Kiedy podejście proceduralne?

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Awatar użytkownika
McTabi
Cadet
Cadet
Posty: 15
Rejestracja: pt 06 lip, 2007 12:25
Skąd jesteś: EPPI

Kiedy podejście proceduralne?

Post autor: McTabi »

Witam zacząłem moją przygode z FS2004 dość niedawno. Opanowałem latanie od strony technicznej na samolotach GA i teraz przyszedł czas na poszerzenie tematu o latanie IFR. Czytam wszystkie posty dość wnikliwie lecz jest ich tak dużo, że się można łatwo zgubić w gąszczu tematów. Stąd moje pytanie o podejście proceduralne. Czytając materiały szkoleniowe dowiedziałem się czym jest podejście proceduralne i jak je robić ale moje pytanie brzmi kiedy je robić ? Jeszcze nigdy kontroler nie poprosił o mnie o podejscie proceduralne. Wydaje mi się, że chyba źle odczytuje instrukcje ATC. Na AVSIM HOME jest podany przykład ale jeszcze nigdy nie słyszałem by PC ATC mówił: "procedural ILS........" a dalej piszą, że w Polsce stosuje się takie podejscie zawsze i na każdym lotnisku. Czy jest to wina mojej niewiedzy czy może PC ATC jest ubogi w tą instrukcje?
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez McTabi, łącznie zmieniany 1 raz.
ex ungue leonem...
kubahh
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 147
Rejestracja: ndz 31 gru, 2006 12:44
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: kubahh »

Defaultowy ATC jest bardzo ubogi w instrukcje.
Bzdurą jest, że procedurę stosuje się w Polsce na każdym lotnisku. Stosuje się ZAWSZE tam, gdzie nie ma radaru, a czasem też tam gdzie jest (np.Kraków) Polecam Radar Contact, a najlepiej Vatsim. Na forum masz również wiele materiałów powiązanych z podejściem proceduralnym.
Kuba
Awatar użytkownika
McTabi
Cadet
Cadet
Posty: 15
Rejestracja: pt 06 lip, 2007 12:25
Skąd jesteś: EPPI

A juz się bałem

Post autor: McTabi »

Dzięki. Bo już myślałem, że wcinam się w pas. Musze powiedzieć, że często rzeczy proste kierując się wszystkimi "mądrymi" materiałami szkoleniowymi wyglądają strasznie niezrozumiale, mimo tego nie będę się poddawał.
ex ungue leonem...
Marxx
Cadet
Cadet
Posty: 12
Rejestracja: wt 02 sie, 2005 14:56
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: Marxx »

Stosuje się ZAWSZE tam, gdzie nie ma radaru, a czasem też tam gdzie jest (np.Kraków)
Od tego ZAWSZE jest kilka "wyjątków" (np.visual, z prostej) powodujących pominięcie niektórych/wszystkich segmentów procedury.

Pozdrawiam,
Marek
kubahh
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 147
Rejestracja: ndz 31 gru, 2006 12:44
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: kubahh »

(np.visual, z prostej) powodujących pominięcie niektórych/wszystkich segmentów procedury.
Ale między visual'em a procedurą jest różnica
Kuba
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

a dalej piszą, że w Polsce stosuje się takie podejscie zawsze i na każdym lotnisku.
Gdzie jest tak napisane?
1. Zbliżanie proceduralne można stosować na wszystkich pozycjach TWR w Polsce z wyjątkiem EPWA_TWR (...)
Czy ktoś może to rozwinąć? Czy to oznacza, że jeśli jest kontrola, to zawsze dostaniemy wektory?
Awatar użytkownika
Kamandra
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 248
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 17:51
Skąd jesteś: EPML

Post autor: Kamandra »

