Proceduralne podejście EPWR (ILS Y i Z)
Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk
Proceduralne podejście EPWR (ILS Y i Z)
Witam,
Jestem w trakcie nauki pilotażu, która mam wielką nadzieje kiedyś zaowocuje lotami on-line.
Obecnie trenuję proceduralne podejścia do lądowania zgodnie z aktualnymi mapami (EPWR).
Moje pytanie brzmi: kiedy wykonuje się podejście zgodnie z ILS / DME Y (racetrack) a kiedy ILS / DME Z (podejście od TRZ).
Czy Z i Y oznaczają coś konkretnego?
Nie mogłem znaleźć żadnego posta na forum, jeżeli coś mi umknęło proszę o wyrozumiałość.
Z góry dziękuję,
Krzysiek
Jestem w trakcie nauki pilotażu, która mam wielką nadzieje kiedyś zaowocuje lotami on-line.
Obecnie trenuję proceduralne podejścia do lądowania zgodnie z aktualnymi mapami (EPWR).
Moje pytanie brzmi: kiedy wykonuje się podejście zgodnie z ILS / DME Y (racetrack) a kiedy ILS / DME Z (podejście od TRZ).
Czy Z i Y oznaczają coś konkretnego?
Nie mogłem znaleźć żadnego posta na forum, jeżeli coś mi umknęło proszę o wyrozumiałość.
Z góry dziękuję,
Krzysiek
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez budyniek, łącznie zmieniany 1 raz.
Yo,
Y i Z różnią się zarówno profilem pionowymi, jak i poziomymi,
mówiąc prościej, lecisz w inny sposób
("jedno wykręca Ciebie, drugie kręci Tobą")
Od czego zależy... od kontrolera, od sytuacji ruchowej, nie orientuje się jak we WRO z hałasem, od tego "gdzie kończysz trasę"... itp
Pozdrawiam,
Markiz
Y i Z różnią się zarówno profilem pionowymi, jak i poziomymi,
mówiąc prościej, lecisz w inny sposób
("jedno wykręca Ciebie, drugie kręci Tobą")
Od czego zależy... od kontrolera, od sytuacji ruchowej, nie orientuje się jak we WRO z hałasem, od tego "gdzie kończysz trasę"... itp
Pozdrawiam,
Markiz
OK, wszystko jasne.
Różnica w podejściu była dla mnie oczywista dla Y i Z tylko myślałem, że te oznaczenia mają jakieś specjalne znaczenie.
Podsumowując, dostanę np od kontrolera "Warsaw Center" (przy braku kontroli na EPWR lub gdy kontroler na EPWR bieze wyzwanie na barki i powie sakramentalne "radar service terminated" :
ATC: SP-ABC descend maintain 3500 ft by QNH 1013, you are cleared for procedural ILS Z approach rwy 29, report when established
SP-ABC: Descending down to 3500 ft by QNH 1013, cleared for procedural ILS Z approach rwy 29 and will report established SP-ABC
Czy ktorys z nich jest domyslny? Tzn samo polecenie "you are cleared for procedural ILS approach rwy 29" oznacza ze mam krecic "racetrack'a"?
Wielkie dzieki,
Pozdraiwam i do zobaczenia on-line,
Krzysiek
Różnica w podejściu była dla mnie oczywista dla Y i Z tylko myślałem, że te oznaczenia mają jakieś specjalne znaczenie.
Podsumowując, dostanę np od kontrolera "Warsaw Center" (przy braku kontroli na EPWR lub gdy kontroler na EPWR bieze wyzwanie na barki i powie sakramentalne "radar service terminated" :
ATC: SP-ABC descend maintain 3500 ft by QNH 1013, you are cleared for procedural ILS Z approach rwy 29, report when established
SP-ABC: Descending down to 3500 ft by QNH 1013, cleared for procedural ILS Z approach rwy 29 and will report established SP-ABC
Czy ktorys z nich jest domyslny? Tzn samo polecenie "you are cleared for procedural ILS approach rwy 29" oznacza ze mam krecic "racetrack'a"?
Wielkie dzieki,
Pozdraiwam i do zobaczenia on-line,
Krzysiek
Nie, bo w poleceniu nie ma precyzyjnie okreslonego podejscia. Przy Z nie ma racetrack.budyniek pisze: Czy ktorys z nich jest domyslny? Tzn samo polecenie "you are cleared for procedural ILS approach rwy 29" oznacza ze mam krecic "racetrack'a"?
