Latamy VFR w okolicach W-wy

Dział przeznaczony głównie dla pilotów, latających w sieci VATSIM (zawiera również informacje przydatne wszystkim wirtualnym pilotom, takie jak, np. czytanie map, opis procedur SID/STAR).

Moderator: RzEmYk

Awatar użytkownika
Gater
Cadet
Cadet
Posty: 22
Rejestracja: czw 27 wrz, 2007 22:00
Skąd jesteś: EPWA/WAW

Latamy VFR w okolicach W-wy

Post autor: Gater »

Witajcie!
Powoli przymierzam się do pierwszego lotu VFR nad Warszawą. Wyposażyłem się już w scenerię Warsaw Photo Scenery i mam więc parę pytań. Na wstępie powiem również, że przeczytałem cały materiał "Zasady wykonywania lotów VFR w FIR Warszawa" z PL-VACCu.

1. Przeczytałem, że jako iż nie wszyscy mają fotorealistyczną scenerię, to są zwolnieni z wykonywania lotów przez np. punkty VFR jak Tango, Romeo, Zulu itd. Ja mam jednak tę scenerię, ale mam pytanie: Czy jest możliwość, żebym sam (zamiast używać sugerowanych punktów nawigacyjnych Zulu itd.) wpisał sobie w FP "własne" punkty jak np. nazwy miejscowości w pobliżu, większe ulice (np. Trasa Toruńska), lub mosty (np. Most Siekierkowski). Czy można tak zrobić?

2. Kolejne pytanie może wydawać się głupie, ale zależy mi na wygodzie wykonywania VFR: Lepiej wybrać jednostkę do pomiaru wysokości metry czy stopy? Wiem, że chyba kontrola jeśli chciałbym wlecieć w przestrzeń kontrolowaną dostosuje się do meters/feet a jeśli nie to przecież można przeliczyć, ale co lepiej wybrać? Co jest częściej używane?

Dzięki za odpowiedzi. O kolejne rzeczy będę pytał w tym temacie.

Pozdrawiam 8-)
Obrazek
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Re: Latamy VFR w okolicach W-wy

Post autor: tidit »

Gater pisze: 1. Przeczytałem, że jako iż nie wszyscy mają fotorealistyczną scenerię, to są zwolnieni z wykonywania lotów przez np. punkty VFR jak Tango, Romeo, Zulu itd. Ja mam jednak tę scenerię, ale mam pytanie: Czy jest możliwość, żebym sam (zamiast używać sugerowanych punktów nawigacyjnych Zulu itd.) wpisał sobie w FP "własne" punkty jak np. nazwy miejscowości w pobliżu, większe ulice (np. Trasa Toruńska), lub mosty (np. Most Siekierkowski). Czy można tak zrobić?
Można ściągnąć wizualizację punktów VFR dla FIRu EPWW, więc latasz tak jak opublikowano na mapkach i nie ma zmiłuj się ;)
Gater pisze: 2. Kolejne pytanie może wydawać się głupie, ale zależy mi na wygodzie wykonywania VFR: Lepiej wybrać jednostkę do pomiaru wysokości metry czy stopy? Wiem, że chyba kontrola jeśli chciałbym wlecieć w przestrzeń kontrolowaną dostosuje się do meters/feet a jeśli nie to przecież można przeliczyć, ale co lepiej wybrać? Co jest częściej używane?
Tutaj nie ma co wybierać. Posługujesz się taką, w jakiej masz wyskalowane przyrządy. Ew. kalkulator przyczep sobie do nakolannika i przeliczaj w locie ;)
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2748
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Re: Latamy VFR w okolicach W-wy

Post autor: RzEmYk »

Gater pisze:Przeczytałem, że jako iż nie wszyscy mają fotorealistyczną scenerię, to są zwolnieni z wykonywania lotów przez np. punkty VFR jak Tango, Romeo, Zulu itd.
Są przecież "kominy", czyli Wizualizacja punktów VFR dla FIR WARSZAWA, więc takie tłumaczenie się, że nie mam jest o kuper rozbić.
Czy jest możliwość, żebym sam (zamiast używać sugerowanych punktów nawigacyjnych Zulu itd.) wpisał sobie w FP "własne" punkty (...)Czy można tak zrobić?
W CTR Okęcie odlot/dolot do lotniska jest wg. określonych tras. Patrz AIP Polska > AD/AD2/EPWA/7-2-1 i 7-2-2.
Lepiej wybrać jednostkę do pomiaru wysokości metry czy stopy?
Oficjalnie w mapach są metry, ale najczęściej używaną jednostką są stopy. Zależy w czym masz wyskalowane wskaźniki.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x32GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX4080S, W11
Awatar użytkownika
Gater
Cadet
Cadet
Posty: 22
Rejestracja: czw 27 wrz, 2007 22:00
Skąd jesteś: EPWA/WAW

Post autor: Gater »

OK dzięki Wam. Mapy z AIP wszystkie wydrukowane, jeszcze parę ćwiczeń offline i lecimy na VS 8-)
Obrazek
Artur S.
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 287
Rejestracja: wt 17 lut, 2004 14:13
Skąd jesteś: WAW

Post autor: Artur S. »

To ja jako "VFR's newbie" mam pytania:
Czy mogę wysłać następujący plan dla lotu VFR EPWA-EPLL:
WAR KRN LDZ lub OKE KRN LDZ,
a jako wysokość lotu "alt1000fts above ground"?
I następne pytanie: czy mogę lecieć w nocy i bez względu na pogodę? Plan jest wprawdzie oparty o VOR'y, ale w końcu to V(isual)FR.
Aha - locik oczywiście jakąś cesną albo baronem.
Pzdr - Artur S.
AZT017 (WAW)

Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2748
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Lepszy byłby Whiski Romeo Brawo WAR KRN LDZ, bo jakoś z Okęcia musisz odlecieć.
Możesz się wspierać pomocami radionawigacyjnymi.
Możesz lecieć w nocy. Co do pogody, to muszą być spełnione warunki VMC.

PS. 1000ft AGL
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x32GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX4080S, W11
Artur S.
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 287
Rejestracja: wt 17 lut, 2004 14:13
Skąd jesteś: WAW

Post autor: Artur S. »

A czemu nie mogę bezpośrednio po starcie lecieć na WAR? Nie jestem pewien - w wolnej chwili to sprawdzę - ale przecież po starcie bez problemu powinienem przechwycić WAR.
Wiem, ze być może nie jest to do końca "as real", ale w przypadku lotu wieczornego czy nocnego mógłbym mieć problemy z trafieniem do Janek czy Błoni. I nie chodzi mi tutaj o mapy, tylko specyfikę samego FSa gdzie nie zawsze wszystko jest dokładnie odwzorowane.
Pzdr - Artur S.
AZT017 (WAW)

Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
JeV
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 447
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 17:33
Skąd jesteś: z vaccu

Post autor: JeV »

Artur S. pisze: I nie chodzi mi tutaj o mapy, tylko specyfikę samego FSa gdzie nie zawsze wszystko jest dokładnie odwzorowane.
Pzdr - Artur S.
Możesz sobie ściągnąć wizualizację punktów VFR o czym Rzemyk dopiero co napisał. Możesz też pokusić się o dodanie sobie takich punktów do GPSa - tak dzisiaj dużo pilotów w realu sobie pomaga.
Artur S.
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 287
Rejestracja: wt 17 lut, 2004 14:13
Skąd jesteś: WAW

Post autor: Artur S. »

Nie chciałbym przesuwać dyskusji na temat jak udoskonalić FS-a, bo jakieś tam sposoby są mi mniej więcej znane. ;) Ale mniejsza z tym, reasumując:
Plan dla VFR EPWA-EPLL:
WAR KRN LDZ, lub gdyby start był np. z 15: LIN KRN LDZ
nie byłby zaakceptowany przez kontrolera, czy jednak mogę się nim posługiwać - chociażby na podstawie punktu 10.1. i 10.2 "Zasad wykonywania lotów VFR". Aha - punkt 2.1 ww/z oczywiście też jest mi znany ;)
Pzdr - Artur S.
AZT017 (WAW)

Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
JeV
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 447
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 17:33
Skąd jesteś: z vaccu

Post autor: JeV »

Zasady są niestety w dużym stopniu do niczego i od dłuższego czasu czekają na nowelizacje. Zaakceptowałbym taki plan, ale nie byłbym z niego zadowolony.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2748
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

A ja bym nie puścił bez punktów VFR... Jak już wylecisz z CTR Okęcie, to UNICOM i droga wolna...
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x32GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX4080S, W11
miechel
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 112
Rejestracja: pt 18 sie, 2006 00:45
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: miechel »

1Czy zadania FIS spełnia warszawa radar?
2Załóżmy że byłyby wszystkie pozycje w Polsce zapewnione oprócz Babice kwadrat i warszawa informacja. Po starcie z babic do kogo mam się zgłosić jeżeli lecę w strefie g? A podczas startu i kołowania mam monitorować UNIOCM?
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: tidit »

1. W miarę możliwości tak (ale np duży ruch może uniemożliwić kontrolerowi zabawę w zapewnianiu dodatkowo służby info)

2. Ja bym poinformował kontrolera o swoich zamiarach i robił swoje. Póki jesteś w "G" nie można Ci niczego nakazywać, a jedynie sugerować i informować.
miechel
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 112
Rejestracja: pt 18 sie, 2006 00:45
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: miechel »

