GPS ciąg dalszy pomocy.

Dział przeznaczony głównie dla pilotów, latających w sieci VATSIM (zawiera również informacje przydatne wszystkim wirtualnym pilotom, takie jak, np. czytanie map, opis procedur SID/STAR).

Moderator: RzEmYk

Awatar użytkownika
wegi
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 338
Rejestracja: sob 23 lip, 2005 17:31
Skąd jesteś: EPBY

GPS ciąg dalszy pomocy.

Post autor: wegi »

Mam jeszcze takie pytanie. Udało mi się połączyć z vatsim wszystko jest ładnie. Wypełniłem plan lotu (dobrze). Tylko co teraz zrobić żeby wytyczona trasa była na gps'ie? Tak aby autopilot leciał wg. tej trasy?
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2765
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Przede wszystkim latajac na VATSIM zapomnij o GPS wbudowanym w FS. Juz nie raz była o tym mowa na forum, iz GPS tez ma starą baze punktów nawigacyjnych i nie ma mozliwosci jej aktualizacji.
Jesli masz FSNavigator to w nim zrób sobie plan lotu. FSNav ma cos w rodzaju modułu autopilota, wiec moze służyć jako AP.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Awatar użytkownika
wegi
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 338
Rejestracja: sob 23 lip, 2005 17:31
Skąd jesteś: EPBY

Post autor: wegi »

Zgadza się mam fsnavigatora. Mam jednak pytanie. POwiedzmy ze zrobilem plan w navigatorze. To co mam zrobić z planem wysyłanym do vatsim?
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2765
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Myslisz 2 rózne sprawy. Plan wysyłany na VATSIM albo robisz samemu na pdst. map i z pomocą FSNavigatora (układasz trase po drogach) albo korzystasz z gotowych planów ze strony PL-VACC. Jesli robisz samemu za pomocą FSNavigatora i map, taki plan wysyłasz na VATSIM i w takim przypadku plan juz masz w FSNav i FSNav moze zaczac pełnic funkcje AP. Jesli korzystasz z gotowych planów lotu, to jesli chcesz, zeby FSNav Cie prowadził (jako AP) to musisz ten plan sobie wklepac do FSNavigator.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
PK

Post autor: PK »

Plan wysłany do Vatsim to pisemna deklaracja jak masz zamiar lecieć czyli w szczegolności jak ustawiłeś swój FMC (tj. FSNav). Po każdej zmianie/ustawieniu FMC/FSNav powinienes sprawdzić czy nie trzeba czegoś zmienić w FP.

Oczywiście - zarówno plan lotu w FMC/FSNav jak i jego "publiczna" kopia w FP muszą spełniać warunki poprawnego planu IFR, a to już temat na wiele stron.

Piotr
Awatar użytkownika
ToTom
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 364
Rejestracja: pn 05 kwie, 2004 17:35
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: ToTom »

Proszę nie zapominać o darmowym GPS z aktualnym AIRAC!
Toż to rewelacja dla Vatsimu!
http://simflight.pl/modules.php?name=Ne ... le&sid=760
Artur S.
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 287
Rejestracja: wt 17 lut, 2004 14:13
Skąd jesteś: WAW

Post autor: Artur S. »

konraf pisze:O jakim GPS mowisz? Tym wbudowanym w FS'a? Jesli tak, to plan lotu z VATSIM ma sie nijak do planu do GPS. Nie wyeksportujesz go do GPS.
Nie wyeksportuje, ale może identyczny "ułożyć" pod FS-em i zaladować lot tak jak np przy trybie off-line. Podajesz DEP-ARR, każesz znaleźć FS-owi trasę a ponieważ zazwyczaj bedzie się ona miała nijak do np planu z pl-vacc, trzeba ją poprawic ręcznie dodając/kasując wyp. Po załadowaniu takiego planu bedzie on widoczny na standartowym GPS-ie. Oczywiście jest to rozwiązanie mało profesjonalne i bardzo uciążliwe na długich trasach, ale świetnie się sprawdza przy lotach krajowych i wbrew obiegowej opinii aż tak "dużych braków" jesli chodzi o wyp nie ma, a w razie czego są mapy. Naturalnie żeby to miało "ręce i nogi" nalezy pamiętac, żeby plan z FS-a był identyczny jak ten wysłany na VATSIM (albo odwrotnie ;) )
AZT017 (WAW)

Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Awatar użytkownika
ToTom
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 364
Rejestracja: pn 05 kwie, 2004 17:35
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: ToTom »

Niestety, co do dużych braków, to się nie mogę zgodzić. Wystarczy że nie będziesz mieć jednego fixa i co powiesz? Unable? To albo masz GPS albo nie!
Natomiast co do planu... Plan z vatsim możesz wpisać do FSNava, potem stamtąd wyeksportować do GPSa z FS9 i plan w FS będzie miał wszystkie aktualne punkty. I będzie narysowany.
Artur S.
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 287
Rejestracja: wt 17 lut, 2004 14:13
Skąd jesteś: WAW

Post autor: Artur S. »

Niestety, co do dużych braków, to się nie mogę zgodzić. Wystarczy że nie będziesz mieć jednego fixa i co powiesz?


Podtrzymuje jednak swoje stwierdzenie, że przy lotach lotach krajowych, na popularnych trasach bardzo dużo fix'ów jednak jest. Oczywiście, że masz rację iż pewne braki są, ale tak jak napisałem: w tym przypadku "kłaniają się" mapy.
To albo masz GPS albo nie!
Trasę pokazywaną przez GPS traktować można tylko jako bardzo ogólną pomoc, bo np przy lotach on-line zdarza się, że CTR daje dct na "któryś z kolei" wyp, omijając szerokim łukiem wcześniejsze punkty, i wtedy plan z GPS-u jest mało przydatny.... I tu można by dopisać kolejne życzenie na liście poprawek które powinny się znaleźć w nowej wersji FS-a:
-możliwość up'gradowania bazy GPS ;)
AZT017 (WAW)

Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2765
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Sorry ale co Ci da mapa w przypadku braku danego fix (intersection) w GPS? Jesli nie masz FMC, nie masz FSNav to jak na intersection trafisz? Przykład: lecisz z południa, mijasz MEBAN i dostajesz np. direct SKAVI. I jak to wykonasz jesli w GPS nie ma takiego punktu? Owszem, z mapy mniej wiecej bedziesz w stanie wywnioskować w jakim kierunku leciec ale bedzie to lot na oko, a na oko to wiadomo, chłop w szpitalu umarł.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
PK

Post autor: PK »

Teoretycznie jest możliwe zastąpienie FMC kalkulatorem i uzyskanie wymaganej precyzji. GPS/FMS/FMC itp. to tylko komputery. Tyle, że w praktyce byłoby to bardzo uciążliwe. Dlatego latanie z GPSem by FS na Vatsimie często kończy się minięciem np. DEDOL o 10 nm.

I aby nie było niejasności:
- latanie IFR odbywa sie po drogach lotniczych, a te są rozpinane pomiędzy punktami nawigacyjnymi, przy czym i punkty i drogi mogą się zmieniać wraz z comiesięczną zmianą AIRAC;
- drogi lotnicze w Polsce dopuszczające lot od FL200 w górę (a w wielu krajach europejskich od FL100) są drogami RNAV czyli takimi, w których odcinki nie muszą być radialami radiolatarni i wymagana jest zdolność do precyzyjnego wykonywania lotu z dowolnego punktu przestrzeni do dowolnie wybranego punktu nawigacyjnego zapisanego w aktualnie obowiązującym AIRAC po najkrótszej drodze (czyli po kole wielkim/ortodromie);
- takiej zdolności nie daje GPS z FSa, bo nie zna aktualnego AIRAC;
- jest już kilka opcji na FMS/FMC itp. urządzenia płatne i gratisowe (linki wyżej) pozwalające na aktualizację AIRAC plikami z navdata.at;
- teoretycznie można obyć sie bez takiego urządzenia korzystając z kalkulatora i wydrukowanego spisu punktów aktualnego AIRAC ale każdemu kogo by to interesowało proponuję na początek opracowanie OGÓLNEGO algorytmu przyjaznego obliczeniom na kalkulatorze (radzę w pierwszym podejściu pominąć deklinację).

