Zakręt proceduralny według poradnika do 747-poprawnie?

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Zakręt proceduralny według poradnika do 747-poprawnie?

Post autor: PZL Belfegor »

Przymierzałem się do czegoś większego od Benka 737, 747-400 od PMDG wygląda bardzo zachęcająco. Przed ewentualnym zakupem postanowiłem zapoznać się z dokumentacją, poradnikami itp., aby sprawdzić, czy ta maszyna nie przerasta moich możliwości. W Advanced Operations Manual z avsimu zauważyłem taką mapkę:
Obrazek
Obrazek
Jak widać, jest tam na niebiesko zaznaczony zakręt proceduralny, ale jest też NoPT (jednak nie wiem do końca, do czego się odnosi, kiedy nie można robić zakrętu proceduralnego w tym wypadku, czy ktoś może mi to wyjaśnić?) Czemu? Sama mapka przecież nie zawiera zakrętu proceduralnego. STAR doprowadza nas nad SFO. Jak należy postąpić w takiej sytuacji? Zakręt proceduralny jak w poradniku (choć na mapce nic nie sugeruje takiego rodzaju podejścia)? SFO MENLO HEMAN i jest się na prostej? Czy raczej SFO RAMND (wejście typu offset) RAMND i dopiero wtedy można łapać?
Proszę o pomoc i wesołych świąt!
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Re: Zakręt proceduralny według poradnika do 747-poprawnie?

Post autor: budyniek »

Zacząłem studiować mapy KSFO, szczególnie IAPs 28L.
Co mnie zaciekawiło, nie znalazłem nic co mogłoby wskazywać na podejście, które jest opisane w przedstawionym przez Ciebie poradniku.

Już sie do tego przyznawałem, że nie jestem doświadczonym "pilotem" virtualnym, i muszę przyznać, że mnie zaskoczył brak odpowiedzi na ten post.
Podjąłem wyzwanie, a oto rezultat:
- na IAP ILS28L nie ma informacji, w jaki sposób podejść na scieżkę ILS. Śmiem przypuszczać, że jest możliwe jednynie podejście poprzez wektorowanie (radar), DME arc (12nm) no i ostatecznie visual approach. Gdy nie ma radaru (ze względów technicznych), a ruch jest duży (KSFO!!!), to raczej DME arc.

- w poradniku wyraźnie jest napisane: "obniżamy się na FL110 nad LOZIT i czekamy na kolejne instrukcje obniżania od ATC (czytaj: od człowieka piszącego ten poradnik)". To oznacza, że wszystkie te operacje minięcia SFO (20st. względem osi pasa 28L) i wykonanie zakrętu proceduralnego na IAF to są kolejne instrukcje od ATC, które otrzymalibyśmy w realu (na vatsim).

- w przypadku NoPT (no procedural turn required), rozumiem, że PT nie jest wymagany, ale jak ktoś chce, lub ATC sobie tego zażyczy, no to kręcimy PT na RAMND. W tym przypadku ATC jest głosem autora poradnika, który mówi "we will enter procedural turn...".

Jeżeli bardzo się mylę, to bardzo prosze o odpowiedź doświadczontch kolegów.
Też chciałbym znać odpowiedź.
Pozdrawiam,
Krzysiek
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Z powodu braku odpowiedz tu, zadałem pytanie na forum Vatsim (http://forum.vatsim.pl/viewtopic.php?t=23016) i tam otrzymałem odpowiedź :)
- w przypadku NoPT (no procedural turn required), rozumiem, że PT nie jest wymagany, ale jak ktoś chce, lub ATC sobie tego zażyczy, no to kręcimy PT na RAMND. W tym przypadku ATC jest głosem autora poradnika, który mówi "we will enter procedural turn...".
Wydaje mi się, że NoPT odnosi się do MENLO.
Skąd wziąłeś pomysł z DME arc?
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

Czy kontrolerzy są w stanie opanowac około 20 przylotów / godzinę bez radaru?
W załączniku statystyka z KSFO.

Pytanie odnośnie, co by było gdyby radary zawiodły na KSFO?
Czy na DME arc jest możliwe utrzymanie takiego ruchu?

Pozdrawiam,
Krzysiek
Załączniki
KSFO stats.JPG
KSFO stats.JPG (29.32 KiB) Przejrzano 6752 razy
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

PZL Belfegor pisze: Wydaje mi się, że NoPT odnosi się do MENLO.
Na mapie wyraźnie NoPT odnosi sie do RAMND (4100 NoPT to RAMND Int...")
PZL Belfegor pisze: Skąd wziąłeś pomysł z DME arc?
Z mapy IAP ILS RWY 28L. Poprawcie mnie jak się mylę.

Pozdraiwam,
Krzysiek
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

budyniek pisze:
PZL Belfegor pisze: Wydaje mi się, że NoPT odnosi się do MENLO.
Na mapie wyraźnie NoPT odnosi sie do RAMND (4100 NoPT to RAMND Int...")
Racja, przegapiłem to :oops:
PZL Belfegor pisze: Skąd wziąłeś pomysł z DME arc?
Z mapy IAP ILS RWY 28L. Poprawcie mnie jak się mylę.

Pozdraiwam,
Krzysiek
Przypatrz się uważnie. To kółko o promieniu 12nm nie jest oparte o żaden VOR/DME i wydaje mi się, ze jest tam tylko dla celów pomocniczych. Nic nie sugeruje podejścia łukiem. Lecz oczywiście mogę się mylić ;)
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

PZL Belfegor pisze:Przypatrz się uważnie. To kółko o promieniu 12nm nie jest oparte o żaden VOR/DME i wydaje mi się, ze jest tam tylko dla celów pomocniczych. Nic nie sugeruje podejścia łukiem. Lecz oczywiście mogę się mylić ;)
Zwracam honor. Nie ma mowy o DME arc, w tym wypadku.
Wygląda na to, że zostaje tylko radar service.

A jaki był tytuł tego rozdziału w poradniku?
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

A jaki był tytuł tego rozdziału w poradniku?
Nie do końca rozumiem, o co Ci chodzi? W spisie treści jest: Descent and landing: Descent briefing, Descent preparations, Approach, Landing.
Mam wrażenie, że osoba pisząca poradnik pomieszała niby-instrukcje od ATC i podejście as published, chyba, żeby pokazać bajeranckie funkcje FMC ;)
dexter007
Cadet
Cadet
Posty: 29
Rejestracja: wt 21 kwie, 2009 22:33
Skąd jesteś: Głogowiec

Post autor: dexter007 »

Wiecie co??? Jeśli macie możliwość to oglądnijcie sobie film z serii ITVV virgin atlantic 747 400, w którym to filmie jest wykowywane dokładnie to podejscie które przedstawia mapka
Dymitra. Jeśli dokładnie po kilka razy przeanalizujecie sceny ze zniżania i podejścia w tym filmie, tak jak zrobiłem to ja chyba ze 20 razy sobie ogladałem to ponieważ jest to też dobry film instruktażowy, to bedziecie wiedzieć w jaki sposób postepować :D Na youtubie są wrzuty tegoż filmu więc polecam. Sory że rozgrzebuje stary temat :P
ODPOWIEDZ