Czyli mam poinformować kontrolera i wrócić na uniocom, czy pozostać na jego częstotliwości jeśli nic nie nakaże ?
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

Jeżeli już nawiązałeś kontakt z kontrolerem, on już Ci powie co robić. Jeżeli zgodzi się Ciebie informować (nie _kontrolować_ ), to bezwzględnie zostajesz na jego częstotliwości do czasu kiedy nie otrzymasz innych instrukcji, sam nie zgłosisz opuszczenia obszaru pod jego kontrolą, lub on sam Cię o to nie zapyta. Mówisz grzecznie i sprawnie do usłyszenia, jak w realu.
miechel
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 112
Rejestracja: pt 18 sie, 2006 00:45
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: miechel »

tidit pisze:1. W miarę możliwości tak (ale np duży ruch może uniemożliwić kontrolerowi zabawę w zapewnianiu dodatkowo służby info)

2. Ja bym poinformował kontrolera o swoich zamiarach i robił swoje. Póki jesteś w "G" nie można Ci niczego nakazywać, a jedynie sugerować i informować.
2. Ale którego? EPWA_APP, EPWA_TWR, EPWW_CTR ?
Altoids
Cadet
Cadet
Posty: 33
Rejestracja: sob 11 lis, 2006 18:00
Skąd jesteś: Krakow

Post autor: Altoids »

APP, jesli nie ma to CTR.
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

Człowiek, spójrz no na mapę.
Każda strefa kontrolowana ma swoje granice. Jeżeli startujesz z Babic, to nie zgłaszasz się do EPWA_TWR, ponieważ nie jesteś w jego strefie kontrolowanej. Zgłaszasz się dopiero (koniecznie!) jeżeli chcesz do niej wlecieć, i to tylko przez jeden z punktów wlotowych na mapce (vide: 7-2-1). I dopiero przed/nad tym punktem pytasz o zgodę.

TMA Warszawa zaczyna się od 550AMSL, więc jeżeli chcesz wykonywać lot powyżej 550 metrów nad średnim poziomem morza, a startujesz z lotniska położonego pod TMA, to dobrze najpierw napisać co robisz na UNICOM, a później przezornie zgłosić się do EPWA_APP i spytać, czy masz zgodę. Czyli jeżeli wykonujesz pod TMA - to do kontrolera zbliżania, już od niego dostaniesz instrukcje czy zostać na jego freq.

Natomiast jeżeli startujesz z lotniska o przestrzeni wolnej od TMA i CTR-ów, to skontaktuj się z EPWW_cos_CTR, ponieważ on odpowiada za ruch nad Polską w przestrzeni kontrolowanej...

A w ogóle to przeczytaj może http://www.pl-vacc.org/files/VFR23APR2005.pdf
Awatar użytkownika
hroom
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 82
Rejestracja: czw 05 cze, 2008 07:18
Skąd jesteś: EPLL

Post autor: hroom »

Jako początkujący mogę podpowiedzieć, że chyba najłatwiej zrozumieć do kogo należy się zgłaszać obrazuje nam diagram zawarty w podręczniku dla początkujących, tu trochę zmodyfikowany

Obrazek

Piszesz:
Załóżmy że byłyby wszystkie pozycje w Polsce zapewnione oprócz Babice kwadrat i warszawa informacja. Po starcie z babic do kogo mam się zgłosić jeżeli lecę w strefie g?
Jak widać na obrazku (i wynika to z mapy TMA, o której mówi Aaben) Babice leżą poza strefą CTR Warszawa ale wewnątrz poziomych granic TMA. Nie mniej jednak pionowa dolna granica TMA nad Babicami rozpoczyna się od 550 m nad średnim poziomem morza co oznacza, że po starcie, jeśli nie przekroczysz tej wysokości tak naprawdę nie musisz zgłaszać się do nikogo. Jeśli natomiast chcesz się wznieść na 560 m i więcej to wtedy trzeba postąpić jak pisze Aaben, czyli po prostu poprosić o wejście w przestrzeń kontrolowaną a ponieważ za przestrzeń TMA odpowiada APP to do niego właśnie się zgłaszamy.

Jeśli się mylę poprawcie.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
D. Design
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 1297
Rejestracja: pt 29 kwie, 2005 07:42
Skąd jesteś: Warszawa EPGO

Post autor: D. Design »

Myślę, że post wyżej Andrzej napisał na tyle dokładnie, że nie ma potrzeby dalszego tłumaczenia ;)
Obrazek
miechel
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 112
Rejestracja: pt 18 sie, 2006 00:45
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: miechel »

Wielkie dzięki za wytłumaczenie.
ODPOWIEDZ