Kiedy i czym się kierować przy wyborze pasa do lądowania

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

mile2

Kiedy i czym się kierować przy wyborze pasa do lądowania

Post autor: mile2 »

Moja przygoda z FS-em trwa już kilka lat , ale ciągle latam offline. Myślę że jest to związane ze strachem przed popełnieniem jakiegoś błędu, ciągle sie łapię na błędach które w efekcie doprowadzają do braku pełnej kontroli nad lotem.
Jednym z nurtujących mnie pytań jest to zawarte w temacie. A mianowicie - wpisuję trasę przelotu do komputera pokładowego FMC (przykładowo EPKT - EPWA).
Punkty przelotowe wybrane przez RouteFinder to BESAL , L856 , LDZ i Star dla EPWA.

Pytanie 1.
Czy stojąc w bramce na EPKT wybieram i wpisuję dowolny pas na EPWA (np.33) i związaną z tym procedurę Star , czy też ostatnim punktem który należy wpisać do FMC jest LDZ a całą resztę wpisać po uzgodnieniu z ATC.
Wydaje mi się że druga opcja jest bardziej realna, z tym że nad LDZ nie mam jeszcze kontaktu z EPWA i w tym punkcie kończy się trasa w FMC.
Zaczynają się schody - na który punkt się kierować ? Pas 33 czy 11, przeciez dla każdego z tych pasów są inne procedury podejścia.

Pytanie 2.
Na mapce Star od punktu LDZ zaznaczony jest pułap FL070, czy to znaczy że od tego punktu powinienem lecieć na tym pułapie czy też jest to minimalna wysokość lotu.

Pytanie 3.
Czy wszystkie zaznaczone holdingi są obowiązkowe czy zależne od ATC, czy holding wykonywany jest na stałej wysokości czy też w trakcie wykonywania tego manewru wykonuje się zniżanie.

Dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

1. ostatni podajesz LDZ. Mówisz pewnie o off-line z tym brakiem kontaktu z EPWA. Na VATSIM juz Radar powinien dać Ci info o spodziewanym pasie na EPWA.
Co do wyboru pasa: tu dochodzi czytanie METAR. Wiatr w metarach podawany jest z jakiego kierunku wieje, co ulatwia wybor pasa, bo mamy ladowac/startować pod wiatr.

2. max FL070

3. http://aviation.home.pl/ifr/holding.html przeczytasz, ze hold służyc może do obniżenia poziomu lotu.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
mile2

Post autor: mile2 »

Dziękuję za odpowiedź. Czy możesz opisać mi jak powinna wyglądać w takim przypadku procedura podejścia offline, kierować się na konkretny punkt ?
Artur S.
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 287
Rejestracja: wt 17 lut, 2004 14:13
Skąd jesteś: WAW

Re: Kiedy i czym się kierować przy wyborze pasa do lądowania

Post autor: Artur S. »

Pytanie 1.
Czy stojąc w bramce na EPKT wybieram i wpisuję dowolny pas na EPWA (np.33) i związaną z tym procedurę Star , czy też ostatnim punktem który należy wpisać do FMC jest LDZ a całą resztę wpisać po uzgodnieniu z ATC.
Wydaje mi się że druga opcja jest bardziej realna, z tym że nad LDZ nie mam jeszcze kontaktu z EPWA i w tym punkcie kończy się trasa w FMC.
Zaczynają się schody - na który punkt się kierować ? Pas 33 czy 11, przeciez dla każdego z tych pasów są inne procedury podejścia.
Hmmm. Nie pamietam czy i jeśli tak to jaka jest reguła przy lotach off-line kierowanie przez ATC na dany pas. W online wybór pasa uzalezniony może być od pogody (kierunku wiatru), wczesniejszych ustaleń (np z uwagi na hałas od godz x do y lądowanie pasie "z", a w pozostałych na pasie "v"), itp. Na logikę więc w FMC możesz wklepać procedurę STAR, jak bedziesz wiedział już na który pas Cię skieruje ATC...
Pytanie 2.
Na mapce Star od punktu LDZ zaznaczony jest pułap FL070, czy to znaczy że od tego punktu powinienem lecieć na tym pułapie czy też jest to minimalna wysokość lotu.
Raczej maksymalna...
Pytanie 3.
Czy wszystkie zaznaczone holdingi są obowiązkowe czy zależne od ATC, czy holding wykonywany jest na stałej wysokości czy też w trakcie wykonywania tego manewru wykonuje się zniżanie.
W holding wchodzisz na polecenie ATC, np przy dużym natężeniu ruchu kontro może Cię tam "przechować", ewentualnie jak lecisz za wysoko masz tam możliwość znizenia do wymaganego procedurą STAR pułapu.

[ Dodano: 2005-10-12, 12:02 ]
mile2 pisze:Dziękuję za odpowiedź. Czy możesz opisać mi jak powinna wyglądać w takim przypadku procedura podejścia offline, kierować się na konkretny punkt ?
A ustawiałeś w zaawansowanych "opcjach pogodowych" kierunek wiatru? Może spróbuj dać np z kierunku 300s i zobacz czy ATC da Ci podejście na 33rwy. Sam nawet jestem ciekawy (z ATC off line leciałem baaardzo dawno temu - coś w tym naprawdę jest, że jak zaczniesz latać online do ofline już się raczej nie wraca...) , czy FS-owe ATC jest takie inteligentne. Jesli tak, to masz "temat z głowy". ;)
AZT017 (WAW)

Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Off-line lecisz na ten LDZ. Sprawdzasz sobie METAR, wybierasz odpowiedni pas i stosowny do tego STAR i po sprawie.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

W celu ułatwienia wyobrażenia sobie położenia pasa w przestrzeni oraz kierunku wiatru przygotowałem arkusz w Excelu:

Obrazek
Przy okazji arkusz liczy składowe wiatru, kąt zawarty pomiędzy kierunkiem pasa a kierunkiem wiatru, kurs wypadkowej lotu, kąt korekty kursowej na wiatr oraz Ground Speed przed i po korekcji kursu. Na chwilę obecną zastosowałem zasobożerną metodę wyliczania kąta poprawki kursowej, postaram się to usprawnić.
Arkusz prosi o uruchomienie makra - bez obawy, makra służą jedynie do zmiany wartości wejściowych za pomocą przycisków, synchronizacji danych oraz włączania oraz wyłączania linii.

Download:
wiz_wiatru_v.0.9.7.zip (216.49 KB)
Wszelkie uwagi mile widziane.


EDIT:
Link do nowszej wersji - 0.9.7.
Ostatnio zmieniony pn 30 lip, 2012 20:46 przez RzEmYk, łącznie zmieniany 9 razy.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Wrzuciłem wersję 0.9.5.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
hideto
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 121
Rejestracja: czw 10 lut, 2011 16:02
Skąd jesteś: Włocławek

Post autor: hideto »

A taki drobny, zapewne głupi pomysł.

Może byś dodał też opcje pod crosswindy. Tzn podajemy prędkość podejścia wyliczoną przez nas albo przyrządy na pokładzie samolotu, a skrypt pokazywałby jaki mniej więcej kąt względem pasa powinien trzymać nos samolotu, by pozostać w linii.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Wrzuciłem wersję 0.9.7.
Dodałem wyliczanie kąta poprawki kursowej oraz wyliczanie Ground Speed przed i po korekcji.
Na chwilę obecną zastosowałem zasobożerną metodę wyliczania kąta poprawki kursowej, postaram się to usprawnić w przyszłej wersji.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
ODPOWIEDZ