GPS ciąg dalszy pomocy.
Moderator: RzEmYk
GPS ciąg dalszy pomocy.
Mam jeszcze takie pytanie. Udało mi się połączyć z vatsim wszystko jest ładnie. Wypełniłem plan lotu (dobrze). Tylko co teraz zrobić żeby wytyczona trasa była na gps'ie? Tak aby autopilot leciał wg. tej trasy?
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Przede wszystkim latajac na VATSIM zapomnij o GPS wbudowanym w FS. Juz nie raz była o tym mowa na forum, iz GPS tez ma starą baze punktów nawigacyjnych i nie ma mozliwosci jej aktualizacji.
Jesli masz FSNavigator to w nim zrób sobie plan lotu. FSNav ma cos w rodzaju modułu autopilota, wiec moze służyć jako AP.
Jesli masz FSNavigator to w nim zrób sobie plan lotu. FSNav ma cos w rodzaju modułu autopilota, wiec moze służyć jako AP.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Myslisz 2 rózne sprawy. Plan wysyłany na VATSIM albo robisz samemu na pdst. map i z pomocą FSNavigatora (układasz trase po drogach) albo korzystasz z gotowych planów ze strony PL-VACC. Jesli robisz samemu za pomocą FSNavigatora i map, taki plan wysyłasz na VATSIM i w takim przypadku plan juz masz w FSNav i FSNav moze zaczac pełnic funkcje AP. Jesli korzystasz z gotowych planów lotu, to jesli chcesz, zeby FSNav Cie prowadził (jako AP) to musisz ten plan sobie wklepac do FSNavigator.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
-
PK
Plan wysłany do Vatsim to pisemna deklaracja jak masz zamiar lecieć czyli w szczegolności jak ustawiłeś swój FMC (tj. FSNav). Po każdej zmianie/ustawieniu FMC/FSNav powinienes sprawdzić czy nie trzeba czegoś zmienić w FP.
Oczywiście - zarówno plan lotu w FMC/FSNav jak i jego "publiczna" kopia w FP muszą spełniać warunki poprawnego planu IFR, a to już temat na wiele stron.
Piotr
Oczywiście - zarówno plan lotu w FMC/FSNav jak i jego "publiczna" kopia w FP muszą spełniać warunki poprawnego planu IFR, a to już temat na wiele stron.
Piotr
Proszę nie zapominać o darmowym GPS z aktualnym AIRAC!
Toż to rewelacja dla Vatsimu!
http://simflight.pl/modules.php?name=Ne ... le&sid=760
Toż to rewelacja dla Vatsimu!
http://simflight.pl/modules.php?name=Ne ... le&sid=760
Nie wyeksportuje, ale może identyczny "ułożyć" pod FS-em i zaladować lot tak jak np przy trybie off-line. Podajesz DEP-ARR, każesz znaleźć FS-owi trasę a ponieważ zazwyczaj bedzie się ona miała nijak do np planu z pl-vacc, trzeba ją poprawic ręcznie dodając/kasując wyp. Po załadowaniu takiego planu bedzie on widoczny na standartowym GPS-ie. Oczywiście jest to rozwiązanie mało profesjonalne i bardzo uciążliwe na długich trasach, ale świetnie się sprawdza przy lotach krajowych i wbrew obiegowej opinii aż tak "dużych braków" jesli chodzi o wyp nie ma, a w razie czego są mapy. Naturalnie żeby to miało "ręce i nogi" nalezy pamiętac, żeby plan z FS-a był identyczny jak ten wysłany na VATSIM (albo odwrotniekonraf pisze:O jakim GPS mowisz? Tym wbudowanym w FS'a? Jesli tak, to plan lotu z VATSIM ma sie nijak do planu do GPS. Nie wyeksportujesz go do GPS.
AZT017 (WAW)
Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Niestety, co do dużych braków, to się nie mogę zgodzić. Wystarczy że nie będziesz mieć jednego fixa i co powiesz? Unable? To albo masz GPS albo nie!
