Proceduralne podejście EPWR (ILS Y i Z)

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Proceduralne podejście EPWR (ILS Y i Z)

Post autor: budyniek »

Witam,

Jestem w trakcie nauki pilotażu, która mam wielką nadzieje kiedyś zaowocuje lotami on-line.
Obecnie trenuję proceduralne podejścia do lądowania zgodnie z aktualnymi mapami (EPWR).

Moje pytanie brzmi: kiedy wykonuje się podejście zgodnie z ILS / DME Y (racetrack) a kiedy ILS / DME Z (podejście od TRZ).
Czy Z i Y oznaczają coś konkretnego?

Nie mogłem znaleźć żadnego posta na forum, jeżeli coś mi umknęło proszę o wyrozumiałość.
Z góry dziękuję,
Krzysiek
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez budyniek, łącznie zmieniany 1 raz.
markiz
Cadet
Cadet
Posty: 29
Rejestracja: pt 05 lis, 2004 09:56
Skąd jesteś: Golina

Post autor: markiz »

Yo,

Y i Z różnią się zarówno profilem pionowymi, jak i poziomymi,
mówiąc prościej, lecisz w inny sposób ;)
("jedno wykręca Ciebie, drugie kręci Tobą")

Od czego zależy... od kontrolera, od sytuacji ruchowej, nie orientuje się jak we WRO z hałasem, od tego "gdzie kończysz trasę"... itp

Pozdrawiam,
Markiz
proud SIMNETAIR member
PLvACC & MLvACC STU+
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

OK, wszystko jasne.
Różnica w podejściu była dla mnie oczywista dla Y i Z tylko myślałem, że te oznaczenia mają jakieś specjalne znaczenie.

Podsumowując, dostanę np od kontrolera "Warsaw Center" (przy braku kontroli na EPWR lub gdy kontroler na EPWR bieze wyzwanie na barki i powie sakramentalne "radar service terminated" :shock: :

ATC: SP-ABC descend maintain 3500 ft by QNH 1013, you are cleared for procedural ILS Z approach rwy 29, report when established

SP-ABC: Descending down to 3500 ft by QNH 1013, cleared for procedural ILS Z approach rwy 29 and will report established SP-ABC


Czy ktorys z nich jest domyslny? Tzn samo polecenie "you are cleared for procedural ILS approach rwy 29" oznacza ze mam krecic "racetrack'a"?

Wielkie dzieki,
Pozdraiwam i do zobaczenia on-line,
Krzysiek
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

budyniek pisze: Czy ktorys z nich jest domyslny? Tzn samo polecenie "you are cleared for procedural ILS approach rwy 29" oznacza ze mam krecic "racetrack'a"?
Nie, bo w poleceniu nie ma precyzyjnie okreslonego podejscia. Przy Z nie ma racetrack.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
markiz
Cadet
Cadet
Posty: 29
Rejestracja: pt 05 lis, 2004 09:56
Skąd jesteś: Golina

Post autor: markiz »

Hej,

AFAIK nie ma domyślnego, tak jak pisałem to czy dostaniesz Z czy Y zależy od aktualnej sytuacji, ja np. jeśli leciałbyś trasą na TRZ dałbym Tobie podejście z TRZ; jeśli byś leciał w inny punkt dostałbyś podejście z HG...

Informacja "radar service terminated" oznacza to, że kontroler niejako nie widzi Twojego obrazu na radarze, ale - co ważne - nie mówisz mu wtedy 'good bye' [jak robi to większość pilotów]. Musisz wiedzieć, że po tej formułce kontroler będzie się opierał tylko na Twoich meldunkach [w realu, u nas jeśli nie włączy filtra będzie Cię widział ;-)] dlatego przygotuj się, bo o ile sytuacja kiedy jesteś jedynym samolotem w okolicy jest prosta [dostajesz "clrd, report" "report" "clrd to land" "dzieki"] to w przypadku, gdy ptaszków jest już kilka na pytania typu "report distance to XX" "report ETA of XX" "report alt/FL XXX" "call passing alt/FL XXX" powinieneś udzielać "natychmiastowych" odpowiedzi [ostatnio zdarzyło mi się, że pilot sprawdzał 2 minuty ile ma LAW]...

Ogólnie trzeba Ci wiedzieć, że "zacząłeś od wysokiego c" kontrola proceduralna przez większość uważana jest za arcytrudną - chwała Ci za to ;)

Z pozdrowieniami,
Markiz
proud SIMNETAIR member
PLvACC & MLvACC STU+
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

konraf pisze: Nie, bo w poleceniu nie ma precyzyjnie okreslonego podejscia. Przy Z nie ma racetrack.
Czyli w przypadku takiego polecenia:
ATC: "you are cleared for procedural ILS approach rwy 29 ..."
pytam kontrolera czy ma na mysli Z czy Y, skoro mamy dwie mapki podejscia?