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Hej,
AFAIK nie ma domyślnego, tak jak pisałem to czy dostaniesz Z czy Y zależy od aktualnej sytuacji, ja np. jeśli leciałbyś trasą na TRZ dałbym Tobie podejście z TRZ; jeśli byś leciał w inny punkt dostałbyś podejście z HG...
Informacja "radar service terminated" oznacza to, że kontroler niejako nie widzi Twojego obrazu na radarze, ale - co ważne - nie mówisz mu wtedy 'good bye' [jak robi to większość pilotów]. Musisz wiedzieć, że po tej formułce kontroler będzie się opierał tylko na Twoich meldunkach [w realu, u nas jeśli nie włączy filtra będzie Cię widział ;-)] dlatego przygotuj się, bo o ile sytuacja kiedy jesteś jedynym samolotem w okolicy jest prosta [dostajesz "clrd, report" "report" "clrd to land" "dzieki"] to w przypadku, gdy ptaszków jest już kilka na pytania typu "report distance to XX" "report ETA of XX" "report alt/FL XXX" "call passing alt/FL XXX" powinieneś udzielać "natychmiastowych" odpowiedzi [ostatnio zdarzyło mi się, że pilot sprawdzał 2 minuty ile ma LAW]...
Ogólnie trzeba Ci wiedzieć, że "zacząłeś od wysokiego c" kontrola proceduralna przez większość uważana jest za arcytrudną - chwała Ci za to
Z pozdrowieniami,
Markiz
AFAIK nie ma domyślnego, tak jak pisałem to czy dostaniesz Z czy Y zależy od aktualnej sytuacji, ja np. jeśli leciałbyś trasą na TRZ dałbym Tobie podejście z TRZ; jeśli byś leciał w inny punkt dostałbyś podejście z HG...
Informacja "radar service terminated" oznacza to, że kontroler niejako nie widzi Twojego obrazu na radarze, ale - co ważne - nie mówisz mu wtedy 'good bye' [jak robi to większość pilotów]. Musisz wiedzieć, że po tej formułce kontroler będzie się opierał tylko na Twoich meldunkach [w realu, u nas jeśli nie włączy filtra będzie Cię widział ;-)] dlatego przygotuj się, bo o ile sytuacja kiedy jesteś jedynym samolotem w okolicy jest prosta [dostajesz "clrd, report" "report" "clrd to land" "dzieki"] to w przypadku, gdy ptaszków jest już kilka na pytania typu "report distance to XX" "report ETA of XX" "report alt/FL XXX" "call passing alt/FL XXX" powinieneś udzielać "natychmiastowych" odpowiedzi [ostatnio zdarzyło mi się, że pilot sprawdzał 2 minuty ile ma LAW]...
Ogólnie trzeba Ci wiedzieć, że "zacząłeś od wysokiego c" kontrola proceduralna przez większość uważana jest za arcytrudną - chwała Ci za to
Z pozdrowieniami,
Markiz
Czyli w przypadku takiego polecenia:konraf pisze: Nie, bo w poleceniu nie ma precyzyjnie okreslonego podejscia. Przy Z nie ma racetrack.
ATC: "you are cleared for procedural ILS approach rwy 29 ..."
pytam kontrolera czy ma na mysli Z czy Y, skoro mamy dwie mapki podejscia?
Jeżeli chodzi o podejscie bez radaru to jestem po artykule w "skrzydla.net", tak wiec wiem czego sie spodziewac w teorii, a w praktyce to mam nadzieje ze sa kontrolerzy ktorzy to praktykuja, no moze nie przy moim pierwszym locie on-line
A tak przy okazji, gdy jest maly ruch wokol np EPWR a mam ochote posmakowac radar service terminated, to moge na privat poprosic kontrolera? (oczywiscie po wylataniu sporej liczby godz, bo jak newbie o to poprosi to pewnie wtedy kontroler moze sie udlawic kolacją jezeli jest w trakcie)
Dzieki z gory i pozdrawiam.
Krzysiek
Affirmative.budyniek pisze:pytam kontrolera czy ma na mysli Z czy Y, skoro mamy dwie mapki podejscia?
Tu Cię zaskoczę, bo od "czasu jakiegoś" jest zalecenie, żeby wszelakie lotniska regionalne kontrolować "as real..." i właśnie prowadzić procedurkę, ale fakt w pierwszym locie online, możesz poprosić o dojście do HG z zastrzeżeniem, że ze względu na poziom adrenaliny chciałbyś jednak dziś z widocznością. Myśle, że jeśli warunki będą OK nikt nie będzie Tobie robił problemów.budyniek pisze:Jeżeli chodzi o podejscie bez radaru to jestem po artykule w "skrzydla.net", tak wiec wiem czego sie spodziewac w teorii, a w praktyce to mam nadzieje ze sa kontrolerzy ktorzy to praktykuja, no moze nie przy moim pierwszym locie on-line
Patrz wyżejbudyniek pisze:A tak przy okazji, gdy jest maly ruch wokol np EPWR a mam ochote posmakowac radar service terminated, to moge na privat poprosic kontrolera?