Natomiast co do planu... Plan z vatsim możesz wpisać do FSNava, potem stamtąd wyeksportować do GPSa z FS9 i plan w FS będzie miał wszystkie aktualne punkty. I będzie narysowany.
Natomiast co do planu... Plan z vatsim możesz wpisać do FSNava, potem stamtąd wyeksportować do GPSa z FS9 i plan w FS będzie miał wszystkie aktualne punkty. I będzie narysowany.
Niestety, co do dużych braków, to się nie mogę zgodzić. Wystarczy że nie będziesz mieć jednego fixa i co powiesz?
Podtrzymuje jednak swoje stwierdzenie, że przy lotach lotach krajowych, na popularnych trasach bardzo dużo fix'ów jednak jest. Oczywiście, że masz rację iż pewne braki są, ale tak jak napisałem: w tym przypadku "kłaniają się" mapy.
Trasę pokazywaną przez GPS traktować można tylko jako bardzo ogólną pomoc, bo np przy lotach on-line zdarza się, że CTR daje dct na "któryś z kolei" wyp, omijając szerokim łukiem wcześniejsze punkty, i wtedy plan z GPS-u jest mało przydatny.... I tu można by dopisać kolejne życzenie na liście poprawek które powinny się znaleźć w nowej wersji FS-a:To albo masz GPS albo nie!
-możliwość up'gradowania bazy GPS
AZT017 (WAW)
Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Sorry ale co Ci da mapa w przypadku braku danego fix (intersection) w GPS? Jesli nie masz FMC, nie masz FSNav to jak na intersection trafisz? Przykład: lecisz z południa, mijasz MEBAN i dostajesz np. direct SKAVI. I jak to wykonasz jesli w GPS nie ma takiego punktu? Owszem, z mapy mniej wiecej bedziesz w stanie wywnioskować w jakim kierunku leciec ale bedzie to lot na oko, a na oko to wiadomo, chłop w szpitalu umarł.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
-
PK
Teoretycznie jest możliwe zastąpienie FMC kalkulatorem i uzyskanie wymaganej precyzji. GPS/FMS/FMC itp. to tylko komputery. Tyle, że w praktyce byłoby to bardzo uciążliwe. Dlatego latanie z GPSem by FS na Vatsimie często kończy się minięciem np. DEDOL o 10 nm.
I aby nie było niejasności:
- latanie IFR odbywa sie po drogach lotniczych, a te są rozpinane pomiędzy punktami nawigacyjnymi, przy czym i punkty i drogi mogą się zmieniać wraz z comiesięczną zmianą AIRAC;
- drogi lotnicze w Polsce dopuszczające lot od FL200 w górę (a w wielu krajach europejskich od FL100) są drogami RNAV czyli takimi, w których odcinki nie muszą być radialami radiolatarni i wymagana jest zdolność do precyzyjnego wykonywania lotu z dowolnego punktu przestrzeni do dowolnie wybranego punktu nawigacyjnego zapisanego w aktualnie obowiązującym AIRAC po najkrótszej drodze (czyli po kole wielkim/ortodromie);
- takiej zdolności nie daje GPS z FSa, bo nie zna aktualnego AIRAC;
- jest już kilka opcji na FMS/FMC itp. urządzenia płatne i gratisowe (linki wyżej) pozwalające na aktualizację AIRAC plikami z navdata.at;
- teoretycznie można obyć sie bez takiego urządzenia korzystając z kalkulatora i wydrukowanego spisu punktów aktualnego AIRAC ale każdemu kogo by to interesowało proponuję na początek opracowanie OGÓLNEGO algorytmu przyjaznego obliczeniom na kalkulatorze (radzę w pierwszym podejściu pominąć deklinację).
Piotr
Były próby aktualizacji bazy polskich punktów GPSa z FSa. Nie wiem jak sie ostatecznie zakończyły. Trzeba pamietać, że nie chodzi tu o jednorazową modyfikację ale o zbudowanie systemu umożliwiającego COMIESIĘCZNĄ modyfikację bazy, takiego jak mają użytkownicy nawet tych bezpłatnych FMSów.