Jeżeli chodzi o podejscie bez radaru to jestem po artykule w "skrzydla.net", tak wiec wiem czego sie spodziewac w teorii, a w praktyce to mam nadzieje ze sa kontrolerzy ktorzy to praktykuja, no moze nie przy moim pierwszym locie on-line ;)

A tak przy okazji, gdy jest maly ruch wokol np EPWR a mam ochote posmakowac radar service terminated, to moge na privat poprosic kontrolera? (oczywiscie po wylataniu sporej liczby godz, bo jak newbie o to poprosi to pewnie wtedy kontroler moze sie udlawic kolacją jezeli jest w trakcie)

Dzieki z gory i pozdrawiam.
Krzysiek
markiz
Cadet
Cadet
Posty: 29
Rejestracja: pt 05 lis, 2004 09:56
Skąd jesteś: Golina

Post autor: markiz »

budyniek pisze:pytam kontrolera czy ma na mysli Z czy Y, skoro mamy dwie mapki podejscia?
Affirmative. :)
budyniek pisze:Jeżeli chodzi o podejscie bez radaru to jestem po artykule w "skrzydla.net", tak wiec wiem czego sie spodziewac w teorii, a w praktyce to mam nadzieje ze sa kontrolerzy ktorzy to praktykuja, no moze nie przy moim pierwszym locie on-line ;)
Tu Cię zaskoczę, bo od "czasu jakiegoś" jest zalecenie, żeby wszelakie lotniska regionalne kontrolować "as real..." i właśnie prowadzić procedurkę, ale fakt w pierwszym locie online, możesz poprosić o dojście do HG z zastrzeżeniem, że ze względu na poziom adrenaliny chciałbyś jednak dziś z widocznością. Myśle, że jeśli warunki będą OK nikt nie będzie Tobie robił problemów.
budyniek pisze:A tak przy okazji, gdy jest maly ruch wokol np EPWR a mam ochote posmakowac radar service terminated, to moge na privat poprosic kontrolera?
Patrz wyżej :)

Pozdrawiam,
Markiz.
proud SIMNETAIR member
PLvACC & MLvACC STU+
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

markiz pisze:...od "czasu jakiegoś" jest zalecenie, żeby wszelakie lotniska regionalne kontrolować "as real..." i właśnie prowadzić procedurkę...
A to mile zaskoczenie, choc wyobrazam sobie kontrolera ktory czeka 2 min. na odpowiedz bez radaru do dyspozycji (w realu) oraz pewne zniechecenie kontrolera na VATSIM.
markiz pisze:"zacząłeś od wysokiego c" kontrola proceduralna przez większość uważana jest za arcytrudną
Niniejsze Forum jest kopalnia zlota (włączając linki na inne strony) dla NEWBIE, tak wiec pierwsze moje zawieszenia padło na podejscie proceduralne.
Dzięki za pomoc,
Do zobaczenia on-line wrótce,

Krzysiek
Przemek Tabisz
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 184
Rejestracja: pn 09 lut, 2004 20:19
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Przemek Tabisz »

Wtrącę tylko swoje 3 grosze, na EPWR są tylko r-wy 12 i r-wy 30.
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

Przemek Tabisz pisze:Wtrącę tylko swoje 3 grosze, na EPWR są tylko r-wy 12 i r-wy 30.
Bardzo słuszna uwaga,
Dzięki
ciemny21
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 273
Rejestracja: wt 18 paź, 2005 17:57
Skąd jesteś: Gdańsk

Post autor: ciemny21 »

No i przyszła kolej na mój...pełen wątpliwości post.
Weźmy np.
http://www.pl-vacc.org/files/maps/0605- ... -RWY30.pdf
No i załóżmy, że lecę z kursem 270 ( choć to w sumie chyba nie ważne ) no i mam wykręcić procedurkę...No i właśnie w związku z tym mam kilka pytań. Co robić? Mam nadlecieć nad NDB 525 i zacząć kręcić ? Wlot nad NDB zgodnie z zasadami wejścia w holding tak ?
No i zgodnie z mapka... nad IAF powinienem mieć 950(820) [mniemam, że to wysokość ... cóż to za jednostki ?] ? No i generalnie jeszcze nie wiem ile powinien trwać tutaj leg? Bo w holdingu 1min... w racetracku też ? Zasada kręcenia holingu jest taka sama ( jeśli dobrze rozumuje ) ?
Jak...brzmi polecenie mówiące ' kręć racetrack' ? You are cleared for procedural ILS Y approach on rwy 29 ?

No i może jeszcze cuś dodam :)
Balice LZ rwy25
Racetrack zaczyna się nad MAPT 379 leg 2,5 min? Nad MAPT wysokość 800(560)?