Nie ma co się rozwodzić. W tych trzech punktach jest wszystko zawarte. Wystarczy uważnie przeczytać.
1. Zbliżanie proceduralne można stosować na wszystkich pozycjach TWR w Polsce z wyjątkiem EPWA_TWR a także z wyjątkiem EPKK_TWR i EPKT_TWR gdy zalogowany jest kontroler EPKK_APP oraz EPGD_TWR gdy zalogowany jest EPGD_APP.
2. Zbliżanie proceduralne na żadnej pozycji nie jest obowiązkowe. Jeżeli jednak kontroler TWR prowadzi kontrolę proceduralną - zakłada się że nie ma on radaru więc musi ją stosować wobec WSZYSTKICH pilotów. Pilot nie będący w stanie wykonać procedur zostanie skierowany na inne lotnisko.
3. Zbliżanie proceduralne można stosować tylko na pozycjach, dla których na stronach www.pl-vacc.org opublikowano mapę przynajmniej jednego podejścia proceduralnego (np. ILS, NDB itp).
AMD Athlon 3000+/3,25GB RAM/ATI 4870 512MB/nVidia nForce4-4X/CH Yoke/Logitech Cyborg X/MCP/Pro Pedals CH/350d/100-400L/17-40L
Marcin EPML
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Nijak to nie odpowiada na moje pytanie. Czy na EPWA można otrzymać podejście według procedury, czy jest to sprzeczne z pierwszym punktem?
Awatar użytkownika
Mateusz
Cadet
Cadet
Posty: 20
Rejestracja: ndz 16 lip, 2006 11:07
Skąd jesteś: Jastrzębie

Post autor: Mateusz »

Czy na EPWA można otrzymać podejście według procedury, czy jest to sprzeczne z pierwszym punktem?
Panowie troszke nierozumiem wątku dyskusji. Moim skromnym zdaniem podejście proceduralne na EPWA to jest STAR. I zwykle dolatując do Warszawskiego Okęcia wykonujemy tą procedure albo dostajemy wektorki.
Zbliżanie proceduralne można stosować na wszystkich pozycjach TWR w Polsce z wyjątkiem EPWA_TWR (...) gdy zalogowany jest EPWA_APP.
Chyba logiczne że niedostaniemy zgody na podejście od kontrola TWR, jak dostępny jest APP.

Tak przynajmniej mi się wydaje, jeśli sie myle śmiało poprawcie.

Pozdrawiam
Mateusz
kubahh
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 147
Rejestracja: ndz 31 gru, 2006 12:44
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: kubahh »

Chyba się troszke mylisz. Podejście proceduralne to też co innego od STAR. STAR ma określoną trasę i wysokości a podejście proceduralne nie jest jednakowe.
Jeżeli jest EPWA.APP to nie dostaniemy procedury od TWR dlatego, że po prostu od zbliżających samolotów jest Approach, więc w żadnym wypadku na żadnym lotnisku jeżeli dostępne jest APP nie dostaniemy żadnych poleceń od TWR dopóki nie zostaniemy na nią przekierowani przez APP, czyli tu nasz rację- ja to tylko troszkę rozwinąłem :lol:
Kuba
Awatar użytkownika
Psycho
Cadet
Cadet
Posty: 37
Rejestracja: pt 20 lut, 2004 04:03
Skąd jesteś: Bytom/Nederland

Post autor: Psycho »

Ja mam pytanko , jak to wygląda wszystko w real-u. Na których lotniskach w Polsce można spodziewać się podejścia proceduralnego i czy często sie to zdarza ?(chodzi oczywiście o swiat realny). Czy są w Polsce lotniska gdzie takowe podejście jest stosowane zawsze ?
kubahh
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 147
Rejestracja: ndz 31 gru, 2006 12:44
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: kubahh »

Zawsze to nie, bo pozostaje jeszcze podejście z widocznością, ale tak to np. Rzeszów, Bydgoszcz, Szczecin, Łódź a co do reszty nie jestem pewny.
Kuba
Awatar użytkownika
Mateusz
Cadet
Cadet
Posty: 20
Rejestracja: ndz 16 lip, 2006 11:07
Skąd jesteś: Jastrzębie

Post autor: Mateusz »

Zawsze to nie, bo pozostaje jeszcze podejście z widocznością, ale tak to np. Rzeszów, Bydgoszcz, Szczecin, Łódź a co do reszty nie jestem pewny.
W Gdańsku (EPGD) jest tylko kontrola proceduralna
Mateusz
RobSob
Cadet
Cadet
Posty: 34
Rejestracja: ndz 26 mar, 2006 21:04
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: RobSob »