Piotr
Były próby aktualizacji bazy polskich punktów GPSa z FSa. Nie wiem jak sie ostatecznie zakończyły. Trzeba pamietać, że nie chodzi tu o jednorazową modyfikację ale o zbudowanie systemu umożliwiającego COMIESIĘCZNĄ modyfikację bazy, takiego jak mają użytkownicy nawet tych bezpłatnych FMSów.
Trochę się rozpisałem ale akurat ten problem jest ciężko zrozumiały dla newbies.
Ostatnio zmieniony śr 03 sie, 2005 14:08 przez PK, łącznie zmieniany 1 raz.
Artur S.
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 287
Rejestracja: wt 17 lut, 2004 14:13
Skąd jesteś: WAW

Post autor: Artur S. »

Przykład: lecisz z południa, mijasz MEBAN i dostajesz np. direct SKAVI. I jak to wykonasz jesli w GPS nie ma takiego punktu?
...ale jeśli wg planu miałes lecieć np LZIB-EPWA to jest bardzo duże prawdopodobieństwo (nie mam teraz mozliwości żeby sprawdzić), że w GPS-ie jeśli nawet nie ma SKAVI to jest przynajmniej VAVEL albo ARDAG (a między nimi JED, ale powiedzmy, że go pomijamy). Wtedy na GPS można znaleźć trasę MEBAN - VAVEL (ew. ARDAG) a z mapy wynika, że SKAVI lezy m-dzy nimi na R23. Na podstawie mojego - wprawdzie mizernego ale zawsze jednak doświadczenia stwierdzam, że rzadko się zdarzają braki w bazie GPS w postaci np. trzech sąsiednich, leżących na jednej roucie fix'ów.
AZT017 (WAW)

Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
PK

Post autor: PK »

Artur S. pisze:...ale jeśli wg planu miałes lecieć np LZIB-EPWA to jest bardzo duże prawdopodobieństwo (nie mam teraz mozliwości żeby sprawdzić), że w GPS-ie jeśli nawet nie ma SKAVI to jest przynajmniej VAVEL albo ARDAG (a między nimi JED, ale powiedzmy, że go pomijamy). Wtedy na GPS można znaleźć trasę MEBAN - VAVEL (ew. ARDAG) a z mapy wynika, że SKAVI lezy m-dzy nimi na R23. Na podstawie mojego - wprawdzie mizernego ale zawsze jednak doświadczenia stwierdzam, że rzadko się zdarzają braki w bazie GPS w postaci np. trzech sąsiednich, leżących na jednej roucie fix'ów.
Wytłuszczone fragmenty są ostatecznymi argumentami dla których latanie RNAV w oparciu o GPS z FSa z niezmodyfikowaną bazą danych jest niepoważne. Albo deklaracja RNAV oznacza Twoją zdolność RNAV albo oznacza "duże prawdopodobieństwo" takiej zdolności i "rzadką" niezdolność.

Artur - albo mówimy o lataniu na Vatsimie, czyli "as real..." albo o... mijaniu SKAVI o 10nm. No bo w Twoim przykładzie skąd będziesz wiedział czy jesteś już w SKAVI czy nie? Jak na podstawie mapy określisz odległość MEBAN-SKAVI? Z jakim błędem? I po co to wszystko jeśli są dobre i bezpłatne softy dające absolutna dokładność ZAWSZE?

Piotr
Artur S.
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 287
Rejestracja: wt 17 lut, 2004 14:13
Skąd jesteś: WAW

Post autor: Artur S. »

Piotrek! na wstępie zaznaczam i wytłuszczam ;) całkowice się z Tobą zgadzam i masz absolutną rację! Zresztą we wczesniejszym poście wyraźnie pisałem, że
"...trasę pokazywaną przez GPS mozna traktować tylko jako bardzo ogólną pomoc..."