Z góry dzięki
Pozdrawiam
Marcin
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: tidit »

Tak, lecisz nad HG (teraz to jest WRW, ale nieważne) i wchodzisz w racetrack tak jak w holding. Wysokości są podane w metrach nad poziom morza i gruntu (w nawiasie). Zaczynasz zakręcać na kurs pasa, gdy będziesz 9.1 nm od WRO (częstotliwość 110.3 czyli ILS). Polecenie wygląda tak jak napisałeś, z tym, że we Wrocławiu jest pas 30, a nie 29 :P
ciemny21
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 273
Rejestracja: wt 18 paź, 2005 17:57
Skąd jesteś: Gdańsk

Post autor: ciemny21 »

tidit pisze:Zaczynasz zakręcać na kurs pasa, gdy będziesz 9.1 nm od WRO
Ach... faktycznie, przegapiłem.
tidit pisze:Polecenie wygląda tak jak napisałeś, z tym, że we Wrocławiu jest pas 30, a nie 29 :P
Słuszna uwaga;) Wielkie dzięki
Marcin
Awatar użytkownika
Nalewa
Cadet
Cadet
Posty: 15
Rejestracja: pt 02 mar, 2007 11:24
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: Nalewa »

Przemek Tabisz pisze:Wtrącę tylko swoje 3 grosze, na EPWR są tylko r-wy 12 i r-wy 30.
A ja mam pytanie jak to wygląda z podejściem proceduralnym na rwy 12. Na EPPO jest oddzielny chart dla podejścia na rwy 11, a tutaj tylko y,z na 30. Pytam, bo ostatnio leciałęm trasę EPPO-EPWR, ściągnąłęm sobie prawdziwą pogodę (tą update co 15 min) i wg niej dostałem polecenie startu z rwy 11 w Poznaniu z powodu wschodniego wiatru. Lądując na EPWR na rwy 30 wiatr miałem w tyłek, co prawie skończyło się pyszną jajecznicą na pasie. Wątpię żeby nie było takiej procedury - pewnie ja czegoś nie doczytałem (ale niestety nie znalazłem odpowiedzi, dlatego pytam) :?
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Podchodzisz do pasa 30 i wykonujesz circle-to-land 12. Ciężko jest się nie wyrobić na 2500m pasa.
Po za tym - w zależności od maszyny - wiatr 10 - 15kt w tyłek to nie jest jakaś straszna przeszkoda.

(Teraz to już jest w realu pas 29-11, ale na VS jeszcze 30-12, głównie ze względu na scenerię).
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
Nalewa
Cadet
Cadet
Posty: 15
Rejestracja: pt 02 mar, 2007 11:24
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: Nalewa »

RzEmYk pisze:Podchodzisz do pasa 30 i wykonujesz circle-to-land 12. Ciężko jest się nie wyrobić na 2500m pasa.
Po za tym - w zależności od maszyny - wiatr 10 - 15kt w tyłek to nie jest jakaś straszna przeszkoda.

(Teraz to już jest w realu pas 29-11, ale na VS jeszcze 30-12, głównie ze względu na scenerię).

A ja sie zastanawiałem gdzie się to wykorzystuje :p no to będę miał okazję poćwiczyć. A co do mojej przygody - leciałem baronem 58 parę dni temu było Thunderstorms (nie pamiętam siły wiatru) pamiętam jednak jak tuż nad samym pasem dmuchnęło mi tak od tyłu z ukosa zniosło prawie z pasa i wdusiło w glebę (zimny pot na plecach, dość mocna korekta i jakoś posadziłem... na jednym kółku) doszło do tego rozglądanie się trackirem, do którego się dopiero przyzwyczajam. Następnym razem będę już wiedział, żeby zrobić kółeczko i posadzić go na rwy 12, czy też 11 :lol: Dzięki
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Możesz na każdym lotnisku tak podchodzić. Muszą być jednak spełnione minima dla danego lotniska i musisz cały czas widzieć lotnisko podczas kręgu.
PS. http://www.forum.vatsim.pl/viewtopic.php?t=26020
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
luko
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 371
Rejestracja: ndz 20 sty, 2008 20:44
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: luko »

Witam serdecznie,

.. chodzi o podejście ILS z rwy 29 we Wrocławiu.
Będąc na R128 TRZ, 16.2nm od TRZ należy wykonać zakręt w prawo do momentu przechwycenia R141, a po przechwyceniu R141 wejść na kurs 248... ten ów zakręt, to jest standardowy 3 st/sek, zgadza się?
Mam z tym pewną zagwostkę, bo podejście przeznaczone jest dla statków kat. A/B/C/D więc nieco inny "tor lotu" będzie np. Barona58 a inny B737 ze względu na ich różne prędkości.
Jak zatem trzeba lecieć, aby osiągnąć poprawnie IF, czyli punkt SUPUT?

Pozdrawiam,
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

Po wykonaniu zakrętu lecisz HDG 248 i łapiesz LOC. Po przechwyceniu zniżasz na 700m / 2300ft (QNH). Nie ma co komplikować sprawy w przypadku nawigacji klasycznej. Gdyby potrzebna była aptekarska dokładność, rozróżniono by max. prędkości w zakręcie dla A/B/C/D. Jak masz FMC, to można się pobawić, tylko po co ;)
luko
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 371
Rejestracja: ndz 20 sty, 2008 20:44
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: luko »

Dzięki, właśnie o to mi chodziło (że nie ma takiego wymogu aby SUPUT musiał być osiągnięty w samolocie bez FMC)
ODPOWIEDZ