Początkujący pytania (FD, Y/D, plan, klawisze)

Dział dla początkujących pilotów. Uwaga - przed zadaniem pytania sprawdź (SZUKAJ) czy dany temat nie był już poruszany.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Awatar użytkownika
tomson
Cadet
Cadet
Posty: 41
Rejestracja: czw 19 sty, 2006 21:38
Skąd jesteś: Brwinów

Początkujący pytania (FD, Y/D, plan, klawisze)

Post autor: tomson »

Witam
Podchodzę do tej gry drugi raz po dwu letniej przerwie
Jak zaczynałem dwa lata temu to w sieci informacji polskojęzycznych było jak na lekarstwo, teraz patrzę jedno drugie forum strony z opisami itp. poprostu chce się latać
Po przeczytaniu bardzo wielu postów jestem pełen podziwu dla osób które się tu udzielają i szokiem jest dla mnie jaką wiedzę oni posiadają

Mam klika pytań i będzie ich pewnie jeszcze więcej bo po przeleceniu działu dla początkujących nieznalazłem odpowiedzi na wiele z nich

1 Przy planowaniu lotu jak uwzględnić międzylądowanie aby zatankować paliwo ??
2 Do czego służy przyciski BC Y/D i NAV w panelu autopilota ??
3 Do czego służy przełącznik F/D Flight director switch

jakie są skróty klawiszowe do poniższych funkcji

1 wyłączenie silników
2 wsteczny ciąg
3 hamulec aerodynamiczny

Ktoś w jakimś poście napisał że niejest możliwe lądowanie auto B737 w orginalnej wersji
mnie się udało raz przy wprowadzeniu częstotliwości ILS i następnie włączeniu APP
po naprowadzeniu samolotu na pas podałem autopilotowi aby obniżył pułap do zera a następnie podałem vertical speed na 200 i w ten sposób bez dotykania sterów wylądowałem
Czy to przypadek czy faktycznie w ten sposób to się robi ??



posiadam FS2004 bez żadnych dodatków
maszyna którą próbuje latać to B737-400
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2765
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

W kwestii miedzylądowań: np. lot EPWA - LHBP i lecisz czyms małym. Robisz po prostu dwa loty, np. EPWA-EPKK i EPKK-LHBP.

W kwesti pytan pozostałych:
viewtopic.php?t=2649&highlight=flight+director
viewtopic.php?t=1768&highlight=back+course
viewtopic.php?t=1133&highlight=klawiszologia

Prosze na drugi raz przeszuka forum ;)

Co do tego lądowania, tak sie nie robi. Mowa o Auto Land, a nie kazdy samolot i nie kazdy pas ma odpowiednie wyposażenie do tego typu lądowań (CATIII ILS).
Ostatnio zmieniony sob 02 wrz, 2006 23:15 przez konraf, łącznie zmieniany 1 raz.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Awatar użytkownika
Yoda
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 144
Rejestracja: wt 13 kwie, 2004 17:39
Skąd jesteś: Zabrze

Re: Planowanie lotu

Post autor: Yoda »

tomson pisze:Ktoś w jakimś poście napisał że niejest możliwe lądowanie auto B737 w orginalnej wersji mnie się udało raz przy wprowadzeniu częstotliwości ILS i następnie włączeniu APP
po naprowadzeniu samolotu na pas podałem autopilotowi aby obniżył pułap do zera a następnie podałem vertical speed na 200 i w ten sposób bez dotykania sterów wylądowałem
Czy to przypadek czy faktycznie w ten sposób to się robi ??
Nie, aby zrobic pelny autoland potrzebne sa az 3 autopiloty, ktorych defaultowy 737 nie posiada. APP sluzy jedynie do zejscia po sciezce ILS z jednym autopilotem, czyli przed przyziemieniem powinienes odlaczyc AP i wyladowac reczne.
Awatar użytkownika
tomson
Cadet
Cadet
Posty: 41
Rejestracja: czw 19 sty, 2006 21:38
Skąd jesteś: Brwinów

Post autor: tomson »