Mateusz pisze: W Gdańsku (EPGD) jest tylko kontrola proceduralna
Nieprawda
1. Zbliżanie proceduralne można stosować na wszystkich pozycjach TWR w Polsce z wyjątkiem EPWA_TWR a także z wyjątkiem EPKK_TWR i EPKT_TWR gdy zalogowany jest kontroler EPKK_APP oraz EPGD_TWR gdy zalogowany jest EPGD_APP.
Pozdrawiam
AZT022 - Robert
Marxx
Cadet
Cadet
Posty: 12
Rejestracja: wt 02 sie, 2005 14:56
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: Marxx »

Podejście proceduralne to też co innego od STAR. STAR ma określoną trasę i wysokości a podejście proceduralne nie jest jednakowe.
STAR to co innego ponieważ to jest co innego. Od podejścia proceduralnego STAR odróżnia głównie to, że podejściem proceduralnym nie jest. STAR - jeżeli jest - pojawia się "przed" podejściem choć nie jest kwalifikowany jako segment Arrival dla podejścia nawet w materiałach,które ten segment opisują.

W dokumentach ICAO procedura podejścia składa się z następujących czterech segmentów:
Initial Approach (od IAF do IF)
Intermediate Approach ( od IF do FAF/FAP)
Final Approach (od FAF/FAP do pasa/lotniska bądź od FAF do DH bądź od FAP do MAPt)
Missed Approach (od DH/MAPt do końca procedurki)

Niektóre źródła zaliczają do segmentów podejścia także Arrival (trasa dolotu). W podobnym rozumieniu pojawiają się też określenia Transition lub Feeder Segment (feeder route) czyli łączniki pomiędzy enroute a IAF.

Jak już wspomniano w dyskusji, przy kontroli proceduralnej może się jeszcze pojawić visual (nawet już w trakcie wykonywania opublikowanej procedury podejścia) bądź podejście z prostej.

W rl z podejściem proceduralnym spotkać się można na każdym kontrolowanym lotnisku w Polsce poza Okęciem (a przynajmniej nie słyszałem o przypadku aby Okęcie przeszło na procedurę - teoretycznie jest to możliwe).

Pozdrawiam,
M.
ciemny21
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 273
Rejestracja: wt 18 paź, 2005 17:57
Skąd jesteś: Gdańsk

Post autor: ciemny21 »

Mateusz pisze:W Gdańsku (EPGD) jest tylko kontrola proceduralna
Apropo kontroli to teraz radar wziął i się popsuł...
Marxx pisze:STAR to co innego ponieważ to jest co innego
proste...i logiczne wytłumaczenie ;)
Marcin
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

W rl z podejściem proceduralnym spotkać się można na każdym kontrolowanym lotnisku w Polsce poza Okęciem (a przynajmniej nie słyszałem o przypadku aby Okęcie przeszło na procedurę - teoretycznie jest to możliwe).
To chyba pytanie z gatunku głupich, ale co mi tam ;): to znaczy, że zawsze są wektory bądź visual?
Marxx
Cadet
Cadet
Posty: 12
Rejestracja: wt 02 sie, 2005 14:56
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: Marxx »

Wektory do przechwycenia ILS, ścieżki podejścia VOR lub visual.
Dobrze to można "wysłuchać" przy VOR 29 - proceduralnie po dolocie do LIN STAR'em (lub DCT) byłoby "cleared for VOR 29 approach as published" a w praktyce jest wektorowanie do przechwycenia ścieżki wyznaczonej przez R115 OKE niezależnie od tego, czy dolot jest z południa/zachodu czy też z północy/wschodu.

Mnie osobiście nie udało się wychwycić na skanerze jeszcze nigdy pełnej procedurki w stylu "cleared for (ILS/VOR) approach rwy XX as published" - ale teoretycznie jest to oczywiście jak najbardziej możliwe - pytanie tylko po co jeżeli radarek działa.

Pozdrawiam,
M.
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź :)
ODPOWIEDZ