Trochę się rozpisałem ale akurat ten problem jest ciężko zrozumiały dla newbies.
I aby nie było niejasności:
- latanie IFR odbywa sie po drogach lotniczych, a te są rozpinane pomiędzy punktami nawigacyjnymi, przy czym i punkty i drogi mogą się zmieniać wraz z comiesięczną zmianą AIRAC;
- drogi lotnicze w Polsce dopuszczające lot od FL200 w górę (a w wielu krajach europejskich od FL100) są drogami RNAV czyli takimi, w których odcinki nie muszą być radialami radiolatarni i wymagana jest zdolność do precyzyjnego wykonywania lotu z dowolnego punktu przestrzeni do dowolnie wybranego punktu nawigacyjnego zapisanego w aktualnie obowiązującym AIRAC po najkrótszej drodze (czyli po kole wielkim/ortodromie);
- takiej zdolności nie daje GPS z FSa, bo nie zna aktualnego AIRAC;
- jest już kilka opcji na FMS/FMC itp. urządzenia płatne i gratisowe (linki wyżej) pozwalające na aktualizację AIRAC plikami z navdata.at;
- teoretycznie można obyć sie bez takiego urządzenia korzystając z kalkulatora i wydrukowanego spisu punktów aktualnego AIRAC ale każdemu kogo by to interesowało proponuję na początek opracowanie OGÓLNEGO algorytmu przyjaznego obliczeniom na kalkulatorze (radzę w pierwszym podejściu pominąć deklinację).
Piotr
Były próby aktualizacji bazy polskich punktów GPSa z FSa. Nie wiem jak sie ostatecznie zakończyły. Trzeba pamietać, że nie chodzi tu o jednorazową modyfikację ale o zbudowanie systemu umożliwiającego COMIESIĘCZNĄ modyfikację bazy, takiego jak mają użytkownicy nawet tych bezpłatnych FMSów.
Trochę się rozpisałem ale akurat ten problem jest ciężko zrozumiały dla newbies.
Ostatnio zmieniony śr 03 sie, 2005 14:08 przez PK, łącznie zmieniany 1 raz.
...ale jeśli wg planu miałes lecieć np LZIB-EPWA to jest bardzo duże prawdopodobieństwo (nie mam teraz mozliwości żeby sprawdzić), że w GPS-ie jeśli nawet nie ma SKAVI to jest przynajmniej VAVEL albo ARDAG (a między nimi JED, ale powiedzmy, że go pomijamy). Wtedy na GPS można znaleźć trasę MEBAN - VAVEL (ew. ARDAG) a z mapy wynika, że SKAVI lezy m-dzy nimi na R23. Na podstawie mojego - wprawdzie mizernego ale zawsze jednak doświadczenia stwierdzam, że rzadko się zdarzają braki w bazie GPS w postaci np. trzech sąsiednich, leżących na jednej roucie fix'ów.Przykład: lecisz z południa, mijasz MEBAN i dostajesz np. direct SKAVI. I jak to wykonasz jesli w GPS nie ma takiego punktu?
AZT017 (WAW)
Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
-
PK
Wytłuszczone fragmenty są ostatecznymi argumentami dla których latanie RNAV w oparciu o GPS z FSa z niezmodyfikowaną bazą danych jest niepoważne. Albo deklaracja RNAV oznacza Twoją zdolność RNAV albo oznacza "duże prawdopodobieństwo" takiej zdolności i "rzadką" niezdolność.Artur S. pisze:...ale jeśli wg planu miałes lecieć np LZIB-EPWA to jest bardzo duże prawdopodobieństwo (nie mam teraz mozliwości żeby sprawdzić), że w GPS-ie jeśli nawet nie ma SKAVI to jest przynajmniej VAVEL albo ARDAG (a między nimi JED, ale powiedzmy, że go pomijamy). Wtedy na GPS można znaleźć trasę MEBAN - VAVEL (ew. ARDAG) a z mapy wynika, że SKAVI lezy m-dzy nimi na R23. Na podstawie mojego - wprawdzie mizernego ale zawsze jednak doświadczenia stwierdzam, że rzadko się zdarzają braki w bazie GPS w postaci np. trzech sąsiednich, leżących na jednej roucie fix'ów.