Dziękuje za szybką reakcję

niezrozumiałem tej kwesti międzylądowania. Jak wgrać drugi plan lotu po wylądowaniu i zatankowaniu tak aby rozpocząć lot w miejscy w którym stoje np: przy dystrybutorze paliwa

wiem co to już BC i F/D
wiem że klawisze F11 i F12 to jest hamulec aerodynamiczny (strasznie ściąga raz na lewo raz na prawo)

nadal niewiem jakie są klawisze do wyłączenia silników i wstecznego ciągu

Wszystkie podane posty czytałem już wcześniej ale niebyło tam bezpośrednio odpowiedzi na w/w pytania
Zawierały one linki do innego forum
Dziwne dla mnie jest to że sam Admin kieruje mnie na inne forum pierwszy raz spotykam się z taką praktyką
Z tego co wiem na innych forach zabronione jest podawanie linków do "konkurencji"

wracając do tematu
mam jeszcze pytanie o klawisze regulujące Throttle Quadrant czy jest do tego skrót ??
Awatar użytkownika
Horvath
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 55
Rejestracja: pt 10 wrz, 2004 09:49
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Horvath »

Podczas lotu offline defaultowym samolotem, aby "wgrac" nowy plan lotu wybierasz create ifr flightplan, tak samo jak to robiles z pierwszym etapem.

Klawisze F11, F12 odpowiadaja za hamulce kołowe, ale mogę sie w tej kwestii mylić. Hamulec aerodynamiczny to "/"

Wsteczny ciąg uruchamiasz ustawiając przepustnicę na idle, a później przytrzymujesz "F2"

Nie wiem czy jest klawisz odpowiadający za wyłączanie silników. Wyłączaj silniki odcinając do nich dopływ paliwa na throttle quadrant.

Założeniem forum jest dzielenie się wiedzą, a nie konkurencja... :D
Ostatnio zmieniony sob 21 sty, 2006 16:58 przez Horvath, łącznie zmieniany 1 raz.
[..] "When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it." [..]
Awatar użytkownika
Yoda
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 144
Rejestracja: wt 13 kwie, 2004 17:39
Skąd jesteś: Zabrze

Post autor: Yoda »

nadal niewiem jakie są klawisze do wyłączenia silników i wstecznego ciągu
wylaczenie = ctrl + shift + F1
wsteczny ciag = przytrzymaj na sec. lub dwie F2
Dziwne dla mnie jest to że sam Admin kieruje mnie na inne forum pierwszy raz spotykam się z taką praktyką
Z tego co wiem na innych forach zabronione jest podawanie linków do "konkurencji"
U nas nie ma konkurencji, wszyscy zyja jak jedna rodzina ;)
Awatar użytkownika
tomson
Cadet
Cadet
Posty: 41
Rejestracja: czw 19 sty, 2006 21:38
Skąd jesteś: Brwinów

Post autor: tomson »

Wielkie dzięki

konkurencje użyłem w przenośni a chodziło mi tylko oto że tutaj się zarejestrowałem i tutaj chciałbym się udzielać (pytać a kiedyś pomagać takim jak ja teraz )

rozumiem że muszę wcisnąć ALT a następnie u góry w pasku Flight i wybrać filght planner ?
cicki

Post autor: cicki »

Horvath pisze: Nie wiem czy jest klawisz odpowiadający za wyłączanie silników. Wyłączaj silniki odcinając do nich dopływ paliwa na throttle quadrant.
Ctrl+Shift+F1 (albo F2 - nie jestem pewien)
Awatar użytkownika
Kamandra
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 248
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 17:51
Skąd jesteś: EPML

Post autor: Kamandra »

Horvath napisał/a:

Nie wiem czy jest klawisz odpowiadający za wyłączanie silników. Wyłączaj silniki odcinając do nich dopływ paliwa na throttle quadrant.


Ctrl+Shift+F1 (albo F2 - nie jestem pewien)
Jak nie ma to poszukaj komendy która odpowiada za wyłączenie silnika (dział engine ->shutdown) i przypasuj dowolny klawisz . Rób tak ze wszystkim ghdzie chcesz mieć skróty klawiszowe.
AMD Athlon 3000+/3,25GB RAM/ATI 4870 512MB/nVidia nForce4-4X/CH Yoke/Logitech Cyborg X/MCP/Pro Pedals CH/350d/100-400L/17-40L
Marcin EPML
Awatar użytkownika
tomson
Cadet
Cadet
Posty: 41
Rejestracja: czw 19 sty, 2006 21:38
Skąd jesteś: Brwinów