Once again: masz absolutną rację! ALE ;) odpowiadając na Twoje pytanie skąd będę wiedział, czy jestem już na SKAVI czy nie: od biedy (!) mozna to sprawdzić biorąc do ręki mapę TMA Kraków (arr. i transit routes) i na niej widać, w jakiej odległosci jest ww punkt od VOR JAB (116.40) i w którym miejscu znajdujesz się aktualnie wzgledem tej radiolatarni. Podkreslam raz jeszcze, że jest to prowizorka i oczywiście nie ma to nic wspólnego z hasłem "as real..." ALE co ma zrobić pilot, który nie ma ani FMC ani FSNav? Ja w podobnych sytuacjach zazwyczaj w remarksach mam wpisane "no FMC on board" i proszę z pokorą CTR o vector, ale nie każdy wie, że tak mozna ;) Zresztą - chyba odbiegliśmy od problemu który zgłaszał autor wątku ;)
AZT017 (WAW)

Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Awatar użytkownika
Psycho
Cadet
Cadet
Posty: 37
Rejestracja: pt 20 lut, 2004 04:03
Skąd jesteś: Bytom/Nederland

Post autor: Psycho »

Jak to wkoncu jest z tym wbudowanym gps , odkad mam FS Navigator z aktualna baza airac w wbudowanym gps mam wszystkie aktualne pomoce nawigacyjne i fixy (sprawdzalem z mapkami AIP).Jak to jest mozliwe , gdyz wiekszosc twierdzi ze w wbudowanym gps nie jest mozliwa aktualizacja bazy punktow ? :|
aviator
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 84
Rejestracja: czw 19 lut, 2004 23:35
Skąd jesteś: FIR Warszawa

Post autor: aviator »

...ALE co ma zrobić pilot, który nie ma ani FMC ani FSNav? ....
Tak jak w "realu" - jeśli samolot nie ma wyposażenia do danego typu lotów to nie zostaje do nich dopuszczony...
Nie masz wyposażenia do RNAV, latasz None RNAV, nie masz sprzetu do IFRa latasz VFRem.... :P
Bodzio W.
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 197
Rejestracja: czw 08 gru, 2005 18:09
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Bodzio W. »

Artur S. pisze:ALE co ma zrobić pilot, który nie ma ani FMC ani FSNav? Ja w podobnych sytuacjach zazwyczaj w remarksach mam wpisane "no FMC on board" i proszę z pokorą CTR o vector, ale nie każdy wie, że tak mozna ;)
Nie mozna
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2765
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

No i co zrobisz, jak wleci w Twoj obszar pilot zagraniczny i po poleceniu Direct ARDAG powie: unable? Kazesz mu się rozłączyc? Wezwiesz SUP'a, czy powektorujesz go?
Moze wiec nie mozna ale tak sie robi.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Bodzio W.
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 197
Rejestracja: czw 08 gru, 2005 18:09
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Bodzio W. »

Supa wzywac nie musze...

Poza tym chyba nie zrozumiales mojej wypowiedzi. Nie mozna w sensie nie jest to dopuszczalna metoda dzialania. A ze paszczaki rozne maja pomysly to trudno.

Krasc tez nie mozna a ludzie kradna.
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2765
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Bodzio W. pisze:Supa wzywac nie musze...
No fakt, zapomniałem.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
PK

Post autor: PK »

Podstawowa zasada minimum jest prosta jak konstrukcja cepa. Wyposażenie MUSI wystarczyć do wykonania zgłoszonej trasy całkowicie samodzielnie. Dlatego prośba o wektor dla wykonania przelotu pomiędzy dwoma kolejnymi punktami swojej trasy ośmiesza pilota. A ośmieszanie samego siebie jest dozwolone.

Sugestywną analogię pokazał Aviator. Jak masz samolocik bez wyposażenia IFR, to możesz latać tylko VFR. Ustawcie pogodę na minima i wykonajcie standardowy lot z Balic na Okęcie w Camelu (używamy tylko standardowe przyrządy, a o guziczkach do FS-mapy i FS-GPSa zapominamy). Czy uważacie, że w takim locie można poprosić kontrolera o wektor?

Piotr
ODPOWIEDZ