Pozdrawiam,
Markiz.
A to mile zaskoczenie, choc wyobrazam sobie kontrolera ktory czeka 2 min. na odpowiedz bez radaru do dyspozycji (w realu) oraz pewne zniechecenie kontrolera na VATSIM.markiz pisze:...od "czasu jakiegoś" jest zalecenie, żeby wszelakie lotniska regionalne kontrolować "as real..." i właśnie prowadzić procedurkę...
Niniejsze Forum jest kopalnia zlota (włączając linki na inne strony) dla NEWBIE, tak wiec pierwsze moje zawieszenia padło na podejscie proceduralne.markiz pisze:"zacząłeś od wysokiego c" kontrola proceduralna przez większość uważana jest za arcytrudną
Dzięki za pomoc,
Do zobaczenia on-line wrótce,
Krzysiek
-
- Turboprop Captain
- Posty: 184
- Rejestracja: pn 09 lut, 2004 20:19
- Skąd jesteś: EPWR
No i przyszła kolej na mój...pełen wątpliwości post.
Weźmy np.
http://www.pl-vacc.org/files/maps/0605- ... -RWY30.pdf
No i załóżmy, że lecę z kursem 270 ( choć to w sumie chyba nie ważne ) no i mam wykręcić procedurkę...No i właśnie w związku z tym mam kilka pytań. Co robić? Mam nadlecieć nad NDB 525 i zacząć kręcić ? Wlot nad NDB zgodnie z zasadami wejścia w holding tak ?
No i zgodnie z mapka... nad IAF powinienem mieć 950(820) [mniemam, że to wysokość ... cóż to za jednostki ?] ? No i generalnie jeszcze nie wiem ile powinien trwać tutaj leg? Bo w holdingu 1min... w racetracku też ? Zasada kręcenia holingu jest taka sama ( jeśli dobrze rozumuje ) ?
Jak...brzmi polecenie mówiące ' kręć racetrack' ? You are cleared for procedural ILS Y approach on rwy 29 ?
No i może jeszcze cuś dodam
Balice LZ rwy25
Racetrack zaczyna się nad MAPT 379 leg 2,5 min? Nad MAPT wysokość 800(560)?
Z góry dzięki
Pozdrawiam
Weźmy np.
http://www.pl-vacc.org/files/maps/0605- ... -RWY30.pdf
No i załóżmy, że lecę z kursem 270 ( choć to w sumie chyba nie ważne ) no i mam wykręcić procedurkę...No i właśnie w związku z tym mam kilka pytań. Co robić? Mam nadlecieć nad NDB 525 i zacząć kręcić ? Wlot nad NDB zgodnie z zasadami wejścia w holding tak ?
No i zgodnie z mapka... nad IAF powinienem mieć 950(820) [mniemam, że to wysokość ... cóż to za jednostki ?] ? No i generalnie jeszcze nie wiem ile powinien trwać tutaj leg? Bo w holdingu 1min... w racetracku też ? Zasada kręcenia holingu jest taka sama ( jeśli dobrze rozumuje ) ?
Jak...brzmi polecenie mówiące ' kręć racetrack' ? You are cleared for procedural ILS Y approach on rwy 29 ?
No i może jeszcze cuś dodam
Balice LZ rwy25
Racetrack zaczyna się nad MAPT 379 leg 2,5 min? Nad MAPT wysokość 800(560)?
Z góry dzięki
Pozdrawiam
Marcin
Tak, lecisz nad HG (teraz to jest WRW, ale nieważne) i wchodzisz w racetrack tak jak w holding. Wysokości są podane w metrach nad poziom morza i gruntu (w nawiasie). Zaczynasz zakręcać na kurs pasa, gdy będziesz 9.1 nm od WRO (częstotliwość 110.3 czyli ILS). Polecenie wygląda tak jak napisałeś, z tym, że we Wrocławiu jest pas 30, a nie 29
A ja mam pytanie jak to wygląda z podejściem proceduralnym na rwy 12. Na EPPO jest oddzielny chart dla podejścia na rwy 11, a tutaj tylko y,z na 30. Pytam, bo ostatnio leciałęm trasę EPPO-EPWR, ściągnąłęm sobie prawdziwą pogodę (tą update co 15 min) i wg niej dostałem polecenie startu z rwy 11 w Poznaniu z powodu wschodniego wiatru. Lądując na EPWR na rwy 30 wiatr miałem w tyłek, co prawie skończyło się pyszną jajecznicą na pasie. Wątpię żeby nie było takiej procedury - pewnie ja czegoś nie doczytałem (ale niestety nie znalazłem odpowiedzi, dlatego pytam)Przemek Tabisz pisze:Wtrącę tylko swoje 3 grosze, na EPWR są tylko r-wy 12 i r-wy 30.