Post autor: tomson »

ok wyłączenie sobie odpuściłem będę robił to po staremu myszką
niema czegoś takiego jak shutdown więc niewiem do czego to przypisać

mam natomiast pytanie względem komunikacji z ATC

poprosiłem o pozwolenie na start w kierunku zachodnim (próbowałem we wszystkie kierunki)
otrzymałem odpowiedź
Airport is currently IFR. request denied
zrozumiałem to że moja prośba została odrzucona, czy dobrze kombinuje ??
mam ustawioną pogodę online więc może warunki są kiepskie ??
JeV
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 447
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 17:33
Skąd jesteś: z vaccu

Post autor: JeV »

tomson pisze: Airport is currently IFR. request denied
zrozumiałem to że moja prośba została odrzucona, czy dobrze kombinuje ??
mam ustawioną pogodę online więc może warunki są kiepskie ??
zgadza sie
Gwidon
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 149
Rejestracja: pn 19 lip, 2004 12:32
Skąd jesteś: Adamów

Podchodzimy....

Post autor: Gwidon »

Yoda napisał :
Nie, aby zrobic pelny autoland potrzebne sa az 3 autopiloty, ktorych defaultowy 737 nie posiada.
Yodo, nie jest to pradziwie stwierdzenie. Dla pełnego autolandu wystarczają dwa certyfikowane autopiloty (a tak naprawdę dwa certyfikowne systemy AFDS). Dodatkowo, oczywiście pełne "uzbrojenie" pasa na kóry procedujemy podejście oraz co oczywiste i tak naprawdę najbardziej wymagające : certyfikowane załogi do podejście CAT IIIb.
Z tego co kolega opisiał wynika "kocia" zwinność w obsłudzę modów autopilota natomiast broń Boże wyczucie maszyny w końcowej fazie podejścia. Szczerze powiem, że nigdy nie procedowałem podejścia CAT IIIb deafaultowym B737. Nie wiem, jak ta maszyna sobie radzi z pełnym, nadzorowanym przez PnF, monitorowanym podejściem autoland. Pewnie bardzo różnie.
Dla młodych pilotów i mam nadzieję, że dla podniesienie stopnia zrozumienia isototy różnego rodzaju podejść - proponuję wyłączenie autopilota i autothrotla w momencie cięcia FAPa albo FAFa ( w zależności od rodzaju podejścia). Zwalniajcie sami kochani, trzymając do 4 nm to touchdown te magiczne 160 knt, potem powolutku cofamy cięgna ciągu, wrzucamy kolejne pozycje klap w konfiguracjami do lądowania , trymujemy maszynę trzymając projekcję przyziemienia na drugiej linii w osi pasa.
To naprawdę nie jest trudne, w realiach FSa beż windsher, bez turbalance wakes i innych anomalii pogodowych, a daje niesamowitą dawkę satysfakcji. Uwierzcie Staremu Dziadowi ;-)

Do miłego
Dziad
"...dobrze ze od 5 lat nie mam telewizora bo bym chyba sie zesral chinskim pudrem z gniewu i rozpaczy..." by Vert
thewho
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 76
Rejestracja: pn 31 maja, 2004 23:52
Skąd jesteś: Tarnów

Re: Podchodzimy....

Post autor: thewho »

Dla pełnego autolandu wystarczają dwa certyfikowane autopiloty (a tak naprawdę dwa certyfikowne systemy AFDS). Dodatkowo, oczywiście pełne "uzbrojenie" pasa na kóry procedujemy podejście oraz co oczywiste i tak naprawdę najbardziej wymagające : certyfikowane załogi do podejście CAT IIIb.
A co powiecie na autoland w wykonaniu B734 LOT'u pas 33 EPWA?
Gwidon
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 149
Rejestracja: pn 19 lip, 2004 12:32
Skąd jesteś: Adamów

Chyba nie...

Post autor: Gwidon »

Bartek,
z tego co wiem (a może to już nieaktualne :lol: ) rwy 33 EPWA ma tylko "dwójkę" ICAO... to jakby autolandu się zrobić nie da. Popraw jeżeli jest inaczej.

