STAR a plan lotu

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Zgredd
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 188
Rejestracja: pn 21 kwie, 2008 23:00
Skąd jesteś: EPPO

STAR a plan lotu

Post autor: Zgredd »

Wydaje mi się, że nigdzie nie ma tego opisanego. Czy procedurę STAR zgłaszamy od razu w planie lotu i podlegamy ew. korekcie kontrolera, czy dostajemy dopiero instrukcję od docelowego CENTER/APPROACH/TOWER?
PK

Post autor: PK »

SID i STAR możesz ale nie musisz wpisać w trasę lotu.

Piotr
r.a.f
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 82
Rejestracja: ndz 24 sie, 2008 18:34
Skąd jesteś: EPZG/EPPO

Post autor: r.a.f »

Wystarczy wpisać punkt wlotowy/wylotowy z TMA danego lotniska. Dalej na tej podstawie i w zależności od pasa w użyciu, otrzymujesz SID/STAR od kontrolera.
Zgredd
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 188
Rejestracja: pn 21 kwie, 2008 23:00
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: Zgredd »

Ok dzięki. A jeśli przyjąć ten drugi wariant z instrukcją kontrolera, to kto wydaje procedurę - Approach?
tomcat
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 300
Rejestracja: ndz 29 paź, 2006 12:07
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: tomcat »

Tak
Awatar użytkownika
hroom
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 82
Rejestracja: czw 05 cze, 2008 07:18
Skąd jesteś: EPLL

Post autor: hroom »

Zazwyczaj kontroler obszaru (radar) mówi "expect XXXKK arrival runway KK". Jak nie ma obsadzonego obszaru to approach przed wejściem do TMA podaje np instrukcję "Join XXXKK arrival rwy KK"

p.s. Zgredzie latałeś kiedyś w CMHQ ? :)
Awatar użytkownika
Pershing
Cadet
Cadet
Posty: 37
Rejestracja: ndz 10 wrz, 2006 20:36
Skąd jesteś: Świebodzice

Post autor: Pershing »

Jeżeli latamy on-line i jest pozycja APP co najmniej obsadzona to i tak i tak najczęściej będziemy zwektorowani do podejścia, zawsze to szybciej bezpieczniej, bo odseparować łatwiej no i oszczędniej bo raczej kontrola stara się ułatwiać a nie utrudniać pilotom.
Wg STAR rzadko się puszcza maszyny chyba że osobie kontrolującej na danej pozycji najzwyczajniej się nie chce.


Pozdrawiam
Hej
PK

Post autor: PK »

Pershing pisze:Jeżeli latamy on-line i jest pozycja APP co najmniej obsadzona to i tak i tak najczęściej będziemy zwektorowani do podejścia, zawsze to szybciej bezpieczniej, bo odseparować łatwiej no i oszczędniej bo raczej kontrola stara się ułatwiać a nie utrudniać pilotom.
Wg STAR rzadko się puszcza maszyny chyba że osobie kontrolującej na danej pozycji najzwyczajniej się nie chce.
Wątek jest o zapisie trasy w planie lotu czyli o deklaracji profilu poziomego lotu jaki pilot zobowiązuje się wykonać jeśli kontrola nie nakaże inaczej. To czy kontrola nakazuje coś innego niż domyślny STAR czy nie jest trochę nie na temat, bo w chwili tworzenia planu jest nie do przewidzenia.

Ale jak już to napisałeś, to zaciekawiła mnie praktyka w sieci na której działasz. Naprawdę wiekszość samolotów wlatujących do TMA Warszawa na IVAO dostaje wektory? Jak jest układ 29/33, to wlatującym od ARDAG zamiast STARa dajesz "hdg 20"? Czy rzeczywiście stosowanie STARów jest traktowane jako przejaw lenistwa kontrolera?

Piotr
Zgredd
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 188
Rejestracja: pn 21 kwie, 2008 23:00
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: Zgredd »

hroom pisze: p.s. Zgredzie latałeś kiedyś w CMHQ ? :)
Oczywiście na mojej starej 109tce :) A kto mnie namierzył? ;)
Awatar użytkownika
Pershing
Cadet
Cadet
Posty: 37
Rejestracja: ndz 10 wrz, 2006 20:36
Skąd jesteś: Świebodzice

Post autor: Pershing »

PK oczywiście jeżeli pilot sobie życzy to leci po STARACH ale najczęściej jak jest kontrola to jest wektor. Jak wlatuje od ARDAG to dostaje DCT LIN albo ja daję na MASAK do 33 i po ILS'ie. A że niestety dla wielu pilotów ARDAG jest ostatnim punktem w FP a wprowadzanie w FMC dodatkowego punktu jest na nie zrozumiały sposób trudne to podaje przykładowo DCT XXXX hdg YYY i leci. Ja osobiście z kilkoma innymi kontrolerami wektoruję ale na prośbę pilota jeżeli chce STARa do także zezwalam. Ale faktycznie odskoczyliśmy od tematu, więc o tym możemy porozmawiać sobie na PRV bądź w innym temacie.

Pozdrawiam
Hej.
Kirow
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 275
Rejestracja: wt 06 maja, 2008 08:20
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Kirow »

Pershing pisze:PK oczywiście jeżeli pilot sobie życzy to leci po STARACH ale najczęściej jak jest kontrola to jest wektor....
To nie tak. Domyślną metodą prowadzenia zbliżania (jest to nawet ujęte wyraźnie w instrukcji operacyjnej dla tej pozycji) są STARy. Jeśli kontro zdejmuje pilota ze STARa, robi to z powodu określonej, konkretnej sytuacji ruchowej (tłok w TMA, lub przeciwnie - brak innego ruchu). Nawet jeśli tak zrobi, to zalecenie jest takie, aby wektorować w miarę możliwości po trasie jak najbardziej zbliżonej do STARa.
Pozdrawiam
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
Awatar użytkownika
hroom
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 82
Rejestracja: czw 05 cze, 2008 07:18
Skąd jesteś: EPLL

Post autor: hroom »

Zgredd pisze:Oczywiście na mojej starej 109tce :) A kto mnie namierzył? ;)
Abschuss !!! ;)

hroom = sWitch
PK

Post autor: PK »

Pershing pisze:Jak wlatuje od ARDAG to dostaje DCT LIN albo ja daję na MASAK do 33 i po ILS'ie.
Rozumiem skrót DCT MASAK ale co Tobie i pilotowi daje DCT LIN zamiast standardowego STARa?

Piotr
ODPOWIEDZ