliwość wykonywania lotu według aktualnego AIRACu. Wtedy można używać generatorów online, weryfikować trasy w walidatorach albo skorzystać z baz gotowych tras, jak na przykład vroute.
Można też olać wszystko i wykonywać po prostej te 200, 400, 4000 nm.

To tylko od Ciebie zależy jak zamierzasz do tego podejść, gdyż offline też da się lecieć po poprawnej trasie. Głupie i dość nierealne (przy lotach poza USA) FSowe ATC pominę w dalszych rozważaniach.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Misiok
Cadet
Cadet
Posty: 31
Rejestracja: pn 09 gru, 2013 13:57
Skąd jesteś: Świętochłowice

Post autor: Misiok »

Używam AIRAC 1313, a trasę właśnie wczytuję z Online Flight Planner. Nie próbowałem nic innego poza badziewnym ATC z FSX, ze względu, jak już wielokrotnie pisałem, na nieznajomość języka Szekspira.
A że, jak może pamiętasz, Wy właśnie zaszczepiliście mi bakcyla do latania, bo na forum trafiłem raczej przypadkowo szukając rozwiązania problemu u dzieciaka klienta. Ale, że dzieciak rzucił zabawkę w kąt, bo za dużo nauki, to dostałem wiele oprogramowania "w spadku" i teraz, żeby mieć przynajmniej rozrywkę na moim nędznym poziomie, obczytuję co piszecie.
arwo
Cadet
Cadet
Posty: 7
Rejestracja: sob 26 lip, 2014 17:57
Skąd jesteś: Leszno

Post autor: arwo »

A jak zdobyć informację na jakim pasie lądować i jakiej procedury STAR użyć?
W różnych tutorialach ludzie łączą się z wieżą i dostają te informacje a w standardowym ATC tego nie ma.

Mówię ciągle o lataniu offline.
Misiok
Cadet
Cadet
Posty: 31
Rejestracja: pn 09 gru, 2013 13:57
Skąd jesteś: Świętochłowice

Post autor: Misiok »

Jak mawia jeden nasz kolega możesz użyć kryształowej kuli. :D
Ale łatwiej skorzystać z mapki podejścia.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

A jak zdobyć informację na jakim pasie lądować i jakiej procedury STAR użyć?
O wyborze pasa przeczytasz tutaj:
http://www.pl-vacc.org/files/pasy.pdf

Jeśli już znasz pas to procedurę przylotu wybierasz odpowiednio do ostatniego punktu trasy (powinien być pierwszym punktem STAR) i pasa, na którym będziesz lądował.

Podejście (ILS / VOR / z widocznością) wybierasz odpowiednio do własnych preferencji.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Misiok pisze:nieznajomość języka Szekspira.
Nie ma co ukrywać, że to bardzo przeszkadza, ale - jakby co - to po (wirtualnej) Polsce możesz latać komunikując się po polsku.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Misiok
Cadet
Cadet
Posty: 31
Rejestracja: pn 09 gru, 2013 13:57
Skąd jesteś: Świętochłowice

Post autor: Misiok »

Cieszy mnie to niezmiernie, choć jako pkt 1 wymagań jest napisane - komunikatywna znajomość języka angielskiego. Choć oglądałem filmiki, gdzie faktycznie cała komunikacja odbywała się po polsku.
ODPOWIEDZ