Kiedy podejście proceduralne?
Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk
Kiedy podejście proceduralne?
Witam zacząłem moją przygode z FS2004 dość niedawno. Opanowałem latanie od strony technicznej na samolotach GA i teraz przyszedł czas na poszerzenie tematu o latanie IFR. Czytam wszystkie posty dość wnikliwie lecz jest ich tak dużo, że się można łatwo zgubić w gąszczu tematów. Stąd moje pytanie o podejście proceduralne. Czytając materiały szkoleniowe dowiedziałem się czym jest podejście proceduralne i jak je robić ale moje pytanie brzmi kiedy je robić ? Jeszcze nigdy kontroler nie poprosił o mnie o podejscie proceduralne. Wydaje mi się, że chyba źle odczytuje instrukcje ATC. Na AVSIM HOME jest podany przykład ale jeszcze nigdy nie słyszałem by PC ATC mówił: "procedural ILS........" a dalej piszą, że w Polsce stosuje się takie podejscie zawsze i na każdym lotnisku. Czy jest to wina mojej niewiedzy czy może PC ATC jest ubogi w tą instrukcje?
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez McTabi, łącznie zmieniany 1 raz.
ex ungue leonem...
Defaultowy ATC jest bardzo ubogi w instrukcje.
Bzdurą jest, że procedurę stosuje się w Polsce na każdym lotnisku. Stosuje się ZAWSZE tam, gdzie nie ma radaru, a czasem też tam gdzie jest (np.Kraków) Polecam Radar Contact, a najlepiej Vatsim. Na forum masz również wiele materiałów powiązanych z podejściem proceduralnym.
Bzdurą jest, że procedurę stosuje się w Polsce na każdym lotnisku. Stosuje się ZAWSZE tam, gdzie nie ma radaru, a czasem też tam gdzie jest (np.Kraków) Polecam Radar Contact, a najlepiej Vatsim. Na forum masz również wiele materiałów powiązanych z podejściem proceduralnym.
Kuba
A juz się bałem
Dzięki. Bo już myślałem, że wcinam się w pas. Musze powiedzieć, że często rzeczy proste kierując się wszystkimi "mądrymi" materiałami szkoleniowymi wyglądają strasznie niezrozumiale, mimo tego nie będę się poddawał.
ex ungue leonem...
-
PZL Belfegor
- Moderator

- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Gdzie jest tak napisane?a dalej piszą, że w Polsce stosuje się takie podejscie zawsze i na każdym lotnisku.
Czy ktoś może to rozwinąć? Czy to oznacza, że jeśli jest kontrola, to zawsze dostaniemy wektory?1. Zbliżanie proceduralne można stosować na wszystkich pozycjach TWR w Polsce z wyjątkiem EPWA_TWR (...)
Nie ma co się rozwodzić. W tych trzech punktach jest wszystko zawarte. Wystarczy uważnie przeczytać.
1. Zbliżanie proceduralne można stosować na wszystkich pozycjach TWR w Polsce z wyjątkiem EPWA_TWR a także z wyjątkiem EPKK_TWR i EPKT_TWR gdy zalogowany jest kontroler EPKK_APP oraz EPGD_TWR gdy zalogowany jest EPGD_APP.
2. Zbliżanie proceduralne na żadnej pozycji nie jest obowiązkowe. Jeżeli jednak kontroler TWR prowadzi kontrolę proceduralną - zakłada się że nie ma on radaru więc musi ją stosować wobec WSZYSTKICH pilotów. Pilot nie będący w stanie wykonać procedur zostanie skierowany na inne lotnisko.
3. Zbliżanie proceduralne można stosować tylko na pozycjach, dla których na stronach www.pl-vacc.org opublikowano mapę przynajmniej jednego podejścia proceduralnego (np. ILS, NDB itp).
AMD Athlon 3000+/3,25GB RAM/ATI 4870 512MB/nVidia nForce4-4X/CH Yoke/Logitech Cyborg X/MCP/Pro Pedals CH/350d/100-400L/17-40L
Marcin EPML
Marcin EPML
-
PZL Belfegor
- Moderator

- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Panowie troszke nierozumiem wątku dyskusji. Moim skromnym zdaniem podejście proceduralne na EPWA to jest STAR. I zwykle dolatując do Warszawskiego Okęcia wykonujemy tą procedure albo dostajemy wektorki.Czy na EPWA można otrzymać podejście według procedury, czy jest to sprzeczne z pierwszym punktem?
Chyba logiczne że niedostaniemy zgody na podejście od kontrola TWR, jak dostępny jest APP.Zbliżanie proceduralne można stosować na wszystkich pozycjach TWR w Polsce z wyjątkiem EPWA_TWR (...) gdy zalogowany jest EPWA_APP.
Tak przynajmniej mi się wydaje, jeśli sie myle śmiało poprawcie.
Pozdrawiam
Mateusz
Chyba się troszke mylisz. Podejście proceduralne to też co innego od STAR. STAR ma określoną trasę i wysokości a podejście proceduralne nie jest jednakowe.
Jeżeli jest EPWA.APP to nie dostaniemy procedury od TWR dlatego, że po prostu od zbliżających samolotów jest Approach, więc w żadnym wypadku na żadnym lotnisku jeżeli dostępne jest APP nie dostaniemy żadnych poleceń od TWR dopóki nie zostaniemy na nią przekierowani przez APP, czyli tu nasz rację- ja to tylko troszkę rozwinąłem
Jeżeli jest EPWA.APP to nie dostaniemy procedury od TWR dlatego, że po prostu od zbliżających samolotów jest Approach, więc w żadnym wypadku na żadnym lotnisku jeżeli dostępne jest APP nie dostaniemy żadnych poleceń od TWR dopóki nie zostaniemy na nią przekierowani przez APP, czyli tu nasz rację- ja to tylko troszkę rozwinąłem
Kuba
NieprawdaMateusz pisze: W Gdańsku (EPGD) jest tylko kontrola proceduralna
Pozdrawiam1. Zbliżanie proceduralne można stosować na wszystkich pozycjach TWR w Polsce z wyjątkiem EPWA_TWR a także z wyjątkiem EPKK_TWR i EPKT_TWR gdy zalogowany jest kontroler EPKK_APP oraz EPGD_TWR gdy zalogowany jest EPGD_APP.
AZT022 - Robert
STAR to co innego ponieważ to jest co innego. Od podejścia proceduralnego STAR odróżnia głównie to, że podejściem proceduralnym nie jest. STAR - jeżeli jest - pojawia się "przed" podejściem choć nie jest kwalifikowany jako segment Arrival dla podejścia nawet w materiałach,które ten segment opisują.Podejście proceduralne to też co innego od STAR. STAR ma określoną trasę i wysokości a podejście proceduralne nie jest jednakowe.
W dokumentach ICAO procedura podejścia składa się z następujących czterech segmentów:
Initial Approach (od IAF do IF)
Intermediate Approach ( od IF do FAF/FAP)
Final Approach (od FAF/FAP do pasa/lotniska bądź od FAF do DH bądź od FAP do MAPt)
Missed Approach (od DH/MAPt do końca procedurki)
Niektóre źródła zaliczają do segmentów podejścia także Arrival (trasa dolotu). W podobnym rozumieniu pojawiają się też określenia Transition lub Feeder Segment (feeder route) czyli łączniki pomiędzy enroute a IAF.
Jak już wspomniano w dyskusji, przy kontroli proceduralnej może się jeszcze pojawić visual (nawet już w trakcie wykonywania opublikowanej procedury podejścia) bądź podejście z prostej.
W rl z podejściem proceduralnym spotkać się można na każdym kontrolowanym lotnisku w Polsce poza Okęciem (a przynajmniej nie słyszałem o przypadku aby Okęcie przeszło na procedurę - teoretycznie jest to możliwe).
Pozdrawiam,
M.
-
PZL Belfegor
- Moderator

- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
To chyba pytanie z gatunku głupich, ale co mi tamW rl z podejściem proceduralnym spotkać się można na każdym kontrolowanym lotnisku w Polsce poza Okęciem (a przynajmniej nie słyszałem o przypadku aby Okęcie przeszło na procedurę - teoretycznie jest to możliwe).
Wektory do przechwycenia ILS, ścieżki podejścia VOR lub visual.
Dobrze to można "wysłuchać" przy VOR 29 - proceduralnie po dolocie do LIN STAR'em (lub DCT) byłoby "cleared for VOR 29 approach as published" a w praktyce jest wektorowanie do przechwycenia ścieżki wyznaczonej przez R115 OKE niezależnie od tego, czy dolot jest z południa/zachodu czy też z północy/wschodu.
Mnie osobiście nie udało się wychwycić na skanerze jeszcze nigdy pełnej procedurki w stylu "cleared for (ILS/VOR) approach rwy XX as published" - ale teoretycznie jest to oczywiście jak najbardziej możliwe - pytanie tylko po co jeżeli radarek działa.
Pozdrawiam,
M.
Dobrze to można "wysłuchać" przy VOR 29 - proceduralnie po dolocie do LIN STAR'em (lub DCT) byłoby "cleared for VOR 29 approach as published" a w praktyce jest wektorowanie do przechwycenia ścieżki wyznaczonej przez R115 OKE niezależnie od tego, czy dolot jest z południa/zachodu czy też z północy/wschodu.
Mnie osobiście nie udało się wychwycić na skanerze jeszcze nigdy pełnej procedurki w stylu "cleared for (ILS/VOR) approach rwy XX as published" - ale teoretycznie jest to oczywiście jak najbardziej możliwe - pytanie tylko po co jeżeli radarek działa.
Pozdrawiam,
M.
-
PZL Belfegor
- Moderator

- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa



