Cze!
Gdy kontroler powie nam np .SP-XXX descend maintain 2500 ft by QNH 1020 expect radar vectors for ILS approach rwy 33 oznacza ze mamy wykonac ladowanie wedlug ILS-a , gdy kontroler zamiast ILS approach rwy 33 powie Visual approach rwy 33 to mam wykonac podejscie VOR czy na "wyczucie" ?
Visual Aproach
Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk
-
Paweł
Visual Approach- PODEJŚCIE Z WIDOCZNOŚCIĄ - Można wykonywać wyłącznie przy warunkach VMC (widoczność co najmniej 3nm - 5km, podstawa chmur nie niżej niż 1400ft AGL - 450m nad terenem.). Wieża kieruje pilota na punkt nawigacyjny położony w pobliżu lotniska, zezwala na zniżanie do wysokości ok. 3000-5000 stóp i prosi o zgłoszenie, gdy lotnisko będzie w zasięgu wzroku. Gdy pilot zgłosi lotnisko w zasięgu wzroku, dostaje zgodę na podejście z widocznością. Wchodzi w prawy lub w lewy krąg nadlotniskowy w zależności od kierunku, rozpoczyna zniżanie z widocznością ziemi i zgłasza się na prostej (powinna to być prosta nieco dłuższa niż dla ruchu VFR - min. 2-3nm).
Możliwe jest też częściowe rozpoczęcie podejścia z widocznością zanim pilot dostrzeże lotnisko, jeżeli ma w zasięgu wzroku ziemię. Gdy kontroler ma pewność, że tak jest (może na przykład zapytać o widoczność ziemi) może zezwolić na dalsze zniżanie z widocznością ziemi. Pilot samodzielnie odpowiada za utrzymanie bezpiecznej widoczność, natomiast kontroler nadal kieruje go do punktu, w którym może zobaczyć lotnisko.
Przykład dla Krakowa: Wieża kieruje pilota na KRW i zezwala na zniżanie do 3500 stóp (czasami więcej). Gdy pilot zgłosi lotnisko w zasięgu wzroku, dostaje zgodę na podejście z widocznością na pas 25. Oznacza to powinien wejść w krąg nadlotniskowy - jeżeli zbliża się od północy (np. z Warszawy) będzie to prawa pozycja base, w wypadku podejścia z zachodu (np. z Katowic) - prawa lub lewa pozycja z wiatrem (w zależności, na którą bliżej, chyba że kontroler powiedział którą stroną), w wypadku lotów z południa (np. znad Słowacji) będzie to lewa pozycja base a w wypadku przylotu ze wschodu (np. z Rzeszowa) od razu prosta. W odpowiednim momencie pilot skręca na prostą i zgłasza stabilizację na prostej kontrolerowi.
---------Materiał z http://aviation.home.pl/
Możliwe jest też częściowe rozpoczęcie podejścia z widocznością zanim pilot dostrzeże lotnisko, jeżeli ma w zasięgu wzroku ziemię. Gdy kontroler ma pewność, że tak jest (może na przykład zapytać o widoczność ziemi) może zezwolić na dalsze zniżanie z widocznością ziemi. Pilot samodzielnie odpowiada za utrzymanie bezpiecznej widoczność, natomiast kontroler nadal kieruje go do punktu, w którym może zobaczyć lotnisko.
Przykład dla Krakowa: Wieża kieruje pilota na KRW i zezwala na zniżanie do 3500 stóp (czasami więcej). Gdy pilot zgłosi lotnisko w zasięgu wzroku, dostaje zgodę na podejście z widocznością na pas 25. Oznacza to powinien wejść w krąg nadlotniskowy - jeżeli zbliża się od północy (np. z Warszawy) będzie to prawa pozycja base, w wypadku podejścia z zachodu (np. z Katowic) - prawa lub lewa pozycja z wiatrem (w zależności, na którą bliżej, chyba że kontroler powiedział którą stroną), w wypadku lotów z południa (np. znad Słowacji) będzie to lewa pozycja base a w wypadku przylotu ze wschodu (np. z Rzeszowa) od razu prosta. W odpowiednim momencie pilot skręca na prostą i zgłasza stabilizację na prostej kontrolerowi.
---------Materiał z http://aviation.home.pl/
-
Norbert
Zwykle kontrolerzy sprowadzają w/g ils-a , możesz sam zadecydować czy chcesz wylądować np. visual approach, ale wtedy najlepiej jest poinformować kontro zaraz po wlocie do TMA , jezeli warunki będą ok to dostaniesz zgodę ,następnie wektorki.
Kiedy zobaczysz lotnisko zgłaszasz kontro i prosisz o pozwolenie na lądowanie.
Pozdrawiam
Jak coś jest źle to proszę poprawić.... dzięki
Kiedy zobaczysz lotnisko zgłaszasz kontro i prosisz o pozwolenie na lądowanie.
Pozdrawiam
Jak coś jest źle to proszę poprawić.... dzięki
Visual Aproach
Czyli podejscie VOR/DME to cos innego. W przyadku tego ladowania kontroler powie na powyzszym przykładzie Vor Aproach rwy 33 (korzystamy z mapek np. dla Warszawy pas 33 -mapka VOR/DME RWY 33)?
Co do samej tresci polecenia to nie znaczy to ze masz cokolwiek wykonac. Expect jest panowie bardzo wazne. To znaczy ze masz byc przygotowany (dosl.spodziewac sie) na takie i takie podejscie i otrzymasz wektory dolotu w okolice FAF. Samo w sobie nie jest to zgoda i jezeli nie dostaniesz zgody na podejscie przez wyrazne "cleared to ILS approach rwy 33" albo "report outbound" (jedynie po wczesniejszym zapowiedzeniu spodziewanego podejscia to nie wolno Ci zaczynac podejscia. Co do visual to generalnie kontroler da Ci podejscie domyslne czyli dla pasow z ILS'em- ILS ale jesli bedziesz chcial mozesz poprosic o visual. Przyjeto ze jesli kontroler nie jest pewny ze pilot zna teren wokol lotniska to nie zaproponuje tego podejscia pierwszy chociaz ma taka mozliwosc. Wtedy jesli nie jestes w stanie wykonac takiego podejscia mowisz "unable" i prosisz o inne. Jednak chyba odmowic visuala na wlasnych lotniskach to troche szydera. 
"Kiedy raz zaznasz lotu, bedziesz chodzil z oczami wpatrzonymi w niebo, pragnac tam powrocic"
Visual Aproach
To wkoncu Visual Aproach=VOR/DME Aproach ?