Do miłego.
"...dobrze ze od 5 lat nie mam telewizora bo bym chyba sie zesral chinskim pudrem z gniewu i rozpaczy..." by Vert
thewho
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 76
Rejestracja: pn 31 maja, 2004 23:52
Skąd jesteś: Tarnów

Post autor: thewho »

Chodzi mi ogolnie czy samolot B734 LOT'u moze na pasie 33 (CAT II) w EPWA wykonac w pelni automatyczne ladowanie.
Oczywiscie wszysto bedzie niecertyfikwanie, ale czy w ogole jest to fizycznie mozliwe.
Gwidon
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 149
Rejestracja: pn 19 lip, 2004 12:32
Skąd jesteś: Adamów

re

Post autor: Gwidon »

Przekażę pytanie osobie kompetentnej ;)
Moja lichutka wiedza mówi, tak na pierwszy ogląd, że nie. Dlaczego? Precyzja wiązki i loca i glide za mała (jeżlei oczywiście jednym z powodów braku homologacji do pełnego CAT III jest akuratności loc i gs, a nie na przykład brak dostatecznie odległych h/p przy rwy 33, czy też niedostateczne systemy oświetleniowe dla CATIII) , aby AFDSy, zasilane takimi danymi, usadziły maszynę prawidłowo na środeczku i w tresholdzie.

Zapytam, i jak tylko będę miał odpowiedż, poinformuję 8)
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez Gwidon, łącznie zmieniany 1 raz.
"...dobrze ze od 5 lat nie mam telewizora bo bym chyba sie zesral chinskim pudrem z gniewu i rozpaczy..." by Vert
thewho
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 76
Rejestracja: pn 31 maja, 2004 23:52
Skąd jesteś: Tarnów

Post autor: thewho »

Nie musisz pytac. Kiedys mialem okazje leciec w kokpicie i przed ladowaniem kapitan zapytal czy chce zobaczyc jak samolot sam laduje. Myslalem, ze sobie zartuje. Kiedy uzbroili drugiego AP a pozniej pokazal sie mod FLARE troche sie zdziwilem. Nastepnie ladne wyrownanie i przyziemienie (naprawde delikatne) z rekami pilotow w gorze :lol:
Wczesniej tematem sie zbytnio nie interesowalem i myslalem, ze ILS CAT III to absolutny warunek zeby takie cos wykonac. Tymczasem da sie tez na CAT II - oczywiscie poza przepisami. Wtedy pogoda byla taka, ze praktycznie caly czas bylo widac podejscie i pas. Kapitan mogl wszystko ladnie monitorowac. Jak sam powiedzial w innej pogodzie by tego nie zrobil bo nie wiadomo czy samolot wyrowna na pasie czy obok niego ;)
Jednakze gdyby brakowalo paliwa a wszedzie byla kicha to moze to byc jako ostatnia deska ratunku. Tak samo osoba ktora mniej wiecej wie cos o lataniu moglaby posadzic samolot na pasie z pomoca z ziemi.
Gwidon
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 149
Rejestracja: pn 19 lip, 2004 12:32
Skąd jesteś: Adamów

Ha, a jednak

Post autor: Gwidon »

Ha, dzięki za wiadomość :lol:

Bartek napisał :
Jak sam powiedzial w innej pogodzie by tego nie zrobil bo nie wiadomo czy samolot wyrowna na pasie czy obok niego
No i właśnie tego tyż się obawiałem ;-)))

Dalej :
Jednakze gdyby brakowalo paliwa a wszedzie byla kicha to moze to byc jako ostatnia deska ratunku. Tak samo osoba ktora mniej wiecej wie cos o lataniu moglaby posadzic samolot na pasie z pomoca z ziemi.
Jezu, nawet Bartek tego nie pisz, bo co bardziej zdesperowany jeszcze steroryzuję załogę co by się sprawdzić :lol: :roll:

Pozdrawiam i dzięki za info
"...dobrze ze od 5 lat nie mam telewizora bo bym chyba sie zesral chinskim pudrem z gniewu i rozpaczy..." by Vert
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2765
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

tomson pisze:@RsZ uważasz że te pytania nienadają się do działu dla początkujących ??
Nie nadają sie. Dlaczego? Bo jak wół jest temat wydzielony, przyklejony

http://www.aztec.pl/index.php?option=co ... &Itemid=39
http://www.aztec.pl/index.php?option=co ... &Itemid=39

a w nim chocby:
....ustawiamy częstotliwość NAV1 115,60 (częstotliwość radiolatarni w Jędrzejowie)
Jest tam tez link do poradnika Roda.
Co to Cowl flaps było poruszane na forum. Poszukaj.
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez konraf, łącznie zmieniany 1 raz.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
ODPOWIEDZ