Artur - albo mówimy o lataniu na Vatsimie, czyli "as real..." albo o... mijaniu SKAVI o 10nm. No bo w Twoim przykładzie skąd będziesz wiedział czy jesteś już w SKAVI czy nie? Jak na podstawie mapy określisz odległość MEBAN-SKAVI? Z jakim błędem? I po co to wszystko jeśli są dobre i bezpłatne softy dające absolutna dokładność ZAWSZE?
Piotr
Piotrek! na wstępie zaznaczam i wytłuszczam
całkowice się z Tobą zgadzam i masz absolutną rację! Zresztą we wczesniejszym poście wyraźnie pisałem, że
Once again: masz absolutną rację! ALE
odpowiadając na Twoje pytanie skąd będę wiedział, czy jestem już na SKAVI czy nie: od biedy (!) mozna to sprawdzić biorąc do ręki mapę TMA Kraków (arr. i transit routes) i na niej widać, w jakiej odległosci jest ww punkt od VOR JAB (116.40) i w którym miejscu znajdujesz się aktualnie wzgledem tej radiolatarni. Podkreslam raz jeszcze, że jest to prowizorka i oczywiście nie ma to nic wspólnego z hasłem "as real..." ALE co ma zrobić pilot, który nie ma ani FMC ani FSNav? Ja w podobnych sytuacjach zazwyczaj w remarksach mam wpisane "no FMC on board" i proszę z pokorą CTR o vector, ale nie każdy wie, że tak mozna
Zresztą - chyba odbiegliśmy od problemu który zgłaszał autor wątku 
"...trasę pokazywaną przez GPS mozna traktować tylko jako bardzo ogólną pomoc..."
Once again: masz absolutną rację! ALE
AZT017 (WAW)
Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
No i co zrobisz, jak wleci w Twoj obszar pilot zagraniczny i po poleceniu Direct ARDAG powie: unable? Kazesz mu się rozłączyc? Wezwiesz SUP'a, czy powektorujesz go?
Moze wiec nie mozna ale tak sie robi.
Moze wiec nie mozna ale tak sie robi.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
No fakt, zapomniałem.Bodzio W. pisze:Supa wzywac nie musze...
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
-
PK
Podstawowa zasada minimum jest prosta jak konstrukcja cepa. Wyposażenie MUSI wystarczyć do wykonania zgłoszonej trasy całkowicie samodzielnie. Dlatego prośba o wektor dla wykonania przelotu pomiędzy dwoma kolejnymi punktami swojej trasy ośmiesza pilota. A ośmieszanie samego siebie jest dozwolone.
Sugestywną analogię pokazał Aviator. Jak masz samolocik bez wyposażenia IFR, to możesz latać tylko VFR. Ustawcie pogodę na minima i wykonajcie standardowy lot z Balic na Okęcie w Camelu (używamy tylko standardowe przyrządy, a o guziczkach do FS-mapy i FS-GPSa zapominamy). Czy uważacie, że w takim locie można poprosić kontrolera o wektor?
Piotr
Sugestywną analogię pokazał Aviator. Jak masz samolocik bez wyposażenia IFR, to możesz latać tylko VFR. Ustawcie pogodę na minima i wykonajcie standardowy lot z Balic na Okęcie w Camelu (używamy tylko standardowe przyrządy, a o guziczkach do FS-mapy i FS-GPSa zapominamy). Czy uważacie, że w takim locie można poprosić kontrolera o wektor?
Piotr