Podchodzisz do pasa 30 i wykonujesz circle-to-land 12. Ciężko jest się nie wyrobić na 2500m pasa.
Po za tym - w zależności od maszyny - wiatr 10 - 15kt w tyłek to nie jest jakaś straszna przeszkoda.
(Teraz to już jest w realu pas 29-11, ale na VS jeszcze 30-12, głównie ze względu na scenerię).
Po za tym - w zależności od maszyny - wiatr 10 - 15kt w tyłek to nie jest jakaś straszna przeszkoda.
(Teraz to już jest w realu pas 29-11, ale na VS jeszcze 30-12, głównie ze względu na scenerię).
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
RzEmYk pisze:Podchodzisz do pasa 30 i wykonujesz circle-to-land 12. Ciężko jest się nie wyrobić na 2500m pasa.
Po za tym - w zależności od maszyny - wiatr 10 - 15kt w tyłek to nie jest jakaś straszna przeszkoda.
(Teraz to już jest w realu pas 29-11, ale na VS jeszcze 30-12, głównie ze względu na scenerię).
A ja sie zastanawiałem gdzie się to wykorzystuje :p no to będę miał okazję poćwiczyć. A co do mojej przygody - leciałem baronem 58 parę dni temu było Thunderstorms (nie pamiętam siły wiatru) pamiętam jednak jak tuż nad samym pasem dmuchnęło mi tak od tyłu z ukosa zniosło prawie z pasa i wdusiło w glebę (zimny pot na plecach, dość mocna korekta i jakoś posadziłem... na jednym kółku) doszło do tego rozglądanie się trackirem, do którego się dopiero przyzwyczajam. Następnym razem będę już wiedział, żeby zrobić kółeczko i posadzić go na rwy 12, czy też 11 Dzięki
Możesz na każdym lotnisku tak podchodzić. Muszą być jednak spełnione minima dla danego lotniska i musisz cały czas widzieć lotnisko podczas kręgu.
PS. http://www.forum.vatsim.pl/viewtopic.php?t=26020
PS. http://www.forum.vatsim.pl/viewtopic.php?t=26020
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Witam serdecznie,
.. chodzi o podejście ILS z rwy 29 we Wrocławiu.
Będąc na R128 TRZ, 16.2nm od TRZ należy wykonać zakręt w prawo do momentu przechwycenia R141, a po przechwyceniu R141 wejść na kurs 248... ten ów zakręt, to jest standardowy 3 st/sek, zgadza się?
Mam z tym pewną zagwostkę, bo podejście przeznaczone jest dla statków kat. A/B/C/D więc nieco inny "tor lotu" będzie np. Barona58 a inny B737 ze względu na ich różne prędkości.
Jak zatem trzeba lecieć, aby osiągnąć poprawnie IF, czyli punkt SUPUT?
Pozdrawiam,
.. chodzi o podejście ILS z rwy 29 we Wrocławiu.
Będąc na R128 TRZ, 16.2nm od TRZ należy wykonać zakręt w prawo do momentu przechwycenia R141, a po przechwyceniu R141 wejść na kurs 248... ten ów zakręt, to jest standardowy 3 st/sek, zgadza się?
Mam z tym pewną zagwostkę, bo podejście przeznaczone jest dla statków kat. A/B/C/D więc nieco inny "tor lotu" będzie np. Barona58 a inny B737 ze względu na ich różne prędkości.
Jak zatem trzeba lecieć, aby osiągnąć poprawnie IF, czyli punkt SUPUT?
Pozdrawiam,
Po wykonaniu zakrętu lecisz HDG 248 i łapiesz LOC. Po przechwyceniu zniżasz na 700m / 2300ft (QNH). Nie ma co komplikować sprawy w przypadku nawigacji klasycznej. Gdyby potrzebna była aptekarska dokładność, rozróżniono by max. prędkości w zakręcie dla A/B/C/D. Jak masz FMC, to można się pobawić, tylko po co